
Izvor: B92, 03.Avg.2019, 16:22 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Podsticaji za preduzetništvo: Četiri dinara muškarcu, jedan ženi
Među preduzećima koja dobijaju sredstva na konkursima za podršku razvoju biznisa tek je svako peto u vlasništvu žena.
Ili drugim rečima, na pet uloženih dinara u podsticaje, svega dinar dobije žena preduzetnik.
Izveštaj NALED-a pripremljen je za potrebe Kancelarije UN Women, u okviru projekta Rodna analiza ekonomskih programa i finansijskih mera u Srbiji.
Aleksandra Miletić iz Kancelarije UN Women u Srbiji objašnjava da su proučavali konkurse koje >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << je Razvojna agencija Srbije raspisivala od 2016. do 2017. godine, kako bi dobili što preciznije informacije kako je došlo do nejednakosti.
Iako su žene vlasnice 31 odsto preduzeća, kada je u pitanju dodela sredstava, šanse su svega 20 odsto da će ih one dobiti.
"Kod raspisivanja, postoji neposredna diskriminacija u samim pozivima, odnosno često se u konkursima podržavaju sektori kao što su prerađivačke aktivnosti ili proizvodnja, gde je manje žena, jer su one uglavnom u sektoru usluga", navodi Miletićeva.
Veće šanse da dobiju sredstva preko konkursa imaju veća privredna društva, koja imaju veći kapital i više zaposlenih, dok žene uglavnom imaju preduzetničke radnje. Često se, ističe Miletićeva, traže sredstva za obezbeđenje, neka nekretnina u vlasništvu, što žene često nemaju.
Na pitanje ima li razlike između pristupa podsticajnim sredstvima u Beogradu i manjim gradovima, Miletićeva je rekla da u prestonici možda postoji bolji pristup nekim informacijama ili uslugama, ali da, kada je reč o konkursima, razlike nema.
Ipak, ističe da ne teba zaboraviti da nadležne institucije i agencije daju i nefinansijske podsticaje, poput pomoći pri izradi biznis planova, ili marketinških planova.
Ovo istraživanje je namenjeno donosiocima odluka, institucijama i svima koji kreiraju politike.
Miletićeva navodi da je potrebna bolja veza između strateških dokumenata i konkursa koji se kasnije sprovode, kao i bolji sistem motnitoringa – ne samo kako se troše sredstva, već da se vide i efekti samih konkursa.