Helikopterom do kraja zemlje  (FOTO)

Izvor: Večernje novosti, 04.Maj.2017, 15:47   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Helikopterom do kraja zemlje (FOTO)

Reporter "Novosti" na jedinoj naftnoj platformi na Arktiku, u vlasništvu "Gasprom njefta". Prvi put su neruski novinari kročili na ovu platformu. Zaposleni rade i na minus 50 IDETE na Severni pol, i to bukvalno! Ova rečenica odzvanjala je u glavama nas nekolicine srpskih novinara dok smo pod punom opremom - s gumenim nepropustivim odelom, aparatom za disanje, pištaljkom i torbom sa najnužnijim stvarima, čekali na ukrcavanje u helikopter. Iza nas su bile višečasovne >> Pročitaj celu vest na sajtu Večernje novosti << medicinske provere, završena obuka preživljavanja u helikopteru, koja podrazumeva izbavljanje iz rotirajuće kapsule pod vodom i pet avionskih letova u nekoliko dana. Čekao nas je let od 60 kilometara preko Pečorskog mora, dela Severnog ledenog okeana, do naftne platforme "Prirazlomnaja", jedine takve na Arktiku, u vlasništvu kompanije "Gasprom njeft". Ukrcali smo se u helikopter u mestu Varandej, koje još nazivaju i krajem zemlje, odnosno krajem kopna. Jer odatle počinje samo - led. Srpski novinari prvi su neruski predstavnici medija koji su kročili na ovu platformu, prošetali se gotovo celom, 120 metara, a zašli i do potpalublja, koje ide do visine od 141 metar. Do same bušotine. Pripremili su nas domaćini za temperature koje idu i do minus 50, ledene bregove koji kruže po moru sedam meseci godišnje i možda čak neku od 20 oluja, koliko ih je u godini, a koje traju i po devet i po dana. Mogli smo da zakačimo i polarne noći, koje traju i do dva meseca. Sve ovo smo propustili. Srećom, ali i zato što je zima skoro već prošla, pa je temperatura bila oko prijatnih nula stepeni, gotovo idealna za posetu. Nismo videli nijednog od nekoliko hiljada morževa i foka, niti bar jednog od oko 400 belih kitova, koje stanovnici platforme "Prirazlomnaja" često posmatraju iz blizine. BEZBEDNO MORSKA ledootporna stacionarna platforma "Prirazlomnaja" je konstruisana tako da omogući maksimalnu bezbednost prilikom proizvodnje nafte, uverava rukovodilac platforme Aleksandar Vasiljev: - Platforma je predviđena za maksimalna opterećenja ledom i može da izdrži ne samo direktni udar desetometarskog talasa, već i torpeda. Pošto dubina mora u zoni platforme nije velika - svega 20 metara, platforma "Prirazlomnaja" stoji direktno na dnu mora, a sve bušotine se buše unutar nje. Funkcioniše po principu nultog otpada, odnosno ništa se ne baca u vodu. Posao NOVINARI iz Srbije su na platformi proveli svega nekoliko sati, a naftaši će ovde ostati više od 30 godina, koliko je procenjeno da ima crnog zlata. Ova nafta se uglavnom koristi za hemijsku industriju. - Prognozirane rezerve su 70 miliona tona. Pumpa za bušenje radi samo ako je svih 30 bezbednosnih uslova uspunjeno, a 80 senzora iz centralne kontrolne sobe neprekidno prati bušenje - kaže Aleksandar Vasiljev, načelnik platforme. - "Prirazlomnaja" je počela da radi u leto 2013, a u decembru iste godine je startovala proizvodnja nafte, i to sorte koju smo nazvali ARCO (Arctic oil). Površina palube je kao dva fudbalska terena. Kupci ove nafte uglavnom su evropske zemlje, a ona se dalje prerađuje u rafinerijama severozapadnog dela Evrope. Za pola sata sa platforme, u slučaju bilo kakve potrebe za pomeranjem, može kroz evakuacioni most da prođe 140 ljudi. Pored dva ovakva mosta, postoje i dva takozvana rukava, odnosno specifična vertikalna prolaza kroz koja bezbedno