Putnik još tumara

Izvor: Politika, 24.Jul.2006, 12:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

"Putnik" još tumara

Srba Ilić traži da mu se vrati uloženih 13 miliona dolara, a manjinski akcionari tvrde da im je napravio štetu od 9,2 miliona

Već godinu dana beogradski "Putnik" tumara u začaranom krugu, tražeći izlaz iz lavirinta nesrećne privatizacije. U maju 2003. za 5,2 miliona dolara prodato je 70 odsto kapitala ove turističke agencije američkoj kompaniji "Univorld". Kupac, američki državljanin Srba Ilić, obavezao se ugovorom da će u najčuveniji srpski turistički brend, >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << stvaran 80 godina, do kraja juna 2008. uložiti 44,3 miliona dolara. Ali, "naš čovek" iz belog sveta je izneverio očekivanja zaposlenih, a on je razočaran odlukom Agencije za privatizaciju, koja mu je u ime države u julu prošle godine saopštila da raskida kupoprodajni ugovor.

Spor "Putnika" i Srbe Ilića, na njegov zahtev, duže od godinu dana čeka rasplet pred Međunarodnom arbitražom u Parizu. Kako je izjavio, hoće da se nagodi sa Agencijom za privatizaciju i izađe iz posla sa "Putnikom". Pod uslovom da mu se vrati 13 miliona dolara, koliko je, po njegovim rečima, do raskida investirao.

Država je preuzela 70 odsto kapitala u "Putniku", ali predstavnici manjinskih akcionara i zaposlenih, u čijem je vlasništvu 15 odsto akcija ovog preduzeća, tvrde da ništa nije preduzela da spreči njegovo dalje urušavanje.

– Manjinski akcionari i Sindikat od države očekuju da obezbedi sredstva za njegovo oživljavanje, odnosno da stvori uslove za organizacionu i kadrovsku obnovu firme, kako bi se omogućila nova, optimalna i pravedna privatizacija – kaže Darko Šuković, presednik Skupštine Udruženja manjinskih akcionara. – Ako država za to nema para, treba da omogući "Putniku" da proda deo svoje imovinu u Hrvatskoj i Crnoj Gori, koja se procenjuje na više desetina miliona evra. Tako bi preduzeće izmirilo sve svoje obaveze prema poveriocima i zaposlenima.

Branko Čakara, predsednik Izvršnog odbora organizacije Sindikata, tvrdi da je, kada se odbiju gubici od 9,2 miliona evra nastali nakon privatizacije, "Putnikova" imovina procenjena na oko 114 miliona evra, a sada mu preti stečaj zbog duga od desetak miliona. On kaže da mali akcionari i preostalih 420 zaposlenih, od 870 do dolaska Srbe Ilića, s pravom strahuju od stečaja. Jer, zbog zanemarljivog duga u poređenju sa imovinom, odlukama Trgovinskog suda gurnuto je pod led više preduzeća u glavnom gradu, kao što su Robne kuće "Beograd", "Beko", "Intereksport" i još neka.

– Stečajna sekira beogradskog Trgovinskog suda ruši i "Putnik", jer je na zahtev Srbe Ilića ovaj sud zabranio preduzeću da raspolaže svojim kapitalom, iako Ilić nikada nije bio vlasnik cele firme, već samo 70 odsto njegove imovine – ukazuje Čakara.

Doduše, mali akcionari i zaposleni znaju da su Agencija za privatizaciju i "Putnik" navedenu odluku osporili pred Višim trgovinskim sudom koji je poništio prvostepeno rešenje, vrativši ga beogradskom Trgovinskom sudu da ga ponovo razmotri, a on ga je u roku od 48 sati potvrdio. Ponovljena žalba "Putnika" i Agencije višoj sudskoj instanci čekala je na odgovor 128 dana, da bi 14. jula ove godine još jednom bila vraćena Trgovinskom sudu na ponovno razmatranje.

Navedenu prepisku sa trgovinskim sudovima Stojan Miladinović, magistar ekonomskih nauka, koga je Akcijski fond pet dana po raskidu ugovora sa Ilićem imenovao za privremenog zastupnika državnog kapitala, navodi samo kao jedan od primera preduzimanih mera da "Putnik" stane na noge. Tako je u proteklih godinu dana, pored ostalog, Fond za razvoj Srbije "Putniku" odobrio 24 miliona dinara kao tromesečni kredit, uz godišnju kamatu od jedan odsto. Vraćanje ove pozajmice je više puta odlagano, a Fond još čeka. Zatim, preduzeću je odobren i otpust dugova od 2,6 miliona evra.

Od septembra prošle godine ponovo radi "Putnikov" hotel u Novom Beogradu, ali Trgovinski sud nije dozvolio da proradi brod "Sirona" i 40 rentakar vozila. Troškove njegovog stajanja u beogradskom pristaništu i posadu plaća preduzeće, koje će, kako je obavešteno, ostati i bez 40 limuzina, koje je "Univord" uzeo na lizing.

– Kapital "Putnika" se sve više topi, jer su preduzeću "vezane ruke" – kaže Miladinović. – Danas "Putnik " pritiska isti teret obaveza kao i 2003. godine, ali je manjak neophodnih para znatno veći, sa smanjenim kapacitetima, gubitkom tržišta i konkurencijom od nekadašnjih sopstvenih kadrova.

Privremena mera zabrane raspolaganja imovinom, koju je kod beogradskog Trgovinskog suda izdejstvovao Srba Ilić, po svemu sudeći, trajaće do neizvesnog okončanja postupka kod Međunarodnog arbitražnog suda pri Međunarodnoj trgovinskoj komori u Parizu. Iskustvo učesnika u sporu Milana Panića i "Galenike", koji je pre neku godinu takođe rešavao Međunarodni arbitražni sud, govori da bi "Putniku", Srbi Iliću i Srbiji bilo isplativije da sami dogovore međusobno poravnanje. Takvo rešenje spora verovatno će im preporučiti i Međunarodna arbitraža u Parizu.

Za početak, na tom jevtinijem putu ka kompromisnom rešenju, prvi korak se očekuje od Srbe Ilića, nezvanično se priča u "Putniku". Da povuče tužbu pred Arbitražom, odustane od privremenih mera koje je izrekao Trgovinski sud u Beogradu, a zatim da "zaraćene strane" potpišu sporazum o tome kako će i do kog roka regulisati međusobna potraživanja.

A možda bi moglo i obrnuto. Jer, samo razum i sporazum "Putnik", ali i Srbu Ilića, spasava.

Aleksandar Mikavica

[objavljeno: 24.07.2006.]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.