Odluka o raspuštanju Skupštine opštine Zemun – ustavna

Izvor: Politika, 23.Apr.2009, 23:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Odluka o raspuštanju Skupštine opštine Zemun – ustavna

Uslovi koje propisuje Zakon o pravu na besplatne akcije nisu diskriminatorski

Sumnje u nezakonitost, koje su usledile kada je u martu Skupština grada Beograda raspustila Skupštinu opštine Zemun i obrazovala privremeni organ, posle jučerašnje odluke Ustavnog suda Srbije, pokazale su se kao preuranjene. Taj sud je potvrdio da „organi grada Beograda imaju zakonsko ovlašćenje da odlučuju o raspuštanju skupštine gradske opštine i imenovanju privremenog organa”.
>> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << />
Krajem novembra 2008. predsednik zemunske opštine je zatražio da sud oceni zakonitost članova 94. i 95. Statuta grada Beograda. Tim odredbama data su ovlašćenja gradskim organima da odlučuju o raspuštanju skupštine gradske opštine, raspisivanju izbora za odbornike te opštine i da imenuju privremeni organ. Inicijator je ove delove statuta osporio navodeći da su, prema Zakonu o lokalnoj samoupravi, pomenuti poslovi u isključivoj nadležnosti republičkih organa. Pošto je u međuvremenu Skupština opštine Zemun raspuštena i obrazovan privremeni organ, isti inicijator je osporio i tu odluku Skupštine Beograda od 5. marta ove godine i zatražio da sud donese privremenu meru .

Iako je inicijator ocenu spornih odredbi Statuta tražio samo u odnosu na Zakon o lokalnoj samoupravi, sud je smatrao da se prilikom rešavanja ovako važnih pitanja ne mogu zaobići ni Ustav, ni drugi relevantni akti, kao što su Zakon o teritorijalnoj organizaciji Republike Srbije i Zakon o glavnom gradu. Osnovno ustavnopravno pitanje, po rečima Katarine Manojlović-Andrić, sudije izvestioca, jeste da li su za obavljanje nadzora nad radom i aktima organa gradske opštine i raspisivanje izbora za odbornike skupštine gradske opštine nadležni organi grada ili organi Republike.

– Smatramo da gradska opština nije posebna teritorijalna jedinica, niti neposredno deo teritorijalne organizacije Republike Srbije, već je deo unutrašnje teritorijalne i organizacione strukture grada Beograda, utvrđene osporenim Statutom grada Beograda – istakla je sudija Manojlović-Andrić.

Po tom objašnjenju, „gradska opština nema svoju izvornu nadležnost” i obavlja pojedine poslove lokalne samouprave u meri koju joj Statutom poveri grad Beograd. Iz tih razloga, USS nije prihvatio inicijativu i odbacio je zahtev da donese privremenu meru, odnosno obustavi izvršenje Odluke Skupštine grada od 5. marta ove godine.

Ispit ustavnosti juče je „položio” i Zakon o pravu na besplatne akcije uprkos navodima iz 17 inicijativa, koje su osporavale ustavnost pojedinih odredbi. Najčešće je zamerano da su neki delovi zakona diskriminatorski, odnosno da građane dovode u neravnopravan položaj. Spornim odredbama je propisano da pravo na besplatne akcije i novčanu naknadu, koju građani ostvaruju u postupku privatizacije, imaju lica koja ispunjavaju određene uslove. Na besplatne akcije po ovom zakonu mogu da računaju i oni koji su do kraja 2007. napunili 18 godina, ukoliko su na dan sticanja prava na akcije bili upisani u birački spisak, imali državljanstvo Republike Srbije, a pravo na akcije nisu ostvarili prema zakonima o svojinskoj transformaciji ili zakonu o privatizaciji. Sud je ocenio da isključivanjem mogućnosti da i strani državljani steknu besplatne akcije, kao i propisivanjem drugih uslova, zakonodavac nije izašao van ustavnih okvira.

Marija Petrić

[objavljeno: 24/04/2009]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.