Završena sednica skupštine, nastavak u ponedeljak

Izvor: Radio Televizija Vojvodine, 18.Jul.2009, 20:55   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Završena sednica skupštine, nastavak u ponedeljak

BEOGRAD -Poslanici Skupštine Srbije završili su danas objedinjenu načelnu raspravu o predlozima zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, kao i o udžbenicima i drugim nastavnim sredstvima, a sednicu će nastaviti u ponedeljak, 20. jula.

Poslanici bi tada trebalo da počnu objedinjenu načelnu raspravu o predlozima zakona o uređenju prostora i izgradnji, o državnom premeru i katastru, o socijalnom stanovanju i o fondu za zaštitu životne sredine.

Pošto >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio Televizija Vojvodine << završe raspravu u načelu o četiri zakonska predloga, poslanicima je ostalo da razmotre još devet zakonskih predloga.

Predlog zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja zakona predviđa da se učenici u srednje škole od školske 2010/2011. godine upisuju na osnovu položenog završnog ispita u osnovnom obrazovanju, a predviđeno je i besplatno obrazovanje vanrednim učenicima srednjih škola koji bi takođe počelo da se ostvaruje od školske 2010/2011. godine za učenike koji se prvi put upišu u srednju školu.

U cilju povećanja kvaliteta sistema obrazovanja i vaspitanja predviđeno je uvođenje pedagoškog asistenta (romski), savetnika - spoljnih saradnika, stručnog usavršavanja prosvetnih inspektora i prosvetnih savetnika, što zahteva dodatna finansijska sredstva iz budžeta.

Predlog zakona o udžbenicima i drugim nastavnim sredstvima predviđa poboljšanje kvaliteta udžbenika i veći broj izdavača na tržištu.

On obezbeđuje tržišnu konkurenciju, a većem broju izdavača biće omogućeno da se bave izdavanjem udžbenika, ali uz obavezu izdavanja i niskotiražnih udžbenika (udžbenika na jezicima nacionalnih manjina ili onih koji su namenjeni za decu sa posebnim potrebama).

Predviđeno je da udžbenike izdaje javno preduzeće ili privatni izdavač, koji prethodno mora pribaviti licencu za izdavanje, a nadležno ministarstvo će voditi evidenciju o izdavačima koji su stekli takvu licencu.

Na dnevnom redu 11. vanredne sednice parlamenta je još 13 predloga zakona.

Obradović: Puno razloga da se prosvetni zakoni menjaju

Ministar prosvete Žarko Obradović izjavio je danas da je osnovni cilj predloženih izmena prosvetnih zakona unapređenje kvaliteta sistema obrazovanja, povećanje njegove efikasnosti, sprečavanje diskriminacije i nasilja u školama i povećanje kvaliteta udžbenika.

Obrazlažući predloge zakona u Skupštini Srbije, Obradović je rekao da "ima puno razloga" da se prosvetni zakoni menjaju a ta potreba je naročito izražena u oblasti izdavanja udžbenika.

Obradović je dodao da je potrebno da se ta dva zakona usaglase sa Ustavom Srbije, standardima Evropske unije ali i da postoji potreba da se uvedu neka bolja rešenja do kojih se došlo na osnovu dosadašnjeg iskustva.

"Želeli smo da ovim izmenama otklonimo probleme koje smo identifikovali u prethodnih nekoliko godina", rekao je Obradović.

Ministar je rekao da u društvu postoji utisak da su građani u Srbiji veoma obrazovani ali da činjenice i brojna testiranja pokazuju da je potrebno da se uloži mnogo rada da bi to zaista i bilo tako.

On je rekao da u Srbiji postoji oko 350.000 nepismenih i oko milion nedovoljno obrazovanih ljudi, što kao rezultat ima nedovoljno iskorišćene potencijale tih ljudi, njihovo teško zapošljavanje i uvećanje troškova koje država ima za unapređenje njihovog socijalnog statusa.

Obradović je rekao da obrazovanje u Srbiji nema adekvatan status i da nema dovoljnu finansijsku podršku jer se za tu oblast troši oko četiri odsto Bruto društvenog proizvoda, dok nove članice EU za te potrebe troše oko šest odsto.

Ministar je dodao da i od tih nedovoljnih sredstava više od 96 odsto odlazi na plate prosvetnih radnika, dok je u EU taj procenat oko 73 odsto.

Kritike opozicije

Poslanici opozicije izneli su danas niz zamerki na predložene zakone o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja i o udžbenicima i drugim nastavnim sredstvima.

Zamerke su izneli počev od procedure do konkretnih rešenja koja se odnose na njegovu primenu u praksi, uključivanje ocene vladanja u ukupan prosek ocena, uvođenje obaveznog predškolskog obrazovanja, ulogu sindikata u školama.

