
Izvor: B92, 22.Sep.2010, 17:30 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Savet: Šta se desilo s Tehnohemijom
Beograd -- Savet za borbu protiv korupcije zahteva od premijera Mirka Cvetkovića da ispita zašto je raskinut ugovor s kupcem Tehnohemije iako je kupac ispunio sve obaveze.
Savet pita i da li su motivi odluke Agencije za privatizaciju da ugovor raskine vezani za to što je deo nekretnina Tehnohemije u blizini Luke Beograd.
Savet ukazuje na to da je Tehnohemija prodata putem aukcije krajem 2003. godine, po ceni od oko 4,1 milion evra, sa mogućnošću otplate >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << u šest godišnjih rata.
Pored toga, obaveza kupca bila je da u osnovna sredstva investira oko 29 miliona dinara. Do prijema obaveštenja Agencije za privatizaciju o raskidu Ugovora 6.11.2008, kupac je izmirio pet dospelih rata i pola šeste rate pre roka dospeća, skoro ukupnu kupoprodajnu cenu iz Ugovora, naglašava se u saopštenju Saveta.
Takođe se ukazuje da je do tog perioda kupac investirao u subjekt privatizacije 60 miliona dinara, što je dvostruko više nego što je Ugovorom bilo predviđeno.
Sve ovo je prvobitno potvrdila i Agencija za privatizaciju, ali je kasnije Ugovor ipak raskinula. Od maja 2005, kada je kupac prema zaključku Agencije, ispunio investicionu obavezu, pa sve do maja 2008, Agencija se nije oglasila u vezi sa privatizacijom, niti je ukazala na bilo kakve propuste kupca.
Od tada, Agencija počinje kupcu da nameće nove investicione obaveze, da bi, konačno, 6. novembra 2008. godine raskinula kupoprodajni Ugovor, uprkos činjenici da je potvrdu o izvršenoj investicionoj obavezi dao ovlašćeni revizor LB REV do.o. Beograd, navodi Savet za korupciju u saopštenju.
Savet za korupciju je zaključio da se stav Agencije prema kupcu Tehnohemije teško može razumeti, jer je kupac ispunio sve zakonske i ugovorne obaveze, a Ugovor je ipak raskinut.
Savet je podsetio da ovaj slučaj nije ni prvi, ni jedini koji jasno ukazuje da jedan od najvećih izvora korupcije u privatizaciji u Srbiji potiče iz činjenice da je Agencija za privatizaciju ta koja istovremeno i sprovodi i kontroliše proces privatizacije.
"Agencija zapravo ima diskreciono pravo da od slučaja do slučaja menja kriterijume na osnovu kojih odlučuje da li će raskinuti ugovor, ili će kupcu odobriti dodatne rokove za ispunjenje obaveza i slične olakšice", naveo je Savet za borbu protiv korupcije.
Zbog toga se i u slučaju Tehnohemije nameće pitanje da li su ponašanje i odluke Agencije zasnovani na činjenicama koje proizilze iz njenog Ugovora sa investitorom, ili je odluka o raskidu Ugovora možda mogla biti motivisana nekim drugim razlozima, ocenio je Savet.
Savet je upozorio da bi posebno trebalo imati u vidu da je veći deo nekretnina Tehnohemije na atraktivnoj lokaciji, u blizini Luke Beograd.
Tehnohemija, kao i veći broj drugih preduzeća, nalazi se na lokaciji obuhvaćenoj promenama Generalnog urbanističkog plana Beograda, kojima je izmenjena namena oko 70 hektara zemljišta u Luci Beograd, čime je vlasnicima Luke omogućeno da na tom prostoru u budućnosti grade stambeno – poslovne objekte.
Da bi ostvarili svoje planove o izgradnji "grada na vodi”, vlasnici Luke moraju da dođu u posed, kako zemljišta Tehnohemije, tako i zemljišta većeg broja drugih preduzeća koja su na pomenutoj lokaciji, upozorio je Savet za borbu protiv korupcije u saopštenju koje je potpisala predsednica Saveta Verica Barać.