Analiza: Čime će sve Srbija i region gasiti požare iz vazduha ove sezone

Izvor: TangoSix.rs, 24.Jul.2015, 09:31   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Analiza: Čime će sve Srbija i region gasiti požare iz vazduha ove sezone

Veoma visoke temperature koje već dve nedelje vladaju na prostoru Balkana uzrokovale su izbijanje velikog broja požara pre svega u Hrvatskoj, Crnoj Gori i BiH.
U Hrvatskoj borba sa požarima postaje toliko dramatična da su i pored značajnog broja raspoloživih protivpožarnih letelica  zatražili i pomoć Evropske Unije.
U Srbiji za sada većih požara nema, postoji velika verovatnoća da će do njih doći a da li je Srbija spremna za takvu vanrednu situaciju, pre svega kada >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << je reč o vatrogasnoj avijaciji i kako su za to pripremljene okolne države, tema je ovog osvrta.
Punjenje samo sa zemljeKada je reč o vazduhoplovnim resursima koje bi Srbija mogla da iskoristi za gašenje požara iz vazduha, može se reći da su kapaciteti prilično skromni.
Obično angažovane snage dolaze iz redova Vojske Srbije, Ministarstva unutrašnjih poslova i „JAT Privredne avijacije“. U situacijama kada sve to nije dovoljno traži se pomoć sa strane – u proteklih nekoliko godina u Srbiji su požare isključivo gasili Rusi iz Humanitarnog rusko-srpskog centra za vanredne situacije na aerodromu Niš.
Glavni izazov u operacijama gašenja požara iz vazduha kada je Srbija u pitanju predstavlja nemogućnost punjenja letelica glisiranjem na vodenim površinama. Odsustvo vodenih površina sa kojih je moguće bezbedno kupiti vodu ograničila je sve operacije na punjenje sa zemlje.
Za sada je aerodrom Niš jedini osposobljen za punjenje letelica sa zemlje dok problem sa dozvoljenim opterećenjem pojedinih segmenata manevarskih površina na aerodormu Lađevci (spojnice taxi staze i piste) sprečava njegovo operativno korišćenje od strane većih (ruskih) aviona.
RV i PVO SrbijeVojska Srbije formalno raspolaže sa sedam helikoptera ruske proizvodnje, šest Mi-8T i jednim Mi-17, koji mogu biti upotrebljavani i u protivpožarne svrhe. Obično su četiri helikoptera stacionirana na aerodromu Batajnica, a tri na aerodromu Niš. Unazad nekoliko godina shodno svojim mogućnostima, posade ovih helikoptera bile su vrlo aktivne kada je reč o gašenju požara. Treba reći da je situacija na primer 2007. bila veoma kritična jer je tada požare gasio svega jedan vojni helikopter Mi-8 jer je flota uglavnom bila prizemljena zbog isteka resursa. Ipak, od 2008. do 2012. remontovano je 6 Mi-8 kao i dva Mi-17. Ovi helikopteri mogu da nose vedro PPV-2000 (tzv. bambi bucket) kapaciteta 2000 litara vode.
Mi-8T RV i PVO VS sa vedrima PPV-2000 / Foto: Vojska SrbijeJedan helikopter Mi-17 izgubljen je u udesu, drugi je operativan dok je raspoloživost flote helikoptera Mi-8T u poslednje vreme upitna.
MUPHelikopterska Jedinica MUP-a Srbije raspolaže sa svega tri helikoptera koji imaju i protipožarnu namenu. Reč je o američkim helikopterima Agusta Bell AB-212 (licencno izrađenih u Italiji) i sva tri su opremljena podvesnom kukom tj. bravom koja pomoću koje se nosi podvesno vedro.
MUP trenutno raspolaže sa dva helikoptera koja se nalaze u dežurstvu, kako za traganje i spasavanje tako i u slučaju vremenskih nepogoda. Treći helikopter se nalazi na servisu u Nemačkoj, u firmi Motorflug i njegov povratak se očekuje krajem avgusta.
Helikopterska jedinica MUP-a u jednoj od akcija gašenja požara iz vazduhaMUP svake godine, uglavnom na Savi sprovodi redovnu obuku pilota za zadatke upotrebe vedra za gašenje požara. Jedinica raspolaže sa 5 vedara od toga su tri vedra novijeg tipa kod kojih je punjenje automatizovano pa je samim tim olakšana manipulacija od strane posade. Cena tog vedra iznosi 45.000 dolara po komadu.
Pored toga MUP poseduje i dva mobilna bazena kapaciteta 20 tona vode što olakšava posao kada u blizini požara nema vodozahvata, a pruža kontinuitet i povećava brzinu gašenja.
Privredna avijacija„JAT Privredna avijacija“ poseduje avione tipa PZL M-18 ‘’Dromader’’ koji se, pored poljoprivrednih i zadataka zaprašivanja komaraca, mogu upotrebiti i kao protivpožarni avioni.
Trenutno je na raspolaganju šest registrovanih i par neregistrovanih aviona. Četiri stalno zaposlena pilota osposobljeni su za ovakve zadatke a još nekoliko ih ima koji rade po ugovoru. Uz šest aviona ide i šest uređaja za gašenje a aerodrom „Ečka“ kod Zrenjanina ima još tri letelica sa tri uređaja za gašenje požara. Avion Dromader može da ponese 1500 litara vode.
Dromaderi „JAT Privredne avijacije“ gasili su požar kod Vršca prethodna dva dana.
