Paprena kampanja, a malo donatora

Izvor: Politika, 07.Mar.2008, 13:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Paprena kampanja, a malo donatora

Izveštaji o troškovima kampanje na predsedničkim izborima pokazuju da je među donatorima Velimira Ilića najviše Jocića, da je Boris Tadić potrošio 335 miliona dinara i pre nego što ih je, kao pobednik, dobio iz budžeta, a Čedomir Jovanović ne navodi odakle mu 24 miliona dinara

Svi izborni štabovi dostavili su izveštaje o troškovima kampanja na minulim predsedničkim izborima u predviđenom roku, konstatovala je Republička izborna komisija, na sednici održanoj >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << u ponedeljak. O podnetim izveštajima, RIK će raspravljati na svojoj narednoj sednici, a prema podacima u koje je „Politika” imala uvid, pobednik Boris Tadić i njegov protivkandidat iz drugog izbornog kruga Tomislav Nikolić nisu dobili nijedan jedini dinar od firmi.

Nikolić nije dobio nijednu donaciju od fizičkih lica, koju bi morao da prijavi, dok je Tadić imao samo jednu i to 30.000 dinara od Žarka Pivca iz Požarevca.

Zakon o finansiranju političkih stranaka obavezuje sve učesnike na izborima da dostave RIK-u spisak prihoda, rashoda i donatora. Stranke su dužne da navedu svaki prilog iznad 6.000 dinara, a, prema dostavljenim izveštajima, najviše donacija dobio je predsednički kandidat Socijalističke partije Srbije Milutin Mrkonjić, ukupno 26.170.000 dinara, od toga dva miliona od pravnih lica, dok su pojedinci donirali 24.170.000. SPS navodi da je firma „Apex East” d.o.o Iz Vršca donirala 1.700.000, a „Hemkomerc group” d.o.o iz Novog Beograda 300.000 dinara. Socijalisti nisu dostavili spisak građana koji su dali prilog, a Branko Ružić kaže za „Politiku” da će dostaviti sve što zakon nalaže.

Značajne donacije od fizičkih lica dobio je i kandidat Pokreta snaga Srbije Milanka Karić, ukupno 7.982.000 dinara, a prilozi se kreću od 100.000 do 420.000, koliko je dao Nebojša Bojović iz Beograda. Po 400.000 su, između ostalih, dali Ljubiša Mladenović, iz Bujanovca, i Đorđe Cvijanović, iz Sremske Mitrovice, dok je Dejan Mileković, bivši portparol PSS-a, priložio 200.000 dinara. Firme nisu učestvovale u finansiranju kampanje Milanke Karić.

Prema izveštaju Nove Srbije izbornu kampanju njihovog predsedničkog kandidata Velimira Ilića, fizička lica pomogla su prilozima u ukupnom iznosu od 1.994.000 dinara, a sve je stiglo od Jocića. Po 400.000 dinara donirali su Momčilo i Miloš Jocić iz Šapca, kao i Branko Jocić iz Pančeva (u izveštaju se ne navodi funkcija, ali najverovatnije je reč o potpredsedniku Nove Srbije i bivšem direktoru „Puteva Srbije”. Među donatorima sa ovim prezimenom je i Radmila Jocić (Pančevo) koja je donirala 410.000 dinara, Aleksandar Jocić (Novi Sad) 260.000 i Marko Jocić (Pančevo) 124.000 dinara. Firme nisu bile donatori Ilićeve kampanje.

Prema dostavljenim izveštajima, Demokratska stranka je za kampanju svog kandidata Borisa Tadića, koji je i pobedio na izborima, dobila, upravo po tom osnovu, iz republičkog budžeta 346.703.458 dinara, a od fizičkih lica ukupno 285.000 (ovog puta na spisku imena donatora nisu navedena što može da znači da nije bilo pojedinaca koji su davali veće sume od 6.000 dinara, što nije bio slučaj na poslednjim parlamentarnim izborima kada su visoki funkcioneri DS-a bili među najizdašnijim donatorima svoje stranke). Demokrate su potrošile 346.325.563 dinara, tako da su prihodi i troškovi uklopljeni. Ipak, budući da je i kandidat demokrata uoči izbora dobio isto koliko i ostali predsednički kandidati – oko devet miliona dinara (ostatak se isplaćuje pobedniku nakon izbora), da su pojedinci dali nešto manje od 300.000, a da među donatorima nema firmi, ostaje nejasno iz kojih sredstava su demokrate sakupile preostalih oko 336 miliona dinara, na primer, za zakup bilborda i termina na televizijama, to jest da li je u pitanju kredit, odloženo plaćanje ili sredstva iz „imovine političke stranke”, kao što je to bio slučaj sa kandidatom radikala.

Tako su, prema izveštaju Srpske radikalne stranke, radikali za kampanju svog kandidata Tomislava Nikolića dobili, kao i drugi, iz budžeta 9.370.363 dinara, a od „imovine političke stranke” 64.915.972 dinara, dakle ukupan prihod iznosio je 74.286.336 dinara. U kampanji je potrošeno 73.774.600, dakle i oni se uklopili.

Izveštaj Liberalno-demokratske partije o kampanji njenog predsedničkog kandidata, petoplasiranog u prvom izbornom krugu, nije precizniji. Prema podacima ove stranke, kampanja Čedomira Jovanovića koštala je 33.262.420 dinara. Međutim, LDP u stavci prihodi, navodi samo sumu koju je, kao i drugi, dobio iz budžeta – 9.370.363 dinara. Kako je „namakao” ovaj ostatak od 23.892.057 dinara, ne navodi se u izveštaju. Inače, samo za troškove emisija na televizijama, LDP je potrošio 28.860.081 dinar.

Za kampanju trećeplasiranog u prvom izbornom krugu, Velimira Ilića, Nova Srbija je potrošila 11.364.352 dinara, a imala je na raspolaganju 11.364.363, od toga 9.370.363 dinara iz budžeta i 1.994.000 od donacija fizičkih lica. Socijalisti su za kampanju četvrtoplasiranog Milutina Mrkonjića potrošili ukupno 35.540.363 dinara, a tačno toliko su imali na raspolaganju.

RIK će na narednoj sednici razmotriti ove izveštaje i odrediti ko će uraditi njihovu reviziju, kao i rok u kojem revizija mora da bude završena. Prema zakonskim rešenjima, rok za završetak revizije je 90 dana od dana predaje izveštaja.

M. Čekerevac

[objavljeno: 08/03/2008.]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.