može da se spusti 25 radnika. PROIZVEDU 15.000 TONA NAFTE NA DAN NAFTNA stacionarna platforma na Arktiku "Prirazlomnaja" može da proizvede 15.000 tona nafte dnevno. To je više nego što cela Srbija dnevno proizvede crnog zlata. U aprilu su na ovom nalazištu proizvedena četiri miliona tona nafte. Proces bušenja danonoćno prate stručnjaci Naučno-tehničkog centra "Gasprom njefta" u Sankt Peterburgu, koji 24 časa nadgledaju rad tehnoloških bušotina. Takve složene bušotine čine polovinu svih kojima kompanija rukovodi na godišnjem nivou. Fudbaler RADNI dan na platformi počinje već pre šest sati ujutru za Sergeja Košeljeva (37), glavnog inženjera. Pod njegovim su direktnim nadzorom uvek 132 radnika, koliko ih je u jednoj smeni konstatno na platformi. Zapravo ih ima duplo više, a smenjuju se na svake dve nedelje. Košeljev na platformi "Prirazlomnaja" radi više od tri godine, a kao i većini ostalih zaposlenih, ovo mu nije prva naftna platforma. Da se vrati kući ženi i dvoje dece, treba mu gotovo 30 sati puta, jer živi u Saratovu, na samom jugu Rusije, glavnoj luci na Volgi.Na pitanje kako mu supruga reaguje na ovakav način života, odgovara mirno. - Pristala je, zna čime se bavim - govori Košeljev i kao najbitniji korak da bi neko došao da radi ovakav posao, pominje posedovanje specifičnog karaktera koji podrazumeva što lakšu adaptaciju. Kada ne radi vežba u teretani, koja postoji na platformi ili čita knjige, a kaže da planira ovim poslom da se bavi još maksimalno tri-četiri godine. "IZBAVLjANjE" IZ KAPSULE PUT do kraja severne zemlje je podrazumevao tri leta helikopterom. Na prvom je većina nas razmišljala o obuci koju je svaki član ekspedicije morao da prođe. A ona se svodi na - potapanje u kapsuli u bazenu, dok je putnik vezan. U trenutku kada nadolazi voda, potrebno je zgrčiti se, a zatim i ispraviti, staviti disaljku, izbiti prozorsko staklo, odvezati pojas i izbaviti se iz kapsule. Rad nogu nije dozvoljen. Sve to, novinari su radili i u varijanti dok se replika helikoptera okreće pod vodom za 180 stepeni u Centru za obuku i trening Univerziteta rečne i morske flote "Admiral Makarov". Završili smo je s nemalim brojem pehova, ali sa petogodišnjom dozvolom za let helikopterom iznad vodene površine. Na trećem letu uglavnom smo bezbrižno dremali. Platforma je dom za celokupnu Evroaziju, jer na njoj ne žive i rade samo Rusi. Ildar Bikmuhametov (27) inženjer je za bušenje koji, kada nije na moru, živi u Sankt Peterburgu. On je rodom iz Kazahstana, a ovo mu je prvo iskustvo na naftnoj bušotini. Pre nego što se zaposlio u administraciji "Gasprom njeft šeljfa", da bi se zatim oprobao na platformi, Ildar koji ima i visoku stručnu spremnu, bavio se između ostalog i fudbalom. Sve je, naravno, interesovalo šta je bolje biti - naftaš ili fudbaler? - Mislim naftaš - odgovara Ildar malo sramežljivo i kroz smeh.Kažu, na platformi se, bez obzira na to što znaju da stoje na ogromnim cevima koje vade naftu, nikada ne plaše. Jednostavno, jer znaju da niko od njih nema pravo na grešku. Zato jedni drugima veruju. Na platformi "Prirazlomnaja", pored kuvarica i spremačica, kao radnik zaposlena je i jedna žena. I to - na kranu! Dok smo bili na platformi, nije mogla da razgovara sa novinarima jer je spavala. Radila je prethodno noćnu smenu.
Pogledaj vesti o: Gasprom

Nastavak na Večernje novosti...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Večernje novosti. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Večernje novosti. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.