Izvor: Politika, 02.Dec.2008, 23:37 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Rast evra im odgovara
Proizvodi subotičkog „Pionira” prisutniji su na stranom nego na domaćem tržištu, zbog čega imaju gubitke
Subotica – U fabrici konditorskih proizvoda „Pionir” ove godine su u novu opremu i tehnologiju uložili oko 15 miliona evra. Kupljena je nova linija za proizvodnju čokolada, reč je zapravo o čokoladnim torticama koje su novina na našem tržištu, a obnovljena je i linija proizvodnje bombona. Istovremeno, u „Pioniru” procenjuju >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << da su zbog nerealnog kursa dinara od početka godine izgubili oko 150 miliona dinara, pa ih zbog toga rast evra ne brine. Naprotiv.
Kako pronaći balans između ta dva podatka, potrebe neprestanog ulaganja kako bi se opstalo na domaćem, ali pre svega na stranom tržištu i izdržati domaće uslove poslovanja, svakodnevno traže odgovor Marija Subotić, direktor fabrike, kao i Stevan Santo, dugogodišnji direktor, a sada savetnik.
U razgovoru za „Politiku” oni navode da je godišnja proizvodnja „Pionira” oko 16.000 tona, što u ukupnoj proizvodnji slatkiša u Srbiji od 135.000 tona čini znatan udeo. Ipak, manje od polovine proizvodnje subotičkog konditora se prodaje na domaćem tržištu. Sadašnja direktorka kaže da 55 odsto proizvodnje odlazi u izvoz i navodi da su prisutni većim delom u republikama bivše Jugoslavije, u okolnim državama poput Mađarske i Albanije, ali i u zemljama Evropske unije – Nemačkoj i Švajcarskoj. I mada marketinški dobro zvuči podatak da „Pionir” prodaje čokoladu Švajcarcima, Santo kaže da je reč uglavnom o „etnobiznisu”, odnosno prepoznatljivom brendu koji traže uglavnom građani bivše Jugoslavije.
– Konditorska industrija je najvitalniji izvoznik. Na strana tržišta plasira se oko 30 odsto ukupne proizvodnje. Izvozna orijentacija bila je neminovna i zbog jake konkurencije na domaćem tržištu, ali i zato što je na malom tržištu nemoguće ostvariti ekonomiju obima i isplativost uvedenih savremenih tehnologija – kaže Santo.
U ovoj „slatkoj fabrici”, bez lažne skromnosti, tvrde da su njihove čokolade u rangu čuvenih „milka” čokolada, jer prate svetske trendove u proizvodnji slatkiša. Zato ne treba da čudi da se za „Pionir” već godinama interesuje nekoliko velikih svetskih konditorskih kompanija, a da li će prihvatiti neki oblik saradnje, zavisiće od opredeljenja vlasnika.
„Pionir” je prvo preduzeće u stečaju koje je 1998. godine privatizovano tako što je grupacija „Alko” otkupila njegove dugove. Struktura vlasništva od tada se nije menjala. Firma koja je nekad tavorila sa 900 radnika, danas zapošljava 780 ljudi u Subotici, u pogonu u Zemunu i fabrici čipsa u Temerinu. „Pionir” je izgradio i fabriku u Paraćinu, a pre dve godine kupio je i „Hisar”, iz Prokuplja.
Prosek zarade u „Pioniru” je 32.000 dinara i uvek je bar za 10 odsto viši od proseka u istoj branši.
--------------------------------------------------------
Imaju svoje doktore
„Pionir” je jedno od retkih preduzeća koje ima svog lekara. Tako u krugu firme svakodnevno, u međusmeni, radi ambulanta sa lekarem opšte prakse i zubarem, a periodično dolaze ginekolog i onkolog.
A. Isakov
[objavljeno: 03/12/2008]