Izvor: Politika, 11.Feb.2014, 13:31 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Ko strankama pakuje izborne poruke
Socijalisti će se najverovatnije opredeliti za marketinšku agenciju „Vočaut”, demokrate razmišljaju o „Komunisu”, DSS će angažovati kreativni tim Srđana Đurića
Savetnici za marketing nerado govore o tome koju političku opciju zastupaju, a na sajtovima agencija koje nude marketinške usluge među klijentima se ne mogu naći političke partije. I dok je deo javnosti ubeđen da partije i lideri daju ogromne pare marketinškim stručnjacima kako bi ostvarili što >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << bolji izborni rezultat, ljudi koji se bave marketinškim poslom ističu da to nije tačno jer je u ovoj oblasti – sve javno. Ili transparentno. Uprkos toj transparentnosti polovina stranaka nije bila spremna da, tridesetak dana pre izbora, saopšti koja će im agencija ili koji kreativni tim raditi kampanju.
Od Srpske napredne stranke, uprkos usmenim obećanjima datim juče ujutru da će u roku od pola časa odgovoriti na pitanje da li će i koju marketinšku agenciju angažovati kao pomoć u kampanji odgovor, nažalost, do zaključenja ovog izdanja nismo dobili. Jedna od agencija koja će biti angažovana u naprednjačkoj kampanji biće agencija „Piksel”, saznaje nezvanično „Politika”.
U Socijalističkoj partiji Srbije (SPS) nisu još razmatrali koja će marketinška agencija da im pomaže u predizbornoj kampanji za beogradske i parlamentarne izbore 16. marta, ali veruju da će biti ista ona koja im je vodila i ranije kampanje.
– Za izbore 2008. i 2012. angažovali smo agenciju „Vočaut”. Iako za sada nismo doneli plan kampanje, nema razloga da menjamo agenciju – kaže za „Politiku” Dejan Backović, direktor ove stranke.
„Vočaut” je, po njegovim rečima, za socijaliste radio spotove, brinuo o grafičkom dizajnu, pripremao konvencije i obavljao sve poslove koji vizuelno prate kampanju. Za taj rad agencija je plaćena sredstvima iz budžeta koji stranke dobijaju za predizborne kampanje.
– Oko 90 odsto troškova koje smo imali za predsedničke, parlamentarne i lokalne izbore 2012. platili smo sredstvima dobijenim iz budžeta, dok je deo novca obezbeđen zahvaljujući donacijama naših simpatizera. Za republičke izbore pre dve godine ukupno smo potrošili 200 miliona dinara – objašnjava Backović napominjući da je samo mali deo ovih para otišao marketinškoj agenciji, jer je veći deo posla oko pripreme i organizovanja kampanje rađen direktno iz stranke.
U Demokratskoj stranci (DS) ovih dana doneće odluku koji će ih stručnjaci za marketing zastupati u predizbornoj kampanji.
– Za prošle izbore angažovali smo agenciju „Komunis”, koja se bavila produkcijom spotova i organizacijom nekoliko najvećih događaja u kampanji. Trenutno razgovaramo sa nekoliko marketinških agencija. Kada napravimo plan kampanje, odlučićemo da li ćemo njihove usluge platiti novcem iz budžeta ili onim dobijenim od donacija – objašnjava za naš list Aleksandra Jerkov, portparol DS-a.
Usluge agencije za prethodne izbore bile su plaćene novcem dobijenim za predizbornu kampanju, kaže naša sagovornica.
Na naše pitanje, da li su demokrate odustale od dalje saradnje sa „Komunisom” zbog neuspeha na prošlim izborima, Aleksandra Jerkov odgovara:
– Naravno da to nije razlog, naša saradnja je bila dobra. Mi sada samo pokušavamo da donesemo najbolju odluku, a jedna od agencija sa kojima pregovaramo baš je „Komunis”.
Portparolka DS-a ističe da je angažovanje stručnjaka za marketing u predizbornoj kampanji bitno, ali ne i presudno.
– Najvažnije je ipak ono što kandidati govore, a ne na koji način je to „upakovano”. Ono što su možda stranke zaboravile, a nama će to ovog puta biti okosnica kampanje, jeste direktan kontakt sa biračima – kaže Aleksandra Jerkov.
Demokratska stranka Srbije (DSS) za predizbornu kampanju angažovala je kreativni tim Srđana Đurića, navodi Petar Petković, portparol DSS-a.
– Za izbore 2012. mi smo imali svoj tim u okviru stranke koji je brinuo o marketingu, a ovog puta u osmišljavanju predizborne kampanje pomoći će nam ekipa Srđana Đurića. Za izbore 2008. angažovali smo takođe stručnjake za marketing. Uglavnom kombinujemo, povremeno radimo sami, a ponekad angažujemo savetnike u oblasti marketinga – objašnjava Petković.
U Ujedinjenim regionima Srbije zbog predizbornih aktivnosti nisu imali vremena da nam odgovore na pitanja da li će i koju marketinšku agenciju da angažuju. Ipak, kako „Politika“ nezvanično saznaje, kampanju regionalista će kao i na prethodnim izborima voditi kreativni tim sa Igorom Avžnerom na čelu.
Ni u Novoj demokratskoj stranci Borisa Tadića nismo uspeli da dobijemo odgovor da li će za vođenje kampanje biti angažovana i određena marketinška agencija.
– Od svog osnivanja Liberalno-demokratska partija (LDP) sama radi kampanje i nema ambiciju da nešto promeni u budućnosti. Zbog toga su naše poruke i slogani drugačiji. Dok druge stranke angažuju eksperte da im biraju boju košulje i da ih savetuju koliko krava u kampanji treba da pomaze, aktivisti LDP-a na izbore izlaze sa svojom politikom u otvorenom razgovoru o problemima koliko god oni teški bili. Marketing ne može da bude zamena za nedostatak politike, ali, nažalost, ovo što vidimo kod naših političkih konkurenata pokazuje nam da oni tako ne razmišljaju – kaže za „Politiku” Mladen Bašić, član Predsedništva LDP-a.
-----------------------------------------------------------------------
Isplata posle izbora
Upućeniji u marketinške poslove objašnjavaju da najviše novca za agencije, ukoliko njihov klijent ostvari uspeh na izborima, dolazi kasnije jer po pravilu članovi pobedničkih stranaka koji postaju direktori preduzeća ili čelni ljudi u državnim institucijama za sve poslove angažuju one marketinške savetnike koji su im pomogli u izbornoj kampanji. Marketinške agencije su do sada bile sklone da za partije rade besplatno jer vlasnici agencija, navodno, snažno podržavaju programe stranaka, ali im se obično ta pomoć obilato vraća kada stranke dobiju na izborima, a agencije u svoj spisak klijenata uvrste i velike državne kompanije. Čak i ako stranke ostanu u opoziciji, agencije dobiju sredstva kada strankama „legne“ novac iz budžeta.
Dejana Ivanović
objavljeno: 11.02.2014.