Zaštita od nejasnoća sa bankama

Izvor: B92, 04.Feb.2011, 18:11   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Zaštita od "nejasnoća" sa bankama

Beograd -- Od novog zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga, koji je usklađen sa propisima EU, građani očekuju da lakše predvide koliko će ih koštati usluge banke.

Ako je do sada svaki odlazak u banku značio dileme o skrivenim provizijama ili nejasnim kamatnim stopama, uskoro građani mogu očekivati bolji tretman u bankama.

Skriveni troškovi, provizije, nejasnoće - problemi su na koje se žale oni koji su posle bankarski tragičnih devedesetih opet stekli >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << poverenje i novac drže u bankama.

Sitna slova u ugovorima uskoro neće biti razlog za strah od bankara kao što je to danas:

Samo tako, u izvodima viđate razne pare vam uzimaju, te za obaveštenje, te za izvod, upit stanja... Svašta vam uzmu.

Nisam zadovoljan jer su na početku bili ekstra ljubazni, a sad počinju redovi i liče na one naše banke nekad - isto tako.

Ne objasni se, ali kad si prinuđen da koristiš koristi se. Znaš već da ti se skine određena svota novca na kraju i to je to.

Od novog zakona najviše koristi imaće oni koji planiraju podizanje kredita ili imaju još rata za isplatu. Kamata će morati da bude jasna i kada se jednom zaključi, neće smeti da zavisi samo od volje banke već od jasno definisanih kriterijuma.

"Svi ugovori koji sadrže poslovnu politiku, odnosno upućivanje na poslovnu politiku, neće biti dozvoljeni", kaže Mira Erić Jović, viceguvernerka NBS.

Ugovor o kreditu moći će da se raskine 14 dana po zaključenju, a naknada za prevremenu otplatu kredita biće najviše jedan odsto. Bez dinara naknade, moći će se podići gotovina, ugasiti račun i jednom godišnje dobiti obaveštenje o dugu.

"U slučaju kada dođe do neovlašćenog korišćenja platne kartice, korisnik je dužan da odmah, a najkasnije u roku od 45 dana, prijavi banci da se radi o neovlašćenoj transakciji i ukoliko to učini u tim rokovima, on može da snosi gubitke najviše do 15 000 dinara", najavljuje viceguvernerka.

Novi zakon doprineće boljim odnosima banaka i klijenata, ali iako se većina mera odnosi na banke, konačnu reč ipak imaju - klijenti.

"Banke će imati obavezu da jasnije ističu svoje uslove i pravila igre. Suština je zaštita korisnika. Ali iako će to biti to prilično definisano, ipak je na samom korisniku da uoči da li mu je neka usluga skupa i da prosto okrene leđa i potraži uslugu u drugoj banci", kaže Dušan Uzelac, sa sajta Kamatica.com.

Za banke koje ne poštuju zakon predviđene su kazne od pola miliona do milion dinara. Zakon je od 1. februara skupštinskoj proceduri, a njegova primena počeće šest meseci od stupanja na snagu.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.