Predstavnici vladajuće većine u Skupštini Srbiji istakli su da je donošenje ta dva zakona neophodno radi podizanja kvaliteta obrazovanja i vaspitanja i uvođenja reda u oblast izdavaštva udžbenika.

Radikali su istakli da će predloženi zakoni, s obzirom na stanje u obrazovanju, biti teško primenjivi u praksi, kritikujući i to što, prema njihovim rečima, o predloženim zakonima nije bilo valjane javne rasprave, kritikujući i odredbu o polaganju završnog ispita na kraju osnovnog školovanja.

Nikola Sarić (SRS) naveo je da predloženi zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja daje previše ovlašćenja resornom ministru, ne vodi računa o interesu prosvetnih radnika, a da je uloga sindikata u školama prenaglašena, jer se oni konsultuju i oko imenovanja direktora, zapošljavanja, a nemaju nikakvu odgovornost.

Demokratska stranka Srbije kritikovala je što je povodom predloženih zakona bilo nedovoljno konsultacija, navodeći da se oni donose na brzinu i da bi radi donošenja što kvalitetnijih rešenja njihovo usvajanje trebalo odložiti za jesen.

Zoran Šami iz te stranke naveo je da su najveće manjkavosti predloženih zakona to što nisu napisani čistim, nedvosmislenim jezikom, da se njima "deci ne usađuje ljubav prema domovini", da su u pitanju ideološki zakoni, a posebno je kritikovao i rešenje prema kojem direktore škola imenuje lokalna samouprava.

Zlata Đerić iz Nove Srbije rekla je da predloženi zakoni imaju dosta kvaliteta, ali i manjkavosti, navodeći da je ta stranka protiv toga da se ocena vladanja uvodi u ukupan prosek ocena od sedmog razreda, kako zakon predlaže, već da se to računa od petog razreda.

Ona je kao primedbu navela i to što predloženi zakon o osnovama obrazovanja i vaspitanja nije više pažnje posvetio talentovanoj deci. Naprednjaci su kritikovali i predloženo rešenje prema kojem se predškolsko obrazovanje uvodi kao obavezno.

Poslanik Žarko Korać (SDU) rekao je da su predloženi zakoni korektni, da na moderan način regulišu materiju obrazovanja i vaspitanja, odnosno izdavanja udžbenika, a posebno je istakao odredbe koje se odnose na pravo na obrazovanje osoba s invaliditetom i posebnim potrebama.

Korać je pohvalio i predložena rešenja o udžbenicima, navodeći da se njima konačno uvodi red u tu oblast, ali da u ostvarenju tog cilja nedostaju podzakonska akta koja treba da odrede kvalitet udžbenika.

Šef poslaničkog kluba manjina Balint Pastor istakao je da su oba predložena zakona moderna i da će doprineti decentralizaciji i demokratizaciji u obrazovanju.

Pastor je pohvalio predložena rešenja u zakonu o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja koja se odnose na vaspitni rad na jezicima nacionalnih manjina, posebno odredbu koja predviđa da se u jedinicama lokalnih samouprava u kojima se obrazovno vaspitini rad izvodi na jezicima manjina plan obrazovanja donosi uz saglasnost sa nacionalnim savetima nacionalnih manjina, kao i uvođenje mogućnosti obrazovanja odraslih.

On je kao nedostatak tog zakona naveo to što će u Nacionalnom prosvetnom savetu, koji ima 42 člana, samo jedna osoba pokrivati oblast obrazovanja na jezicima nacionalnih manjina.

Jon Magda iz kluba "Za evropsku Srbiju" naveo je da se predloženim zakonima sistemski uvodi red u oblast obrazovanja i to u skladu sa standardima u EU, a da poseban značaj imaju odredbe kojima se deca, zaposleni štite od diskriminacije, zlostavljanja.

Predstavnici poslaničkih grupa SPS-JS-PUPS najavili su podršku predloženim zakonima, navodeći da oni na kvalitetan način regulišu oblasti obrazovanja i vaspitanja i izdavanja udžbenika i drugih nastavnih sredstava.

Snežana Stojanović-Plavšić iz G17 plus istakla je da predloženi zakoni uvode značajne novine u obrazovni proces, posebno u individualizaciji u obrazovanju, odnosno što će učenik biti u centru sistema, kao i njegove individualne potrebe i potencijali.

Značajne novine, prema njenim rečima, jesu i usklađivanje sa tekovinama znanja u Evropi, ali i što će pomoći procesu evropskih integracija, ali i uključivanje sve dece u obrazovni sistem, kao i dece sa smetnjama u razvoju koji će pohađati redovno školu i imaće individualne planove učenja.

Nastavak na Radio Televizija Vojvodine...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Radio Televizija Vojvodine. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Radio Televizija Vojvodine. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.