Predsednika Srbije voze u punoletnom automobilu

Izvor: Politika, 10.Maj.2015, 09:18   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Predsednika Srbije voze u punoletnom automobilu

Presecanje kolone dva puta, problemi sa zamenom pneumatika, havarisan blindirani džip, kvarljivi „mercedes” koji je zbog toga 400 dana van stroja, otkazivanje motora aviona… saobraćajno i bezbednosno su obeležili dosadašnji mandat Tomislava Nikolića

Prvi čovek Srbije vozi se u automobilu BMV iz 1997, koji je među najstarijim u državnoj „floti”, ima oskudnu opremu a blindirana su mu samo >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << stakla.

Da li se protiv predsednika Tomislava Nikolića vodi kampanja već duže vreme i da li je to udar na državu, kako tvrde u njegovom kabinetu ili je posredi nemar i besparica, ostaje da utvrde nadležne službe. Da je predsedniku ugrožena bezbednost moglo bi da se zaključi po svemu što mu se dešava. Naravno, ne u procentima koliko, manje ili više, ali briga o njegovoj zaštiti je neophodna. Mali prilog tvrdnji je i njegov prevoz u „krntiji” staroj 18 godina. Država prodaje stare islužene automobile na licitaciji, dobija nove na poklon, a za Nikolića nema dobre i bezbedne limuzine.

Tek pola godine od početka mandata, 3. novembra 2012. godine zabeleženo je da se zatamnjeni džip na auto-putu kod Smedereva opasno približio i nekoliko puta presekao kolonu u kojoj se nalazio predsednik Srbije Tomislav Nikolić.

Istragom je utvrđeno da nije reč o potencijalnom atentatoru već službenom policijskom vozilu tadašnjeg načelnika Saobraćajne policije generala Dragiše Simića, koji je iz Smedereva. Ispred i iza Nikolićevog automobila uvek idu policijska vozila sa rotacionim svetlima.

U vozilu je prilikom incidenta bio samo Simićev vozač, takođe iz Smedereva, koji je prethodno u Beogradu preuzeo džip kojim je Simić dan kasnije trebalo da krene u lov. Vozač je tvrdio da nije pokušao da pretekne Nikolićevu kolonu, niti da su mu oni na bilo koji način davali znake da se udalji ili uspori.

Svedoci iz pratnje bili su izričiti da su u više navrata pokušavali da ga upozore svetlosnom i zvučnom signalizacijom da uspori i odmakne se od njih, ali da je on uporno odbijao.

Prvi osnovni sud osudio je naknadno na osam meseci zatvora, uslovno na dve godine, vozača MUP-a Sašu Pejovića (30), zbog presecanja predsedničke kolone.

Samo nekoliko nedelja kasnije, krajem novembra iste godine, ponovo se desio incident sa kolonom automobila Tomislava Nikolića. Nju je više puta na Novom Beogradu presekala „škoda fabija” bez registarskih tablica, a vozač je uspeo da umakne. Kasnije se sam prijavio policiji tvrdeći da nije ni znao čija je kolona, ko je u njoj i da je samo „brže vozio jer je žurio”.

U leto 2013. godine oglasio se kabinet predsednika jer su za službeni „mercedes” za zamenu ponuđene zimske gume neodgovarajućih dimenzija i kvaliteta. Iz MUP-a su ponudili pneumatike za brzinu do 160 kilometara na sat, a Nikolićevi vozači tražili su one koje mogu da izdrže barem 30 kilometara više.

Kad je došla zima Toma Nikolić je bio ljut na MUP zbog „ćelavih guma” i odgovora da nemaju nove za zamenu. Predsednik je izneo mogućnost da otkaže policijsko obezbeđenje jer na njegovom službenom automobilu, iako je pao prvi sneg, nisu zamenjene letnje gume. Tada se i čulo da ljudi iz Nikolićevog okruženja smatraju da to nije prva opstrukcija prema predsedniku i njegovoj bezbednosti.

Iz MUP-a su odgovorili da je problem u tome da se za blindirana vozila mora nabaviti posebna vrsta guma, koje imaju specijalni nivo zaštite. Takve se ne proizvode kod nas, već ih uvozimo iz inostranstva. Problem je i u tome što se za starija vozila, teže nalazi oprema.

