Roba s duplom cenom

D. MARINKOVIĆ

03. 07. 2014. u 13:08

Zbog pada prometa trgovci pribegavaju raznim trikovima kako bi privukli kupce. Često u radnjama na akciji budu proizvodi koji su prethodno poskupeli

TRGOVCI sve više postaju "zaboravni" da usklade cene u rafu i na kasi, pa se događa da kupac plati znatno više nego što je trebalo. Često ovi potezi ostaju neprimećeni, naročito kada se pazari više artikala ili se ide u velike kupovine. Tada je teško primetiti da je nešto plaćeno skuplje, nego što je istaknuto na proizvodu.

Još jedna od najčešćih "metoda" za povećanje cena je da na akciji bude roba koja je prethodno poskupela. Trgovci najpre, za određeni proizvod podignu cenu, a potom je blago spuste. Kada prođe "akcija" artikal je zapravo poskupeo. Na primer, određena pečenica košta 899 dinara u redovnoj prodaji, zatim joj povećaju cenu na 1.250 dinara. Nakon toga ovu pečenicu "snize" na 1.150 dinara. Kada prođe akcija, nova cena je praktično 1.250 dinara.

Slično je i sa trgovcima ostalom robom.

Tako, na primer, nude odeću i obuću po sniženim cenama i do "čak 70 odsto" u sezoni rasprodaja, ne navodeći koja je to osnovica za obaranje cena. Takođe, kupac se namuči dok nađe artikal, koji je baš toliko snižen. U redovnoj ponudi, dogodi se da jedne nedelje povećaju cene robe, da bi za koji dan najavili "sniženja za 30 odsto".

- Dešava se da pojedine trgovine nude "stalna" sniženja često i za 50 odsto tokom cele godine, što je malo verovatno, jer takve rasprodaje u svetu ne postoje - kaže Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta za zaštitu potrošača. - Potrošače najčešće zanima za koliko je realno snižena cena kada je "na stalnom", ili "totalnom popustu".

MANjA GRAMAŽA - VEĆA CENA I proizvođači imaju svoje trikove da prikriju poskupljenja. U trgovinama je sada gotovo nemoguće naći nekada uobičajena standardna pakovanja. Gramažu menjaju svi proizvođači, od suhomesnatih prerađevina do sredstava za ličnu higijenu. Na rafovima su smanjena pakovanja čokolade, kutije keksa ili grickalice, a pri tome je vrlo sitnim slovima zapisano da je u ambalaži manje i do 50 grama. Manje grama, međutim, ne znači manju cenu. Naprotiv, čokolada od 75 grama staje gotovo isto kao i ona teža za 25 grama.

Problem je u neodgovarajućoj zakonskoj regulativi, koja treba da predvidi šta prodavac sme da učini prilikom sniženja i rasprodaja. Čitav haos je, kaže Bogosavljević, u informacijama o akcijskim prodajama, koja dovode potrošače u zabludu. Tako lažna sniženja i dalje opstaju, a kupci kada uđu u takve prodavnice, na akciji pronađu samo nekoliko "krpica" iz prethodnih sezona.

To nije samo praksa u modnim trgovinama, već i u supermarketima, gde se iza akcijskih sniženja cena hrane i pića često kriju poskupljenja. Suočeni sa velikom konkurencijom svakodnevno se bore za doslovno svakog kupca. Na raznim akcijama koje organizuju trgovci, poput 1+1 gratis, naročito kod kućne hemije i raznih deterdženata kupac često nema uštedu ili je ona zanemarljiva. Ustaljena je praksa da se početkom nedelje povećaju cene svežeg mesa i mesnih prerađevina za 100 do 150 dinara, a za vikend najave pojeftinjenje za 50 dinara, sa primamljivim natpisom "dobra ponuda", vikend akcija, veliko sniženje. Uveren da je u vikend-kupovini uštedeo, potrošač, u stvari, plaća više.

- Postoje pravila kako se oglašava akcijska roba, izdvajanjem na vidljivo mesto, sa istaknutom cenom pre i posle pojeftinjenja, a ukoliko rok upotrebe ističe i to treba jasno da bude istaknuto - kaže Vera Vida, predsednica Centra za zaštitu potrošača Srbije CEPS. - Kod akcijskih ponuda, na našem tržištu to se danas vrlo retko primenjuje.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (3)

miša

03.07.2014. 13:58

ovde kvalitet i cena nisu realni.......tako da su počeli da me nerviraju,sa agresivnim reklamama i raznim flajerima koji su smeće.........velike kupovine i pun rezervoar plina pravim van srbije,i to u inat-još mi i bivša žena ovde radi u megamarketu,znači imam 2 razloga

djura

03.07.2014. 15:03

Opet je drzava zakazala.Naime kakav je zakon o objavlivanju snizenja(akcija)Trebalo bi da trgovci budu obavezni da na proizvodu stoji cena pre akcije popusta koliki je popust i kolika je cena posle popusta,jednostavno zar.ne.Sta radi drzava dozvoljava trgovcima da nas lazu.Savet kupcima pitajte trgovca koja je cena bila pre snizenja(ali verovatno ce vas i tu slagati)

mile969

03.07.2014. 18:51

@djura - Mi državu imamo samo kad traba da nam nešta uzme i naplati. U dis-u imamo kataloge sa sniženjima gde ne postoji kolika je njegova normalna cena, već samo ona na koju je kao snižen. A što se tiče gardarobe tu je pravi cirkus sa cenama, stavljanje starih kolekcija kao novih, pa jakna bude skuplja nego što je bila prošle godine. Lažni popusti od 50% gde je stvar ustvari je najviše snižen za 10-15%. Gledam neki šorc za kupanje koštao 2299, sad na sniženju od 40% košta 1799 din i eto im sniženja

nais

04.07.2014. 09:08

Kada velikim slovima napišu -akcija , odmah bežite odatle . To su akcije za otimanje para od kupaca ! Nekada su bila sniženja , a sada su samo akcije , sve same prevare .