Izvor: B92, 28.Avg.2007, 12:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Objavljen ugovor o koncesiji

Beograd, Užice -- Nakon višemesečnog insistiranja medija, Vlada Srbije objavila ugovor i većinu aneksa ugovora o koncesiji za autoput Horgoš-Požega.

Na sajtu Vlade ugovor je objavljen oko 15.30, nakon što je najavljeno da će se to desiti kada budu završene konsultacije između koncesionara i Vlade. Ugovor u celosti, kao i sve dostupne anekse, možete skinuti i sa sajta B92, ovde. Pored teksta osnovnog ugovora, objavljeno je 12 od ukupno 19 aneksa. Aneksi 3, 4, 5, 11, 12, >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << 13 i 14 nisu objavljeni.

Direktor Kancelarije za saradnju s medijima Milivoje Mihajlović izjavio je danas da će Vlada Srbije pod određenim uslovima omogućiti uvid u šest, od sedam, aneksa koncesionog ugovora koji nisi objavljeni na sajtu.

U pisanoj izjavi Mihajlovića, koja je dostaljena medijima, navodi se da jedino neće biti dozvoljen uvid u "aneks 11, koji sadrži Ugovor članova društva".

Šest aneksa o planu izgradnje, finansijskom planu, saobraćajnim studijama, sistemu naplate putarine, koncesionoj naknadi i oblicima garancija, koji nisu objavljeni na sajtu, biće dostupni u prostorijama Vlade Srbije, naveo je dirketor vladine Kancelarije za saradnju sa medijima.

Uvid u te anekse moći će da imaju poslanici Skupštine Srbije, ovlašćeni predstavnici organa vlasti autonomnih pokrajina, ovlašćeni predstavnici lokalne samouprave i predstavnici medija.

Oni će, prema rečima Mihajlovića, to moći da urade uz pisani zahtev i moraće da potpišu izjavu, pod krivičnom i materijalnom odgovornošću, da neće snimati, kopirati, štampati ili prepisivati podatke iz dokumenata.

Ugovor o koncesiji, čija je vrednost procenjena na 1,5 milijardi evra, objavljen je nakon konsultacija koncesionara, konzorcijuma firmi FCC-Alpina sa predstavnicima Vlade Srbije.

Odluka o objavljivanju doneta je 23. avgusta na sednici Vlade Srbije pet meseci nakon potpisivanja ugovora i svakodnevnih pritisaka javnosti i predstavnika vojvođanskih vlasti.

Ministar za infrastrukturu Velimir Ilić, koji je potisao ugovor u ime Vlade, početkom sedmice je samo novinarima dozvolio uvid u osnovni tekst ugovora od 50 strana, bez 1.000 strana aneksa.

O objavljenom ugovoru čitajte i na ekonomskom portalu B92.biz, gde možete pronaći i analizu sadržaja aneksa koji su sada objavljeni.

Preuzimanje autoputa 1. aprila 2008.

Prema danas objavljenim aneksima, precizirano je da je 31. mart iduće godine krajnji rok da koncesionar zatvori finansijsku konstrukciju za početak izgradnje autoputa i osnuje preduzeće za izgradnju, a da 1. aprila preuzme na korišćenje izgrađene deonice autoputa u Vojvodini.

Projekat izgradnje treba da bude odobren do 8. oktobra ove godine.

Obaveza Vlade Srbije je do tog roka obezbedi da eksproprijacija zemljišta bude blagovremena, odnosno da koncesionar dobije sve informacije o stanju svake parcele i njenim cenama, kao i o preseljenju korisnika zemljišta.

Procena poslovanja postojećih naplatnih stanica treba da se završi od 7. februara iduće godine, kako bi one bile preuzete 31. marta.

Vlada Srbije snosiće odgovornost za četiri od 18 definisanih rizika u koncesiji za autoput Horgoš-Požega, a sa koncesionarom će deliti rizik od prirodnih katastrofa, navodi se u danas objavljenom aneksu šest ugovora o konceciji.

Kako se precizira u aneksu, Vlada će biti odgovorna za blagovremenu esproprijaciju zemljišta i moraće da plati nadoknadu za sva kašnjena.

Vlada snosi rizik ukoliko ne dozvoli povećanje cene putarine u skladu sa ugovorom, odnosno u tom slučjau dužna je da nadoknadi štetu.

Cena putarine se, prema ugovoru utvrđuje na nivou preporuka EU i cena u regionu, a prema formuli koja se nalazi u aneksu 12, koji nije dostupan javnosti.

Rizik Vlade će biti i ukoliko koncesionaru ne bude omogućeno da profit od koncesije na autoput Horgoš-Požega pretvori u evre i prenese u matičnu državu.