Rusko-srpski centar u NišuVlade Srbije i Rusije potpisale su 20. oktobra 2009. Sporazum o formiranju rusko-srpskog humanitarnog centra koji je zvanično otvoren 25. aprila 2012. Centar je formiran u cilju podrške razvoja mogućnosti humanitarnog reagovanja na vanredne situacije u Srbiji, ali i u drugim zemljama regiona Balkana. Između ostalog jedan od glavnih zadataka Centra je pružanje pomoći prilikom gašenja požara iz vazduha. Avijacijska grupa Centra predstavlja višenamensku aeromobilnu komponentu u kojoj se nalaze i protipožarni vazduhoplovi. Ova grupa se u toku zajedničkih akcija kao i u dežurstvima predviđenim Sporazumom stacionira na aerodromu Niš.
Prve akcije gašenja požara dogodile su se već septembra 2011. dakle pre nego što je Centar zvanično otvoren. Po potrebi je rusko Ministarstvo za vanredne situacije za gašenje požara u Srbiji do sada angažovalo teške transportne avione Il-76 koji nose 42 tone vode, avion-amfibiju Berijev Be-200 koji može da ponese 12 tona vode, a tu su  i helikopteri, teški transportni Mi-26 koji nosi vedro kapaciteta 19,6 tona vode i helikopter Ka-32A11BC sa vedrom kapaciteta 5 tona vode.
RegionSvakako najmoćniju i najbrojniju flotu protivpožarnih vazduhoplova u regionu poseduje Hrvatska.
Ona je svoje efektive za gašenje požara iz vazduha odavno stavila u ruke vojnih vazduhoplovnih snaga pa tako danas hrvatsko RV ima u inventaru 12 vatrogasnih aviona kao i određen broj transportnih helikoptera. Te avione koristi protivpožarna eskadrila 93. vazduhoplovne baze Zemunik a oskosnicu flote čini 6 aviona Bombardier 415 (Canadair CL-415) nabavljenih u periodu 1996-2010.
Ovaj avion može poneti do 6137 litara vode i predstavlja amfibiju koja vodu uglavnom crpi iz mora i jezera. U proteklih nekoliko godina hrvatski avioni CL-415 gasili su požare i u susednim zemljama, pre svega u Sloveniji, BiH i Crnoj Gori ali i u Grčkoj i Portugalu.
Hrvatski Air Tractor na Braču / Foto: Tonči PeovićPored 6 aviona CL-415 tu su i manji avioni tipa Air Tractor AT-802 “Fire Boss“. Prva dva Air Tractora 802 kupljena su 2001. a poslednji, osmi primerak prošle godine. U udesima su izgubljena dva aviona i danas 6 aviona AT-802AF/F nadopunjuje flotu CL-415. U pitanju su tri aviona jednoseda  sa plovcima, jedan bez plovaka, jedan dvosed bez plovaka i jedan dvosed sa plovcima. Pored aviona i određen broj helikoptera Mi-8/171 91. i 93. vazduhoplovne baze je uključen u protivpožarne zadatke. AT-802 nosi do 3028 litara vode.
Crna Gora je do pre dva dana imala dva aviona AT-802F ali je tada jedan imao udes u kome je teže oštećen dok drugi avion trenutno nije ispravan. Oba aviona su stigla na aerodrom Golubovci februara i aprila 2009. godine. Plaćena su 5,4 miliona evra i pripadaju avio-helikopterskoj jedinici, Službe zaštite i spasavanja MUP-a Crne Gore.
Pored ova dva aviona MUP Crne Gore kao protivpožarne vazduhoplove može upotrebiti i dva poljoprivredna aviona M-18 “Dromader“.
Makedonija je takođe nabavila protivpožarne avione AT-802, dva AT-802F su stigla novembra 2009. a jedan na kraju februara 2010. Ukupno su koštali 10,3 miliona dolara uključujući obuku, pripadajuću opremu i rezervne delove. Nalaze se u sastavu Direkcije za zaštitu i spasavanje, na aerodromu Skopski Petrovac dok im je Ohridski aerodrom operativna baza u letnjoj protivpožarnoj sezoni.
Makedonski Fire Boss, sva tri aviona nalaze se na servisu usred letaPrema poslednjim informacijama sva tri aviona se nalaze na servisu u inostranstvu. Požare može gasiti i vojska a Makedonska armija poseduje svega dva operativna helikoptera Mi-8MT. Do danas u protivpožarne svrhe nisu upotrebljavani helikopteri MUP-a Makedonije koje poseduje po jedan Bell 412, Bell 212, Bell 206, Mi-17V-5 i dva Mi-171.
Oružane snage BiH jedine su sposobne da gase požare iz vazduha u Bosni i Hercegovini. Ratno vazduhoplovstvo ima dva helikoptera Mi-8T i po jedan Mi-8MTV-1 i Mi-17. Vedro Soko Flosy 2600 kapaciteta 2250 litara nosi  Mi-8MTV-1 dok Mi-8T nose vedro PPV-2000 sa 2000 litara vode.
The post Analiza: Čime će sve Srbija i region gasiti požare iz vazduha ove sezone appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Povezane vesti

Ima li Srbija čime da gasi požare?

Izvor: B92, 25.Jul.2015, 09:26

Visoke temperature koje već dve nedelje vladaju na prostoru Balkana uzrokovale su veliki broj požara pre svega u Hrvatskoj, Crnoj Gori i BiH...U Hrvatskoj borba sa požarima postaje toliko dramatična da su i pored značajnog broja raspoloživih protivpožarnih letelica zatražili i pomoć Evropske...

Nastavak na B92...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.