I vojvođanska komisija za koncesiju

Izvor: B92, 29.Avg.2007, 12:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

I vojvođanska komisija za koncesiju

Beograd -- Izvršno veće Vojvodine formiralo Komisiju za razgovore sa predstavnicima Vlade Srbije o koncesiji za autoput Horgoš-Požega.

Kako je saopšteno nakon sednice pokrajinske vlade, na čelu komisije biće predsednik Izvršnog veća Bojan Pajtić, a članovi su potpredsednik vlade Tamaš Korhec i pokrajinski sekretari Siniša Lazić, Jovica Đukić i Vladimir Zelenović. U rad komisije biće uključeni najbolji stručnjaci sa Novosadskog univerziteta i predstavnici pokrajinskog >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << Fonda za kapitalna ulaganja.

Potpredsednik Izvršnog veća Vojvodine Tihomir Simić rekao je da će uloga komisije biti da "preispita" ugovor o koncesiji, kako bi utvrdila da li su tim ugovorom oštećeni građani Vojvodine.

Kako je preneo Pokret snaga Srbije, čiji je Simić potpredsednik, on je ocenio da se kompletan ugovor sa aneksima koji nisu objavljeni mora, "u celini, bez izuzetka", dostaviti Izvršnom veću Vojvodine pre nego što počnu bilo kakvi razgovori sa predstavnicima Vlade Srbije.

"Jedino tako ova komisija može ravnopravno učestvovati u razgovorima sa predstavnicima vlade", kazao je Simić. On je naveo da će Vladu Srbije tokom razmatranja ugovora predstavljati ministri Velimir Ilić, Mlađan Dinkić, Mirko Cvetković i Dragan Đilas.

Prethodno je predsednik Skupštine Vojvodine Bojan Kostreš izjavio da Vlada Srbije nije objavila najvažnije delove Ugovora o koncesiji.

"Naročito me zabrinjava to što nije objavljen aneks 12, koji definiše naplatu putarine, zatim aneks 13, kojim se reguliše pitanje koncesione naknade, kao i aneks 14, koji reguliše oblike garancije”, rekao je Kostreš, koji je poslednjih meseci uporno insistirao na objavljuvanju spornog ugovora.

"Nismo došli do onog što nas najviše interesuje i što je interesovalo stručnu javnost i zato ćemo morati se potrudimo da u narednom periodu dođemo do novih informacija, jer upravo ovi delovi ugovora su veoma podložni manipulacijama i zbog toga oni moraju biti javni", kazao je Kostreš.

Pored teksta osnovnog ugovora, na sajtu Vlade Srbije objavljeno je 12 od ukupno 19 aneksa.

Ilić: Ne misle dobro Srbiji

Ministar za infrastrukturu Velimir Ilić izjavio je da samo oni koji, kako je rekao, ne misle dobro Srbiji komplikuju ovaj projekat. Ilić je, gostujući na RTS, rekao i da će visinu putarine određivati Vlada.

"Znači, niko sa strane ne može odrediti putarinu, Vlada Srbije donosi odluku o poskupljenu putarine. Putarina nije već dve godine povećana nigde, i mi veoma vodimo računa o tome. Svi ostali aneksi koji se tiču obaveza Srbije i vlade Srbije objavljeni su na sajtu", kazao je Ilić.

On je rekao i da neobjavljeni aneksi sadrže bankarske kamate i predstavljaju poslovnu tajnu koncesionara i banaka.

Koncesija Horgoš-Požega potpisana je u martu ove godine.

Posle pet meseci odbijanja, pregovori Vlade Srbije sa koncesionarima o objavljivanju ugovora počeli su ove nedelje. Za sada je na sajtu objavljeno 12, a novinari mogu da pogledaju 18 od ukupno 19 aneksa.

Stranka Nova Srbija, kojoj je lider ministar za infrastrukturu Velimir Ilić, ocenila je danas da "neko želi da koncesija na autoput Horgoš-Požega bude oborena, ako insistira na objavljivanju svih aneksa ugovora".

Rešiti pitanje službene tajne

Božidar Đelić kaže da pregovori o objavljivanju detalja ugovora o koncesiji za autoput Horgoš-Požega još nisu završeni.

"Sve na kraju mora da postane javno, svako ko radi u državi mora da zna da sve ono što potpiše biće dostupno javnosti u najkraćem mogućem roku", kaže potpredsednik Vlade Srbije.

