Izvor: Blic, 04.Maj.2009, 22:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

NBS traži ocenu ustavnosti odluke o smanjenju plata

Narodna banka Srbije podnela je danas Ustavnom sudu inicijativu za pokretanje postupka za ocenu ustavnosti Zakona o privremenom smanjenju zarada, naknada i drugih primanja u državnoj administraciji i javnom sektoru, kojim je narušen Ustavom garantovani princip nezavisnosti i samostalnosti NBS, saopštila je centralna banka.



Određivanje zarada zaposlenih u NBS kroz specijalan zakon, čije je donošenje predložila Vlada Srbije, narušava nezavisnost i samostalnost >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << centralne banke i prevazilazi Ustavom utvrđeno ovlašćenje Narodne skupštine da vrši nadzor nad centralnom bankom, navedeno je u saopštenju. Princip nezavisnosti obuhvata institucionalnu, pravnu, personalnu, funkcionalnu, finansijsku i organizacionu nezavisnost, pri čemu finansijska nezavisnost podrazumeva to da centralna banka ne može poslove iz svoje nadležnosti obavljati bez odgovarajućih finansijskih sredstava, odnosno finansiranje njenih operativnih troškova ne sme zavisiti od odluka vlade. A svi navedeni vidovi nezavisnosti treba da onemoguće uticanje na obavljanje funkcija NBS i na ostvarivanje njenog osnovnog cilja propisanog Zakonom o Narodnoj banci Srbije - postizanja i održavanja stabilnosti cena.

Određivanje zarada zaposlenih u NBS kroz specijalan zakon, čije je donošenje predložila Vlada Srbije narušava nezavisnost i samostalnost centralne banke, jer je onemogućuje da samostalno uređuje namirivanje svojih operativnih troškova. Time se otvara mogućnost direktnog uticaja državnih organa na donošenje odluka iz funkcija NBS, odnosno, prevazilazi Ustavom utvrđeno ovlašćenje Narodne skupštine da vrši nadzor nad centralnom bankom. Pritom ni obavljanje nadzora Narodne skupštine ne podrazumeva ovlašćenje Skupštine da određuje plate zaposlenih u NBS ili način raspodele prihoda NBS, navedeno je u saopštenju.

Isto tako, propisivanje da će se iz prihoda NBS direktno finansirati budžetski deficit takođe predstavlja grubo kršenje samostalnosti i nezavisnosti NBS, ali predstavlja i direktno kršenje odredaba Ugovora o osnivanju Evropske zajednice i Statuta Evropskog sistema centralnih banaka (ESCB), odnosno Evropske centralne banke (ECB).

Sredstva, koja centralna banka ostvari svojim poslovanjem, ne mogu biti prihod državnog budžeta, osim u slučaju prenosa odgovarajućeg dela dobiti utvrđene u finansijskim izveštajima centralne banke.

Navedeni koncept samostalnosti i nezavisnosti centralne banke predstavlja opšteprihvaćeni standard međunarodnog prava i jedan od osnovnih evropskih principa i vrednosti, istakla je NBS. Razlog zbog kojeg se centralnoj banci garantuje samostalnost i nezavisnost je u tome što su ciljevi koji su zakonom postavljeni centralnoj banci vrlo često, a naročito u periodima ekonomskih kriza, u suprotnosti s ciljevima ekonomske politike vlade.

"Takođe, primena spornih odredaba Zakona dovodi do pravne nesigurnosti i predstavlja opasan presedan, jer stvara mogućnost da se nekim novim 'lex specialisom' utvrde funkcije, nadležnosti i ciljevi NBS, koji bi bili u suprotnosti s pomenutim opšteprihvaćenim međunarodnim standardima i evropskim principima i vrednostima", ističe se u obrazloženju predloga Ustavnom sudu.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.