Izvor: Politika, 06.Jul.2011, 23:27 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Ratifikaciju SSP ne koči spor oko ambasade
Kakve će odluke biti donete do kraja ove godine u EU, u najvećoj meri, zavisi od toga na koji će način Srbija ispuniti uslove dogovorene sa EU
„Želim jasno da naglasim da pitanje ratifikacije Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju Srbije nije apsolutno ni u kakvoj vezi sa >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << sporom oko nepokretnosti – bivše zgrade srpske ambasade u Varšavi. Spor između vlasnika i Srbije privatnog je karaktera i rešiće ga nezavisni sud”, tvrdi Andžej Jasionovski, ambasador Poljske u Beogradu, zemlje koja u narednih šest meseci predsedava Evropskoj uniji.
Kad je reč o procesu ratifikacije ovog sporazuma u Poljskoj, koja je među devet zemalja Evropske unije koje još nisu prihvatile SSP sa Srbijom, Jasionovski, u intervjuu za „Politiku” kaže da se „taj proces odvija, slično kao i u nekim drugim zemljama – članicama EU” i podseća na izjavu premijera Donalda Tuska, za vreme njegove posete Beogradu, početkom maja, da „Poljska sasvim sigurno neće biti poslednja zemlja koja će da ratifikuje taj sporazum”.
Da li Srbija može da očekuje pomoć vaše zemlje u ostvarenju svojih ciljeva krajem ove godine?
Poljska podržava evropske težnje vaše zemlje, ali, ipak, budućnost Srbije se nalazi u rukama Srba. To kakve će odluke biti donete do kraja ove godine u najvećoj meri zavisi od toga na koji će način biti ispunjeni uslovi i kriterijumi dogovoreni sa EU i kako će se odvijati realizacija zadataka iz Akcionog plana.
Vi ste kao posmatrač OEBS-a još 2001. godine pratili izbore na Kosovu i ipak bolje od nekih drugih diplomata poznajete tamošnju situaciju. Verujete li da će biti mogućno postići sporazum u dijalogu Beograda i Prištine u vreme poljskog predsedavanja EU?
Dijalog između Srbije i Kosova vode dva nezavisna subjekta. Poljska u njemu ne učestvuje, ali, kao i ostale zemlje-članice EU, pomno prati kako se odvija. Neću kriti da računamo da će taj dijalog doneti konkretne rezultate, što će sasvim sigurno pozitivno uticati kako na evropsku perspektivu Srbije, tako i Kosova. Ipak, da li i kada će doći do sklapanja sporazuma i na šta će se on eventualno odnositi, to zavisi isključivo od volje dveju strana.
Nema, ipak, nikakve sumnje da će sticanje punog članstva u EU od strane Srbije i Kosova zahtevati rešavanje spornih pitanja u njihovim odnosima i njihovo regulisanje.
Među prioritetima vašeg predsedavanja nalazi se i proširenje EU. Na koji način ćete, konkretno, podržavati integraciju zapadnog Balkana?
Poljska dosledno podržava politiku proširenja EU i u sklopu toga integraciju zapadnog Balkana. Naravno, uz poštovanje principa uslovljenosti, odnosno nakon ispunjavanja svih predviđenih kriterijuma.
Spremni smo da podelimo naša iskustva iz domena široko shvaćene pretpristupne problematike. Izrazili smo volju da pružimo ekspertsku pomoć i to kako u domenu prilagođavanja pravnog poretka zahtevima i standardima unije, tako i korišćenja sredstava iz fondova EU. Organizujemo ekspertske seminare i studijske posete, koje omogućavaju upoznavanje sa načinom funkcionisanja različitih službi i ustanova u skladu sa standardima unije. Odličan instrument za pružanje podrške procesu integracije predstavljaju i projekti realizovani u okviru tvining-ugovora.
A, kakav će biti stav Poljske kad je reč o predlogu zemalja zapadnog Balkana da neka sredstva iz evropskih fondova ranije budu dostupna potencijalnim kandidatima i kandidatima za članstvo?
Razgovori o novom budžetu faktički predstavljaju razgovore o budućnosti zajednice. Radićemo na efikasnom pregovaranju o novcu unije, odnosno na višegodišnjim finansijskim okvirima za period 2014–2020. Poljska će te pregovore započeti, a zatim će ih nastaviti Danska, odnosno Kipar. Teško je, dakle, sada govoriti kakav će konačni oblik imati budući budžet EU. Mogu da kažem da je Poljska, za razliku od nekih drugih zemalja-članica EU, pobornik povećanja budžeta unije kako bi mogao da odgovori svim novim, često nepredvidivim izazovima.
Poljski prioritet broj jedan kao predsedavajuće EU je sređivanje unutrašnjeg tržišta unije. Na koji način mislite da bi se trebalo boriti sa aktuelnom ekonomskom krizom?
Glavni elementi programa našeg predsedavanja EU jesu sledeći: „Evropska integracija kao izvor privrednog rasta”, „Bezbedna Evropa” i „Evropa, koja dobija na otvorenosti”. U doba izvlačenja EU iz krize i traženja izvora privrednog rasta, Poljska će insistirati na jačanju unutrašnjeg tržišta u kome se kriju neslućeni i neiskorišćeni razvojni potencijali.
Najvažniji prioritet poljskog predsedavanja EU u toj oblasti biće jačanje upravljanja privredom u EU i konsolidacija javnih finansija. Poljska namerava da aktivno podržava akcije preduzimane u prilog dugoročne stabilnosti javnih finansija a samim tim trajnog, stabilnog i uravnoteženog privrednog rasta. Imamo za to osnove: Poljska je šesta zemlja u EU kad je u pitanju površina, stanovništvo i veličina privrede, zemlja koja već desetak godina, i pored globalne krize, beleži konstantan privredni rast i uspešno koristi sredstva unije.
U središtu interesovanja poljskog predsedavanja biće i potpisivanje novih sporazuma o pridruživanju sa zemljama članicama „Istočnog partnerstva”. Da li to, onda, znači da će zemlje koje su dalje od vaših granica, ipak, imati drugačiji tretman?
Zajednička poljsko-švedska inicijativa „Istočnog partnerstva” nastala je na temelju naših ocena da je u okviru politike susedstva EU, istočni pravac bio, ipak, slabije vrednovan. Naš je cilj čvršća i produbljenija saradnja unije sa zemljama partnerstva, koje je ministar inostranih poslova Radoslav Sikorski ocenio kao „evropske susede, a ne susede Evrope”. Jasno je, naravno, da je prostor sa kojim se graničimo, u koji ulažu najznačajnije poljske firme i gde živi brojna poljska manjina, za nas od strateškog značaja.
Biljana Čpajak
objavljeno: 07.07.2011.