Bahati vozači jači od zakona i države

Izvor: Blic, 07.Mar.2012, 21:30   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Bahati vozači jači od zakona i države

Samo za prvih sedam dana marta u saobraćaju u Srbiji je poginulo čak četvoro, a povređeno je šestoro ljudi. Broj stradalih na putevima se ne smanjuje, a očekivani efekti Zakona o saobraćaju, koji je usvojen pre dve godine, praktično - ne postoje.

Najveću odgovornost za ovakvo stanje u saobraćaju snosi upravo država i njene institucije, jer još ne postoje sistemska rešenja i potrebni pravilnici, pa je potpuno neupotrebljivo čak 40 odsto zakona, tvrde stručnjaci, ukazujući >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << na niz poraznih činjenica.

Od usvajanja Zakona o bezbednosti u saobraćaju u Srbiji je poginulo oko 1.400 ljudi. Iako zakon propisuje da ukoliko u nesreći ima poginulih, putari moraju da izađu na lice mesta i naprave stručnu procenu da li su put ili loša signalizacija mogli da prouzrokuju nesreću i da o tome sačine izveštaj, oni to nijednom nisu uradili.

Zabrinjavajuća je i činjenica da lokalne samouprave grubo krše zakon jer od svake naplaćene kazne 30 odsto sredstava moraju da odvoje za unapređenje bezbednosti saobraćaja.

Taj propis krši oko 80 lokalnih samouprava u Srbiji, a na to žmure i inspekcije i tužilaštvo. Takođe, opštine su dužne da formiraju stručne komisije koje bi brinule o saobraćaju, ali to u većini opština ne postoji, a tamo gde postoji nema nikakvih rezultata.

Na nivou države situacija nije nimalo bolja. Smanjen je budžet saobraćajnoj policiji, ukinut je deo prihoda "Putevima Srbije”, pa se odustaje od nabavke nove opreme i modernizacije.

Koordinaciono telo koje treba da bude sačinjeno od ministara unutrašnjih poslova, zdravstva, pravde, infrastrukture formirano je sa 20 meseci zakašnjenja i još je na formalnom nivou, iako mu je glavna uloga da brzo rešava najveće probleme na terenu.

Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja, ističe da je problem i Agencija za bezbednost, koja je formirana takođe godinu dana kasnije, a očekivani rezultati su izostali.

- Agencija formalno radi, ali njen osnovni zadatak je da sprovodi edukativne kampanje i u tome se nije napredovalo. Imali su nekoliko uopštenih edukacija, ali ne onih najvažnijih o vezivanju pojasa, smanjenju brzine ili protiv upotrebe alkohola. Agencija praktično nema funkciju - kaže za "Blic” Okanović.

Naime, najveći problem u primeni Zakona o bezbednosti saobraćaja, usvojenog u decembru 2009, jeste u tome što nedostaju prateći pravilnici i podzakonski akti. Recimo, poslanici Skupštini ne usvajaju Pravilnik o obuci vozača i auto-školama, oko 160.000 novih vozačkih dozvola izdato je u poslednje dve godine po sistemu obuke starom 30 godina, iako imamo novi zakon.

Prema rečima saobraćajnog inženjera Zorana Mihajlovića, i političari moraju da preuzmu odgovornost za toliki broj poginulih mladih vozača.

- Obuka je katastrofalna, svuda u svetu je znatno promenjena, posebno u teorijskom delu i početničkoj vožnji. Upravo zbog loše obuke i zato što u toj sferi ne možemo da primenjujemo zakon, imamo toliko poginulih vozača starosti između 18 i 23 godine. Država toga mora da se stidi i neko za to mora preuzeti odgovornost - kaže saobraćajni inženjer Zoran Mihajlović.

Povezane vesti: Opelo sestrama služila sedmorica sveštenika Neiskusni tužilac pustio vozača BMW koji je usmrtio tri devojke Otac na vestima saznao da su mu ćerke stradale Preminula i treća devojka iz BMW Dežurni sudija nije ni odlučivao o pritvoru za vozača BMW

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.