Zajednički rizik Vlade i koncesionara, navodi se, predstavljaće šteta od prirodnih katastrofa za koje postoji osiguranje, dok će rizik od neosigurljivih rizika, kao što su terorizam i rat pasti na teret Vlade Srbije.

Rizik od promene finansijskih okolnosti, koje uključuju promene deviznog kursa i kamatnih stopa, kao i nivoa saobraćaja i prihoda od putarina, snosiće koncesionar.

Kako se ističe u aneksu, kocesionar će snostiti rizike i defekte tokom izrade projekta, premašivanje troškova tokom izgradnje i plana kontrole kvaliteta izvedenih radova.

Precizira se da će kontrolu kvaliteta obavljati nezavistan inženjer, a ukoliko se utvrdi da obavljeni radovi nisu u skladu sa planom izvođač će morati da ispravi ili plati štetu.

Koncesionar će snositi i sve rizike tokom korišćenja autoputa u koje spadaju i promene troškova poslovanja, a moći će da unajmi specijalizovano preduzeće za vođenje poslova autoputa.

Ekološke katastrofe koje uzrokuju koncesionar ili operater takođe će snostiti koncesionar, ističe se u aneksu šest ugovora.

Glavni izvođač Alpina Srbija

Glavni izvođač građevinskih radova na autoputu Horgoš-Požega biće firma Alpina Srbija, kćerka firma austrijske kompanije Alpina majereder, navodi se aneksu 18 koncesionog ugovora.

Kako se precizira u tom aneksu, koji je danas objavljen na sajtu Vlade Srbije, među potencijalnim izvođačima na izgradnji autoputa je 15 srpskih građevinskih firmi.

To su, kako se navodi, preduzeća Nibens, Vojput Subotica, Putevi Užice, Energoprojekt Beograd, Rad iz Beograda, Beograd-put, Tamnava put iz Uba, Balkan-gradnja Beograd, valjevska firma Igrapomni, beogradski Euro-park, Pro inženjering, Tri omega inženjering, Ratko Mitrović Beograd, Unogradnja i Mostogradnja.

Na listi potencijalnih izvođača za geodetska merenja i geotehnička istraživanja su Građevinski fakultet Univerziteta u Beogradu, Objektiv iz Beograda, Geo GIS konsultants, niški Grinič, M.S. Premer iz Kosovog polja i Međaš iz Smedereva.

Unipromet iz Čačka bi mogao da napravi i ugradi elasto-odbojne i žičane ograde, ozelenjavanje putnog pojasa bi, prema aneksu 18, moglo biti povereno Biodekoru iz Beograda, a ugradnja horizontalne i vertikalana saobraćajne signalizacije i saobraćajne opreme somborskom preduzeću Boja i firmi TTK inženjering iz Beograda.

Kao firme kojima će biti poverena izrada projektne dokumentacije navode se CPV - Centar za puteve Vojvodine, Institut za puteve, Saobraćajni institut CIP, Institut saobraćajnog fakulteta i Putinvest iz Beograd, Plovput, Mostprojekt i Institut "Mihajlo Pupin".

U aneksu je i lista dobavljača materijala. Na listi su Alipne dolomit, Srraževica a.d, Lafarž, Holcim, Titan cementara, TE Nikola Tesla (za suvi pepeo), Boja SOmbor i TTK Inženjering, Heroj Pinki, Unipromet, Milan Blagojević Minerva, NIS Petrol Jugopetrol, Europolis Nova fabrika i Hemijska industrija Prvi maj.

Dodatna oprema i reezervni delovi biće nabavljani od predstavništava Atlas Kopka, Rikoa, Virgena, Bomana i Lipherna u Srbiji.

Kostreš: Skriveni najvažniji detalji ugovora

Predsednik Skupštine Vojvodine Bojan Kostreš izjavio je da Vlada Srbije nije objavila navažnije delove ugovora.

"Naročito me zabrinjava to što nije objavljen aneks 12, koji definiše naplatu putarine, zatim aneks 13, kojim se reguliše pitanje koncesionu naknadu, kao i aneks 14, koji reguliše oblike garancije", rekao je on agenciji Beta.

Kostreš je ocenio da to znači da su od "očiju javnosti" sklonjeni "najzanimljiviji" delovi ugovora, u kojima je i "najveća mogućnost malverzacija".

"Pošto sam nepopravljivi optimista, siguran sam da postoje snage u okviru Vlade Srbije koje neće dozvoliti da ovakvo ponašanje postane stalna praksa, jer bi to moglo imati pogubne posledice za Srbiju, kazao je on.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.