Izvor: Politika, 05.Maj.2015, 16:34   (ažurirano 02.Apr.2020.)

„Falkon” nije ugrozila kafa, nego ručni sat kopilota; Direktorat: Falkon vraćen zbog nenamernog izvlačenja krilaca

Zbog oštrog manevrisanja bilo je to veoma neprijatno iskustvo za putnike. – Avion je bio pod mojom kontrolom, kaže kapetan Petar Romčević

Šta se zapravo desilo sa „falkonom 50” Vlade Srbije 17. aprila, kada je predsednik Srbije Tomislav Nikolić, zbog incidenta tokom leta, morao da odustane od posete Vatikanu? Prvi put o tome, ekskluzivno za „Politiku”, govori Petar Romčević, pilot Avio-službe >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << Vlade Srbije i kapetan aviona na tom letu, koji nije mogao da daje izjave dok je bio pod suspenzijom.

– Let je tekao uobičajeno, bili smo u zoni Oblasne kontrole Zagreb, samo što nismo izašli nad Jadran, kada se iznenada začula buka. Avion se propeo u desno, a zatim je krenuo nadole. Autopilot se automatski isključio, preuzeo sam komande. U takvim situacijama pilot mora brzo da razmišlja. Prvo što sam pomislio jeste da je ta famozna kafa koju je pre incidenta moj kopilot Bojan Zorić nehotice prosuo napravila neki kratak spoj, što bi moglo da izazove probleme. Oko minut, minut i po, trajali su napori da stabilizujem avion. U jednom trenutku, krajičkom oka, video sam da na instrument tabli svetli signalizacija koja pokazuje da su „slotovi” izvučeni, pogledam levo krilo i uveravam se da su izvučeni spoljni slotovi. Kažem kopilotu: „Imamo slot!” I dalje se spuštamo, uvlačimo „slotove”, stabilizujemo avion i donosim odluku da se vratimo u Beograd. Okrećem avion i posle, rekao bih, minut, pali se signalizacija pritiska ulja za motor broj 3, zatim signalizacija generatora i taj motor prestaje sa radom. „Falkon” ima tri motora, a po tehničkom uputstvu, sa dva motora sme da leti dva sata. Međutim, mi uspevamo da startujemo taj motor po proceduri (air start) – kaže Romčević, koji se javio „Politici” zbog teksta „Šta krije posada vladinog falkona”.

Kontrola leta Zagreb je primetila da je „falkon” izgubio visinu, oko 350 fita. Hrvatski kontrolori leta su pitali posadu šta se dešava, ponudili su da vode avion po proceduri za vanredne situacije, to jest da mu daju prioritet u vazdušnom prostoru.

– Odbio sam to jer se avionom moglo upravljati, a ubrzo smo startovali i motor broj 3. Odlučio sam da se vratimo na matični aerodrom jer je bilo jasno da će avion morati da se detaljno pregleda. Na drugom aerodromu to bi bio logistički problem, a i bilo bi skupo. Rim je u trenutku incidenta bio daleko da bismo produžili do tamošnjeg aerodroma, čime bismo inače napravili i problem predsedniku za povratak u Srbiju – objašnjava Romčević.

Iako se ovaj incident u mnogim medijima predstavlja sa podsmehom, on kaže da je to svakako bilo veoma neprijatno iskustvo za putnike. U jednom trenutku, prilikom oštrog manevrisanja aviona, došlo je do bestežinskog stanja, pa su putnici poleteli sa svojih sedišta i imali osećaj velikog propadanja. Romčević im je tokom leta rekao da se vraćaju zbog problema sa motorom, prosutu kafu i nenamerno izvlačenje slotova nije pominjao jer nije imao vremena za to.

