Novi posao za kompaniju iz Kine duž obale Crne Gore

Izvor: B92, 14.Apr.2023, 10:37

Novi posao za kompaniju iz Kine duž obale Crne Gore

Šesnaest kilometara puta od Budve do tivatskog aeroroma, duž crnogorske obale, gradiće kineski konzorcijum "Shandong" za gotovo 54 miliona evra.

Kako piše Radio slobodna Evropa, to je 14 miliona više nego što su vlasti planirale da potroše.

Od tih 54 miliona evra, država ima obezbeđeno nepunih 15 miliona, saopšteno je na sjednici Vlade krajem septembra. Vlada je navela da će nedostajuća sredstva doći iz "kapitalnog budžeta ili drugih načina finansiranja".
>> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << />
Iz vladine Uprave za saobraćaj RSE nije dobio odgovor da li će se država zbog toga zaduživati.

Crna Gora od ranije ima problematično iskustvo zaduživanja za projekte koje rade kineske kompanije, kao što je bilo u slučaju gradnje dela auto-puta, piše RSE.

Ekonomski analitičar Mirza Mulešković ocenjuje za RSE da je kineski uticaj poslednjih godina, u Crnoj Gori i u regionu, rastao delom i zbog kredita koje ta država nudi vladama sa kojima njene kompanije realizuju projekte.

A o interesovanju kineskih kompanija za poslove u Crnoj Gori svedoči podatak da je četiri od osam ponuda za gradnju bulevara stiglo je od kineskih kompanija.

Može li bulevar biti i skuplji od dogovorenog

Konzorcijum "Shandong foreign economic & technical coopeation" i "Shandong luqiao group" pre pola godine registrovao je predstavništvo u Podgorici.

Cena puta od 54 miliona evra, međutim, bi mogla još rasti, jer tenderska dokumentacija uključuje klauzulu o kliznoj skali koja predstavlja zaštitu, naročito izvodača radova, od inflatornih kretanja na tržištu.

"Da li će biti veća ili manja od iznosa ponuda, prevashodno zavisi od kretanja cena metala, goriva, peska, cementa...", navodi se u informaciji Vlade o obezbeđivanju nedostajućih finansijskih sredstava za gradnju bulevara.

Komentarišući poslove Kine u regionu, Mulešković ukazuje na efikasnost njihove poslovne strategije: "To jeste pametan potez Kine, da finansijska sredstva koja je imala stavi na raspolaganje i na taj način dodatno ojača uticaj u ovim zemljama".

Međutim, poručuje da zemlje moraju voditi računa pod kojim uslovima se zadužuju, kao i šta sve obuhvata to zaduženje. "Često imamo priču samo o kamatnim stopama i uslovima zaduženja, ali tu treba videti i sve ostalo što se odnosi na ta zaduženja".

Koje kineske kompanije su poslale ponudu

Od osam pristiglih ponuda na tender, tri najjefitnije dale su kineske kompanije.

Jedina poznata crnogorskoj javnosti je "China road and bridge construction", koja je gradila prvu deonicu auto puta dužine 41 kilometar, za koju se država kod kineske Exim banke zadužila skoro 900 miliona dolara.

Zbog opasnosti po državne finansije, Evropska komisija je pomogla crnogorskoj Vladi da se, uz pomoć zapadnih banaka, zaštiti od valutnog rizika jer je kineski kredit uzet u dolarima, čija je vrednost varirala u odnosu na evro.

Kompanija je gradila i Pelješki most u Hrvatskoj koji je koštao više od 400 miliona evra. Rade i nekoliko srpsko-kineskih projekta "teških" oko 3,5 mijarde evra, a za koje se Srbija zadužila kod kineskih banaka.