Nikolića obezbeđuju pripadnici Uprave za obezbeđenje lica i objekata MUP-a Srbije.

Slupani „mercedes GL-500 brabus”, koji je dobio Nikolić na poklon od šeika Muhameda bin Zajed el Nahjana iz Abu Dabija, potpuno je uništen 10. aprila prošle godine kada se, nakon zamene guma, radnik „Mercedesovog” servisa tokom probne vožnje „zakucao” u gradski autobus.

Zbog veštačenja u istrazi o udesu, vozilo je najpre dva meseca bilo na raspolaganju istražnim organima pa je vraćeno u servis na popravku, gde je dugo ostalo. Šteta je milionska, ali je automobil osiguran.

Popravke vozila koja su vredna milion evra svakako traju duže, jer se većina delova mora nabaviti iz inostranstva. Predsedniku je tada na raspolaganju ostao drugi „mercedes” model S-600, koji je Predsedništvo kupilo još 2010. godine.

Ovaj blindirani automobil ranije je koristio Boris Tadić. „Mečka” je za Tadića kupljena nakon pretnji tadašnjem predsedniku Srbije i plaćena je oko 600.000 evra. Vozilo ima specijalna neprobojna stakla, može da izdrži i eksploziju protivtenkovske mine, direktan udar iz teškog topovskog naoružanja, napad bojnim otrovima. Ali i ono je već duže vreme van stroja zbog problema sa motorom.

Kabinet predsednika prekjuče je saopštio povodom kvara na službenom automobilu Nikolića da MUP treba da odgovara zato što je bezbednost predsednika znatno ugrožena činjenicom da od 1.071 dana mandata, punih 400 dana „mercedes S-600” nije u funkciji? Zašto se i za najmanju popravku raspisuje tender koji traje više meseci? Predsednik je uputio MUP-u pismo, u kojem je naglasio da više ne želi da koristi ovo vozilo s obzirom na to da su kvarovi česti, a nadležni ih ne otklanjaju u razumnom roku. Istovremeno, BMV iz 1997. godine se takođe često kvari, i predsednik je napisao da će na kraju da koristiti sopstveno vozilo. Ima, da se podsetimo „audi A6“ koji mu je poklonio sin.

Prema navodima MUP-a, popravka službenog automobila predsednika koštala bi 12.250.000 dinara, odnosno oko 102.000 evra, od čega najviše otpada na zamenu motora. Za motor tog modela automobila, iz kabineta pak tvrde da najviša cena može biti 20.000 evra, što je lako proveriti „ukoliko bilo ko pogleda mnogobrojne specijalizovane internet sajtove”.

Osim drumskih, predsednik ima i problema sa prevozom na nebu. Za koju se mašinu dohvati, ona se pokvari, pričaju u šali.

Avion Vlade Srbije u kojem je Nikolić polovinom aprila putovao za Rim morao je da se vrati na beogradski aerodrom nakon što mu je otkazao motor. „Falkon” nije ugrozila kafa prosuta po komandnoj tabli, kako se u početku tvrdilo već ručni sat kopilota kojim je slučajno aktivirana komanda za otvaranja potkrilaca.

Mir u Bajčetini

U javnosti, osim Nikolićevih drumskih nezgoda pojavljivali su se i drugi problemi. Prvo se govorilo o navodnoj zabrani fotografisanja rodne Bajčetine i okoline ali i obustavi lova za lovce u sezoni jer su puškarali i opasno se približavali njegovom imanju.

Potom je sredinom januara prošle godine bilo reči da će iznad Nikolićevog rodnog sela Bajčetine biti zabranjeni avionski letovi.

Razlog je taj što je uočeno da je za kratko vreme 12 lakih aviona preletelo Bajčetinu i to, po mišljenju ljudi koji ga čuvaju, suviše nisko, na oko 300 metara iznad predsednikove seoske kuće. Zbog toga je on tražio zabranu sportskog i amaterskog letenja, koje uključuje zmajeve i paraglajding, ali i bespilotne letelice poput drona. Nikolićev savetnik, Oliver Antić, potvrdio je ove navode.

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.