Izvor: B92, 16.Dec.2012, 16:51 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Potrošači od Zakona nemaju ništa?
Beograd -- Srbija ima dobar zakon o zaštiti potrošaca, ali ga ne primenjuje, kaže Tijeri Burgoanji, stručnjak za pravna pitanja projekta EU za zaštitu potrošača kod nas.
Burgoanji je precizirao da misli na Zakon o zaštiti potrošača koji je donet 2010. godine, ali da je za godinu dana koliko je u Srbiji uočio problem da "ne postoji mehanizam procedure za efikasnije sprovođenje tog zakona".
Država >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << mora stati iza svojih zakona, pa i ovoga, u suprotnom oni su samo slovo na papiru i potrošači od toga nemaju ništa, ocenio je Burgoanji u Jagodini.
Neophodna je promena u čitavom sistemu, kada je u pitanju zaštita potrošača, jer bez toga se ne mogu očekivati nikakvi pomaci, promene i boljitak, a ni jačanje same zaštite prava potrošača u srbiji, ocenio je on.
Burgoanji je istakao da u primeni zakona o zaštiti potrošaca, veoma važnu ulogu ima i nevladin sektor, odnosno Udruženja za zaštitu potrošača.
Cilj projekta "Jačanje zaštite potrošača u Sbiji" kojeg finansira Evropska unija sa 2,5 miliona evra, a sprovodi konzorcijum na čelu sa kompanijom European Profiles S.A (Grčka) je da pomogne da se ove organizacije osnaže, jer su, kako je ocenio, sada slabe.
Projekat uključuje zakonodavstvo u oblasti zaštite potrošače, osnaživanje institucija koje se bave zaštitom potrošača prvenstveno državnih, unapređenje položaja i jačanja kapaciteta Udruženja za zaštiti potrošača da bi postali aktivniji na tržištu.
Cilj je i podizanje svesti o pravima potrošača, pre svega kod trgovaca i sudija, naveo je Burgoanji i dodao da žele ubediti Ministarstvo spoljne i unutrašnje trgovine i telekomunikacija da daje sredstva i više pomaže Udruženja za zaštiti prava potrošača.
Jedinio tako Udruženja mogu imati jednu snagu i moć da se bave onim zašto su osnovana, ocenio je on i dodao da tržišna inspekcija mora imati veliku ulogu u zaštiti potrošača.
"Predali smo nadležnom ministartsvu dokumenat koji sadrži naše predloge za izmenu i dopunu Zakona o zaštiti potrošača, a upravo glavne izmene i dopune se odnose na veće nadležnosti tržišne inspekcije", rekao je on.
Tržišna inspekcija je u Srbiji imala značajne nadležnosti i "neophodno je da se te nekadašnje nadležnosti vrate i da tržišna inspekcija bude glavni organ zadužen za sprovođenje Zakona o zaštiti potrošača", dodao je on.
Burgoanji je ocenio da tela u EU, slična tržišnoj inspekciji u Srbiji, imaju velika ovlašćenja u sprovođenju Zakona o zaštiti potrošača i da se njih trgovci plaše, jer "znaju da će biti sankcionisani ako ne poštuju zakon".
Uz to sudstvo je u ovoj oblasti u EU veoma razvijeno i efikasno, a postoji i institucija "grupne tužbe", što kroz dopune zakona želimo uvesti i u Srbiji, dodao je on.
Grupne tuzbe podižu Udruženja potrošača, idu na sud i prestavljaju veći broj oštećenih potrošača na primer oštećenih od jednog trgovca i traže obeštećenje, ako im je šteta naneta neprofesionalnim postupanjem trgovca.
Pogledaj vesti o: Jagodina
Zakon za zaštitu potrošača dobar, ali ga treba primeniti
Izvor: Blic, 16.Dec.2012
Srbija ima dobar zakon o zaštiti potrošaca, ali ga ne primenjuje, rekao je u Jagodini Tijeri Burgoanji (Thierry Bourgoignie), vođa tima i glavni stručnjak za pravna pitanja projekta EU za zaštitu prava potrošača u Srbiji...Burgoanji je precizirao da misli na Zakon o zaštiti potrošača koji je...