Udeo interneta u političkim kampanjama u Srbiji

Izvor: Radio Televizija Vojvodine, 29.Jun.2017, 14:16   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Udeo interneta u političkim kampanjama u Srbiji

Kada su u pitanju političke kampanje u Srbiji je uticaj televizije još uvek na prvom mestu, internet odmah sledi za televizijom, pa tek posle interneta dolaze drugi mediji (štampani, radio).

Mada su kod nas političke partije već odavno na internetu, većina njihove aktivnosti a pre svega promocije i propagande je sterilna i ne uspeva da animira publiku. Tokom proteklih predsedničkih izbora pojedine partije i lideri su uložili ogromnu količinu novaca u internet kampanju, >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio Televizija Vojvodine << loše procenivši trenutni značaj interneta i pre svega način propagande na njemu, nisu ostvarili željene rezultate. Pored jednostranosti i neadekvatne kampanje utiču na loš rezultat političke kampanje. Plaćene internet reklame kojima su zasipali internet korisnike tokom izbora nisu najbolji način da se animira široko glasačko telo. Takve reklame su pre svega doživljene na internetu kao spam, te su tako više izazvale kontraefekat.

Većina političkih partija je na internetu delovala unutar svog kružoka politički isto ili slično opredeljenih internet korisnika pa su i rezultati stoga izostali. Upotreba interneta od strane političkih partija se kretala između precenjivačkog i potcenjivačkog njegovog značaja.

Opozicija precenila značaj interneta

Dobar deo opozicije je precenio značaj interneta u političkoj borbi u Srbiji. Značaj i uticaj interneta u svetu i kod nas nije na istom nivou, ovo je očito promaklo mnogim domaćim političarima. Rezultati koje je sadašnji predsednik Amerike Donald Tramp postigao upravo zahvaljujući internet gerilskom marketingu, pre svega na Tviteru, postali su uzor za sve potonje političke internet kampanje. Primetno je da je vladajuća partija tokom kampanje za poslednje izbore mnogo slabije bila prisutna na internetu nego prethodnih godina kada je važila za najprisutniju partiju na netu, čak i u sferi famoznog botovanja.

Nekoliko je bitnih faktora koji jednu političku internet kampanju, čak i kod nas gde internet nije prvi nego drugi medij, mogu načiniti uspešnom.

Pre svega potrebna je personalizacija u političkoj internet propagandi (aktivno lično učestvovanje u internet diskusijama, privatne fotografije, zanimljivi detalji iz biografije, direktna i lična komunikacija sa internet korisnicima, itd). Ovo su veoma dobro odradili timovi Saše Jankovića i Luke Maksimovića (Belog Preletačevića). Internet kampanja Saše Jankovića je najviše bila usredsređena na Tviter, dok je Luka Maksimović imao širu internet zajednicu kao podršku te je podjednako bio prisutan i na Tviteru i na Fejsbuku i na Instagramu, forumima, blogovima itd praktično na celom internetu. Kako Beli Maksimović i nije imao kampanju mimo interneta njegovih skoro deset posto glasova jesu značajan uspeh i pokazatelj da je internet vrlo bitan na političkom nebu Srbije danas.

Sledeće a zapravo prvo su finansije. Uz dobro osmišljenu kampanju dobar budžet zlata vredi. Zanimljivo je da su upravo finansije ono u čemu su oskudevali simpatizeri Belog Preletačevića pa su i pored toga ostvarili neverovatno dobre rezultate.

Nedostaju ideje

Zatim slede ideje. Ideje su nešto u čemu trenutno kod nas na političkoj sceni oskudevaju skoro sve partije i lideri tih partija.

I na kraju dolazi poznavanje rada na internetu. Mlađe generacije su ovde u prednosti. Sem što populacija mlađeg stanovništva Srbije bolje barata internetom, dobar deo te populacije profesionalno radi u IT sektoru, što ima daje određenu startnu prednost u odnosu na političke konkurente.

Da internet ipak nije bez značaja pokazali su rezultati predsedničkih izbora na kojima je Saša Janković upravo zahvaljujući internet kampanji dospeo na drugo mesto i Luka Maksimović(Preletačević Beli) sa osvojenih 300 000 glasova je gotovo u celini «internet fenomen». Preletačević Beli je primer kako ideja može da trijumfuje na internetu uprkos lošim finansijama, nedovoljnoj ili veoma lošoj organizovanosti pa i fejk personalizaciji jer je lik Preletačevića Belog potpuni izmišljen.

Upravo nam prošli predsednički izbori pokazuju kako ključ uspeha na internetu jesu ideje. Sve velike internet kompanije su nastale na jednoj ili više revolucionarnih ideja. Budućnost političke promocije i stranačke propagande i u Srbiji će svakako biti internet. Pitanje je dana kada će internet uzeti potpunu prevagu nad tradicionalnim medijima pre svega nad televizijom. Tada će više značiti jedna originalna ideja i umeće gerilskog internet ratovanja odnosno marketinga, nego sva stranačka infrastruktura, politički programi, jake finansije i autoritarni lideri.

Nastavak na Radio Televizija Vojvodine...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Radio Televizija Vojvodine. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Radio Televizija Vojvodine. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.