Kako je ta prosuta kafa kopilota uticala na bezbednost leta predsednika Srbije? Istina je, kaže Romčević, da se prosulo veoma malo kafe iz čaše, količina koja odgovara debljini prsta. To malo kafe prosulo se po takozvanom pijedestalu, delu instrument table koji se nalazi između kapetana pilota i kopilota, gde se i nalazi prekidač za aktiviranje „slotova” u vanrednoj situaciji.

– Kopilot Zorić je salvetom brisao to malo kafe, a ja sam u tom trenutku pratio instrumente. Sada kada razmišljam o tim trenucima, rekao bih da sam krajičkom oka primetio da je i završio sa brisanjem i već sledećeg trenutka je došlo do buke, incidenta... Nemoguće je da je brisanjem salvetom aktivirao taj prekidač. Naknadnom analizom zaključili smo da je moguće da je to učinio malo labavijom narukvicom sata, pokretom ruke unapred – objašnjava Romčević.

Petar Romčević ispred aviona Vlade Srbije (Foto: Lična arhiva)

Prekidač je zaštićen poklopcem koji se otvara „u napred”, u istom smeru se kreće i prekidač prilikom aktiviranja „slotova” u vanrednoj situaciji. Praktično, jednim pokretom ruke moguće je uključiti i prekidač. Ova opcija se koristi samo prilikom sletanja, kada se „slotovi” zbog nekog problema ne mogu aktivirati ručicom koja je za to namenjena. „Slotovi” su, laički rečeno, pretkrilca čijim se isturanjem povećava uzgon pri malim brzinama i koji se koriste isključivo za sletanje i poletanje. Oni se nikada ne aktiviraju tokom leta, čak ni na obuci, upravo zbog onoga što se desilo sa „falkonom” Vlade Srbije, koji tom prilikom, srećom, još nije bio u punoj krstarećoj brzini.

Posle ovog incidenta ispostavilo se da se ovako nešto već dešavalo „falkonima” u inostranstvu. Nakon toga, proizvođač, francuska kompanija „Daso”, koja inače proizvodi i „miraže”, uvela je modifikaciju, u suštini jednostavno rešenje – poklopac se otvara u jednom, a prekidač se aktivira u drugom smeru. Izvesno je da će ta modifikacija, posle svega, biti napravljena i na „falkonu” Vlade Srbije.

Što se tiče problema sa motorom koji se ugasio u vazduhu, a zatim je ponovo startovan, dok to nije bilo moguće po sletanju u Beograd, ispostavilo se kasnije da postoji problem sa pumpom visokog pritiska za gorivo. Iako je logično pretpostaviti da se motor ugasio posle incidenta sa „slotovima”, Romčević ističe da takvo manevrisanje ne može da ugasi motor, o čemu se konsultovao i sa probnim pilotima, i uveren je da bi u svakom slučaju pre ili kasnije bilo problema sa tim motorom.

– Da li je nehotice aktiviran prekidač za izvlačenje „slotova” greška ljudskog faktora? Svakako da jeste, ali takve stvari se dešavaju. Kada je reč o odgovornosti, ona se utvrđuje u odnosu na posledice. Ovde srećom nije bilo posledica, slučaj se vodi kao incident u vazduhu bez posledica. Želim da istaknem da se kopilot Zorić dobro držao tokom incidenta, nije ga uhvatila panika i slušao je moja naređenja. Utvrđeno je da smo sve uradili u skladu sa procedurama iz priručnika i po ček-listi, što potvrđuje i DCV, koji nenamerno izvlačenje slotova i otkaz motora tretira kao dva odvojena događaja – kaže Romčević, izražavajući žaljenje što je morala biti otkazana poseta predsednika Srbije Vatikanu.

Njemu i Zoriću je istekla suspenzija, uobičajena posle svakog incidenta. Zorić je već leteo, a i Romčević će ovih dana. Leti i „falkon” posle servisa u Švajcarskoj, gde je zamenjena pumpa za gorivo. Sve je kao i pre, jedino što mnogi, štosa radi, kopilota Zorića nude kafom čim ga vide.