I ostale dve kompanije koje su dostavile ponude za gradnju bulevara od ranije su zainteresovane za ulaganja u Crnu Goru. Tako "Sichuan Road and Bridge Group Corporation" godinama pomaže plasman crnogorskih vina "Plantaža 13. jul" na kineskom tržištu. "Sinohydro corporation limited" ranije je izrazio interes za gradnju hidroelektrana na Morači i Komarnici u Crnoj Gori. Inače sa Vladom Srbije imaju memorandum o vodnoj infrastrukturi, a uključeni su i u poslove u Bosni i Hercegovini.

Drugi tender za bulevar u Crnoj Gori

Konzorcijum "Shandong", koji je dobio posao izgradnje saobraćajnice od Budve do tivatskog aerodroma, nije mnogo prisutan u regionu, a posao je dobio na drugom tenderu na kojem su ponude dostavljane u julu 2022. godine.

Na prvom tenderu 2021. godine najjefitniju ponudu (42,6 miliona evra) dostavila kineska kompanija "China Civil Engineering Construction Corporation" (CCECC), a koja je ranije učestvovala u modernizaciji željezničke pruge u Crnoj Gori.

Međutim kompanija je odustala zbog velikog skoka cena na međunarodnom tržištu, a Uprava je pokrenula postupak naplate garancije za tu ponudu, što je bio uslov za raspisivanje novog tendera.

Iz Uprave za saobraćaj više od 10 dana ne odgovaraju na upite RSE vezano za naplatu garancije.

Problem eksproprijacije u Grblju

Gradnja bulevara trebalo bi da traje dve godine, saopšteno je na ceremoniji potpisivanja ugovora u Podgorici 29. marta, kojoj je prisustvovao i premijer Dritan Abazović.

Međutim, jedan od problema koji još nije rešen je eksproprijacija zemljišta, pogotovo u Grblju, primorskom mestu između Budve i Kotora, a deo meštana se, između ostalog, protivi povećanju broja saobraćajnih traka.

Na sednici Vlade krajem septembra tadašnji ministar vanjskih poslova Ranko Krivokapić kazao je da su troškovi gradnje bulevara porasli upravo zbog problema eksproprijacije. "Čekali smo sa tim putem. U međuvremenu je na potezu izgradnje, od kružnog toka Kotor do plaže Jaz, buknula gradnja bespravno zidanih objekata. I sada ćemo isti put platiti najmanje tri puta više".

O proširivanju saobraćajnice govori se gotovo deceniju.

Generalni sekretar Vlade Boris Marić kazao je da ima slučajeva duple eksproprijacije, odnosno da deo meštana koji su ranije za isto zemljište dobili novac sada traže ponovo.

Kineski projekti po Crnoj Gori

Obimnija poslovna saradnja Crne Gore i Kine je započela pre više od deset godina, kada je sa kineskim partnerom dogovorena nabavka brodova za dve državne kompanije, Crnogorsku i Barsku plovidbu.

Država se za brodove zadužila kod kineske državne Exim banke.

Ekološku rekonstrukciju Termoelektrane u Pljevljima sprovodi "Dongfang Electric Corporation", a "Shanghai Electric Power Engineering" je završila vetroelektranu Možura na samom jugu države.

Saradnju sa balkanskim zemljama Kina ostvaruje kroz multilateralnu Platformu 16+1 koja je formirana 2012. godine i predstavlja deo Inicijative Pojas i put o saradnji sa zemljama Centralne i Jugoistočne Evrope, od kojih je najveći broj na Balkanu.

Prema navodima Digitalnog forenzičkog centra, vrednost kineskih projekata u zemljama 16+1 prelazi 27 milijardi evra. Više od polovine tog iznosa je u pet zemalja Zapadnog Balkana koje nisu članice EU.

Međutim, EU i SAD detektovale negativne posledice uticaja saradnje s Kinom. Jedna od njih je kreiranje neodrživog duga kojim se ugrožava ekonomska stabilnost a time i ukupan društveni i bezbednosni ambijent država koje uzimaju kineske kredite, piše RSE .

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, Twitter nalogu i uključite se u našu Viber zajednicu.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.