Telefonski kompromis za autoput

Izvor: Politika, 31.Mar.2008, 12:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Telefonski kompromis za autoput

Konzorcijum „Alpina-Por” dobio dodatni rok da, umesto 31. marta, finansijsku konstrukciju zatvori do kraja godine

Koncesija ipak nije propala, ali autoput Horgoš–Požega neće početi da se gradi 2. aprila. Austrijski konzorcijum „Alpina-Por” dobio je dodatni rok da, umesto 31.marta, finansijsku konstrukciju zatvori do kraja godine, baš onako kako je glavni finansijer Dojče banka i tražila. Posle jučerašnje telefonske sednice koncesionaru je dat uslov >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << da do kraja juna završi tehničku pripremu radova i obezbedi elemente finansiranja, koji bi u potpunosti bili zaokruženi do 31. decembra.

Ovakvim kompromisnim rešenjem, prema oceni Božidara Đelića, potpredsednika vlade, ostavljen je prostor da radovi na izgradnji autoputa počnu ove godine.

– Zadovoljan sam zbog toga što je predsednik vlade uočio nužnost da se sazove ova hitna sednica, jer bi u protivnom cela koncesija pala, vlada bi povukla garanciju od deset miliona evra, a Srbija bi trebalo da čeka dve godine da se ponovo pokrene gradnja autoputa Horgoš–Požega – objasnio je Đelić.

Predrag Bubalo, ministar trgovine i usluga, izrazio je očekivanje da će „nova Vlada Srbije u kojoj će biti i koalicija DSS – NS, prvog radnog dana nove vlade započeti izgradnju autoputa.”

– Zbog potpuno pogrešne odluke naših bivših koalicionih partnera DSS i GS 17 plus, radovi za sada nisu počeli, ali kao što sam rekao, garantujem da će nova vlada sigurno odmah započeti izgradnju autoputa – rekao je Bubalo i dodao da je zbog toga važno što je jučerašnjom odlukom vlade ugovor o koncesiji ostao na snazi.

Vlada, koncesionar i Dojče banka će u naredna tri mesecarazmotriti zahteve finansijera da uđe u ovaj posao, rekao je Dragan Đilas, ministar zadužen za NIP, koji je tokom jučerašnjeg dana pregovarao sa Dejanom Mihalovim, sekretarom vlade i Velimirom Ilićem, ministrom za infrastrukturu.

Važno je da se to ispregovara, kako bi ugovor dobio sigurnost za državu Srbiju da će biti finansiran sredstvima Dojče banke, izjavio je Đilas.

– Najvažnije je da će se autoput praviti, da će Dojče banka, po onome što je rekla, ako se ispune njeni zahtevi, finansirati i mi možemo u toku leta da počnemo sa radovima na autoputu– zaključio je Đilas.

Mihajlo Marković, državni sekretar za infrastrukturu, zadužen za koncesiju, pojasnio je da bi u roku od 90 dana ugovorna dokumentacija trebaloda bude prilagođena standardima Dojče banke i finansijskih institucija (Evropska banka za obnovu i razvoj, Evropska investiciona banka i Svetska banka). Dojče banka je inače sam projekt ocenila bankabilnim, ali budući da nije učestvovala u sačinjavanju ugovora, ona je tražila izmenu pojedinih odredbi i prilagođavanje njenim standardima. Usklađivanje standarda sa međunarodnim finansijskim organizacijama predviđeno je inače koncesionim ugovorom.

M.U.A.

------------------------------------------------------------

Zbunjujuće izjave

Sada ne bi bilo na odmet da se odluka pretoči u izmene ili aneks ugovora i da se svi papiri objave

To što se ni ministri u Vladi Srbije baš ne snalaze najbolje u tumačenju ugovornih odredbi i odluka za koje glasaju, jedan je od razloga što se poslednjih dana često nije ni moglo shvatiti ko šta traži, ko se za šta zalaže, šta je odlučivano ili dogovoreno.

Tako je ministar Predrag Bubalo, inače doktor pravnih nauka, nakon jučerašnje telefonske sednice vlade izjavio agencijama da je „doneta odluka da ugovor o koncesiji ostaje na snazi i nakon 31. marta 2008. godine”.

Oni koji su čitali ugovor, mogli su da, u članu 4, pročitaju: „stupanje na snagu ovog ugovora uslovljeno je finansijskim zatvaranjem posla koje je prethodni uslov” i da „prava i obaveze iz ovog ugovora stupaju na snagu nakon finansijskog zatvaranja posla”, koje je ugovorom, inače, predviđeno za 31. mart 2008. Znači ugovor, formalno-pravno nije ni bio na snazi.

Ono što je vlada juče mogla da učini i što je prema prvim vestima i uradila, jeste produžetak roka za ispunjavanje prethodnog uslova, što još ne znači da je ugovor stupio na snagu, a još manje da ostaje na snazi, jer to nikada i nije bio.

Ono što je, istina, važnije od nemuštih tumačenja i predizbornih zloupotreba ovog posla, jeste to što koncesioni aranžman nije, bar za sada, propao, što vlada nije, bar u ovom trenutku, učinila presedan i dozvolila početak gradnje bez ispunjenih tehničkih i finansijskih uslova, čime bi u startu prekršila ugovor i što je, u znak dobre volje koncesionaru i bankarima, produžila rok za ispunjenje ugovornih obaveza.

Ipak, ni malo preciznosti u javno izgovorenim rečima ne bi bilo na odmet.

Naravno, ne bi bilo na odmet da se posle jučerašnje odluke, sve što je odlučeno pokrije i izmenama ugovornih odredbi, recimo posebnim aneksom koje bi potpisali i predstavnici koncedenta i koncesionara. Tako bar nalaže zdrav razum i pravila pravne države.

I još nešto bi bilo više nego logično, da se sada javno obelodane svi usvojeni papiri – do poslednjeg. Da za tri meseca opet ne bi bilo dileme šta je ko odlučivao, dogovarao ili samo prećutno aminovao.

Vesna Jeličić

[objavljeno: 01/04/2008.]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.