Roba s duplom cenom

Izvor: Večernje novosti, 03.Jul.2014, 15:24   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Roba s duplom cenom

TRGOVCI sve više postaju "zaboravni" da usklade cene u rafu i na kasi, pa se događa da kupac plati znatno više nego što je trebalo. Često ovi potezi ostaju neprimećeni, naročito kada se pazari više artikala ili se ide u velike kupovine. Tada je teško primetiti da je nešto plaćeno skuplje, nego što je istaknuto na proizvodu. Još jedna od najčešćih "metoda" za povećanje cena je da na akciji bude roba koja je prethodno poskupela. Trgovci najpre, za određeni proizvod podignu cenu, a >> Pročitaj celu vest na sajtu Večernje novosti << potom je blago spuste. Kada prođe "akcija" artikal je zapravo poskupeo. Na primer, određena pečenica košta 899 dinara u redovnoj prodaji, zatim joj povećaju cenu na 1.250 dinara. Nakon toga ovu pečenicu "snize" na 1.150 dinara. Kada prođe akcija, nova cena je praktično 1.250 dinara. Slično je i sa trgovcima ostalom robom. Tako, na primer, nude odeću i obuću po sniženim cenama i do "čak 70 odsto" u sezoni rasprodaja, ne navodeći koja je to osnovica za obaranje cena. Takođe, kupac se namuči dok nađe artikal, koji je baš toliko snižen. U redovnoj ponudi, dogodi se da jedne nedelje povećaju cene robe, da bi za koji dan najavili "sniženja za 30 odsto". - Dešava se da pojedine trgovine nude "stalna" sniženja često i za 50 odsto tokom cele godine, što je malo verovatno, jer takve rasprodaje u svetu ne postoje - kaže Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta za zaštitu potrošača. - Potrošače najčešće zanima za koliko je realno snižena cena kada je "na stalnom", ili "totalnom popustu". MANjA GRAMAŽA - VEĆA CENA I proizvođači imaju svoje trikove da prikriju poskupljenja. U trgovinama je sada gotovo nemoguće naći nekada uobičajena standardna pakovanja. Gramažu menjaju svi proizvođači, od suhomesnatih prerađevina do sredstava za ličnu higijenu. Na rafovima su smanjena pakovanja čokolade, kutije keksa ili grickalice, a pri tome je vrlo sitnim slovima zapisano da je u ambalaži manje i do 50 grama. Manje grama, međutim, ne znači manju cenu. Naprotiv, čokolada od 75 grama staje gotovo isto kao i ona teža za 25 grama. Problem je u neodgovarajućoj zakonskoj regulativi, koja treba da predvidi šta prodavac sme da učini prilikom sniženja i rasprodaja. Čitav haos je, kaže Bogosavljević, u informacijama o akcijskim prodajama, koja dovode potrošače u zabludu. Tako lažna sniženja i dalje opstaju, a kupci kada uđu u takve prodavnice, na akciji pronađu samo nekoliko "krpica" iz prethodnih sezona. To nije samo praksa u modnim trgovinama, već i u supermarketima, gde se iza akcijskih sniženja cena hrane i pića često kriju poskupljenja. Suočeni sa velikom konkurencijom svakodnevno se bore za doslovno svakog kupca. Na raznim akcijama koje organizuju trgovci, poput 1+1 gratis, naročito kod kućne hemije i raznih deterdženata kupac često nema uštedu ili je ona zanemarljiva. Ustaljena je praksa da se početkom nedelje povećaju cene svežeg mesa i mesnih prerađevina za 100 do 150 dinara, a za vikend najave pojeftinjenje za 50 dinara, sa primamljivim natpisom "dobra ponuda", vikend akcija, veliko sniženje. Uveren da je u vikend-kupovini uštedeo, potrošač, u stvari, plaća više. - Postoje pravila kako se oglašava akcijska roba, izdvajanjem na vidljivo mesto, sa istaknutom cenom pre i posle pojeftinjenja, a ukoliko rok upotrebe ističe i to treba jasno da bude istaknuto - kaže Vera Vida, predsednica Centra za zaštitu potrošača Srbije CEPS. - Kod akcijskih ponuda, na našem tržištu to se danas vrlo retko primenjuje.

Nastavak na Večernje novosti...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Večernje novosti. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Večernje novosti. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.