"Četvoročlana komisija koja je određena da to uradi i da razgovara s koncesionarom i dan-danas radi, ono što je objavljeno nije kraj priče i sutra će na Vladi Srbije dati svoj predlog", kaže Đelić. On dodaje da bi ubuduće trebalo sistemski rešiti pitanje službene tajne.

Posle objavljivanja delova ugovora na veb-sajtu Vlade, novinarima je dozvoljeno da u prostorijama Vlade pogledaju i preostale dodatke koji se odnose na poslovne odnose koncesionara i banaka.

Ipak, zabranjeno je snimanje, štampanje ili prepisivanje delova ugovora na šta se novinari obavezuju potpisivanjem izjave pod krivičnom i matrijalnom odgovornošću. Tako je, na kraju, ostalo nejasno da li je ugovor o koncesiji i dalje tajna ili, kako tvrde u Vladi, postoji želja da se ceo objavi.

Đilas: Pravo građana da znaju

Ministar bez portfelja zadužen za Nacionalni investicioni plan Dragan Đilas izjavio je agenciji Fonet da svaki građanin Srbije ima pravo da zna svaki detalj ugovora o koncesiji, osim detalja o finansijskim aranžmanima koncesionara.

"Detalji finansijskih aranžmana koncesionara i njegovih finansijera nisu predmet interesovanja građana Srbije", naglasio je Đilas.

Da li će ugovor građanima biti dostavljen kroz sajt Vlade ili kroz prostoriju u kojoj će oni sami moći da se uvere šta u njemu piše je tehničko pitanje i ono ne predstavlja problem, rekao je Đilas.

Đilas je rekao da Komisija koju je oformila Vlada Srbije ne bi trebalo da bude telo koje odlučuje šta je javno, a šta ne.

"To je telo koje Vladu treba da obavesti šta su stavovi koncesionara, na osnovu čega će Vlada doneti svoje mišljenje i Komisija o tome ne bi trebalo da glasa", rekao je Đilas.

"Ukoliko ta Komisija ipak bude glasala", kako je rekao Đilas, "moj glas ide za to da sve u ovom ugovoru, osim onih detalja o finansijskim aranžmanima samog koncesionara, predstavlja ono sa čim svaki građanin treba da se upozna".

"Vlast se poigrava s građanima"

Među aneksima koji nisu objavljeni jesu i oni koji se odnose na visinu putarine, naknadu koju koncesionar plaća državi, kao i garancije za izvršenje posla.

Analitičari smatraju da ovi podaci ne smeju da budu poslovna tajna. "Tačno je da se mogu neki delovi ugovora izuzeti iz uvida javnosti, ali to mora posebno biti obrazloženo i mora biti jasno rečeno koji su razlozi za takvu odluku", kaže Nemanja Nenadić iz organizacije Transparentnost Srbija.

"Sudeći prema onom što je juče saopšteno i što možemo da vidimo na sajtu vlade, čini se da su izuzeti neki aneksi koji govore o pitanjima vezanim za putarinu i verujem da slučaj neće biti završen s ovim do sad", kaže on.

"Jedna vlast mnogo rizikuje kada se na ovaj način poigrava sa svojim građanima, kada skriva neke informacije i uvek pobuduđuje znatno veću sumnju, nego što bi inače postojala", dodaje on.

Verica Barać: Zabrinjavajuće

Predsednica Saveta za borbu protiv korupcije, Verica Barać, izjavila je da je objavljivanje samo nekih delova ugovora o koncesiji za izgradnju autoputa Horgoš-Požega, veoma zabrinjavajuće.

"To pokazuje, u stvari, kako se primenjuju odnosno ne primenjuju osnovni antikorupcijski zakoni", rekla je Baraćeva za Radio Slobodna Evropa.

Prema njenim rečima, iz toga se vidi ključna činjenica da informacije nisu dostupne, i to ne samo sada, nego nisu bile dostupne ni pre zaključenja ovog posla niti u vreme kada je to urađeno, čak ni šest meseci posle toga.

"Vlast nam pokazuje da ona uopšte ne mari za početak stvaranja uslova za vladavinu zakona", s,atra ona.

"Iz ovog primera se vidi, ne samo zbog dostupnosti informacija, nego i iz celog posla, da je problem korupcije u Srbiji i dalje isto onako zabrinjavajući i možda najopasniji za sve eventualne promene u Srbiji, kao što je bio i ranije", rekla je Verica Barać.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.