------------------------------------------------------------------

Zašto nije snimljen razgovor u kokpitu

Romčević kaže da su mu u Direktoratu civilnog vazduhoplovstva zamerili što nije „iščupao” osigurač CVR koji snima razgovor u kokpitu i tako sačuvao taj zapis u kritičnim trenucima. Ovaj uređaj snima samo poslednjih pola sata, dok se ranija konverzacija presnimava i tako u krug. Romčević kaže da u procedurama jasno piše da kapetan „može”, ali ne i da „mora” da u ovakvim situacijama sačuva taj zapis, tako da mu to nije uzeto za ozbiljan propust. Snimak tehničkih podataka o letu je sačuvan.

„U tim trenucima nisam razmišljao o tom osiguraču. Znam da će biti onih koji će i dalje širiti teorije zavere, njih svakako neću razuveriti. Ništa ne krijem, istina je ovo što govorim za ’Politiku’”, kaže Romčević.

------------------------------------------------------------------

Leteo na „migovima”, vozio državnike na pregovore

Petar Romčević (1952) završio je Vojnu vazduhoplovnu akademiju, leteo je na „migovima 21”, baziranim na aerodromima u Prištini i Batajnici, a kasnije je postao komandant eskadrile koja je prevozila važne ličnosti, u čijem sastavu su, između ostalog, bili i „falkoni” koji su kasnije izdvojeni u Avio-službu Vlade Srbije. Zvaničnike Srbije je „falkonom” vozio širom sveta, uključujući i važne pregovore poput onih u Parizu, Rambujeu, Ženevi, Beču...

Milan Galović

***********************************

Direktorat: Falkon vraćen zbog nenamernog izvlačenja krilaca

BEOGRAD – Avion, kojim je predsednik Srbije Tomislav Nikolić trebalo da otputuje u Vatikan 17. aprila, vratio se u Beograd zbog nenamernog i iznenadnog izvlačenja predkrilaca aktiviranjem prekidača, zbog čega je došlo do gašenja trećeg motora, saopštio je danas Direktorat civilnog vazduhoplovstva Srbije.

U konačnom izveštaju Direktorata o tom incidentu se navodi da je predkrilca, aktiviranjem prekidača u slučaju nužde pri komandovanom poniranju, izvukao vođa vazduhoplova (PIC).

Gašenje motora je posledica nedovoljne količine goriva u menjanju vertikalnog nagiba aviona (PITCH), a uzrokovano slabijim pritiskom gorivne pumpe od potrebnog za taj režim rada motora.

Avion nije pretrpeo nikakva oštećenja usled izvlačenja predkrilaca pri većoj brzini (slot overspeed extension) što je utvrđeno pregledom aviona istog dana po događaju.

Gorivna pumpa je posle testiranja celog gorivnog sistema (pumpa, FCU, vodovi) zamenjena u Bazelu u ovlašćenom servisu Jet Aviation i nakon provera na zemlji i potom na povratnom letu, avion je sleteo u Beograd potpuno ispravan.

Direktorat navodi da je 21. aprila 2015. uradio preliminarni izveštaj o događaju na avionu Falkon 50 Avio službe Vlade Srbije na letu Beograd - Rim 17.aprila o čemu je izvestio javnost.

Kao tehnička korektivna mera od strane Avio službe Vlade Srbije, koju je prihvatio Direktorat, biće sproveden preporučeni Servis Bilten (SERVICE BULLETIN No 233-R1) kojim će se promeniti prekidač za izvlačenje predkrilaca u slučaju nužde, što sprečava mogućnost nenamernog aktiviranja, što se događalo kod više operatera na ovom tipu aviona.

Dozvole letačkog osoblja, vođe vazduhoplova i kopilota, su bile suspendovane i oni su bili u obavezi da ispune uslove iz rešenja o suspenziji, saopštio je Direktorat.

Nastavak na Politika...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.