Nevidljivi vlasnik „Ušća”

Izvor: Politika, 30.Mar.2009, 23:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Nevidljivi vlasnik „Ušća”

Petar Matić, vlasnik MPC holdinga, nikada nije dao intervju, niti se slikao za novine, a važi za jednog od deset najbogatijih biznismena u Srbiji

Najveći šoping-mol na Balkanu danas će biti otvoren na beogradskom Ušću, a znatiželju javnosti i dalje golica da li će vrpcu preseći njegov tajanstveni vlasnik Petar Matić.

Ako bi kojim slučajem odlučio da izađe iz senke i stane pred kamere i fotoaparate, postoji mogućnost da svojom pojavom zaseni i sam potrošački >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << hram u koji je uložio 150 miliona evra i sve robne marke, koje su se našle u njemu. Ukoliko pak, što je više verovatno, ostane dosledan svojoj životnoj formuli – da za javnost ostane nevidljiv, ali da bude i te kako prisutan – koju je uspostavio onog trenutka kada je zakoračio u svet biznisa, spektakl će posmatrati sa nekog „bezbednijeg” mesta.

Ovaj poslovni čovek nikada nije dao intervju, niti se slikao za novine. Oko sebe je okupio tim koji javno istupa i predstavlja firmu MPC holding. To jednom od deset najbogatijih Srba otvara manevarski prostor da slobodno prošeta ulicom, sedne u kafić i neopaženo se pojavi bilo gde.

Opšte je poznato da eksponiranje nije deo njegovog imidža. Na skupovima koje organizuje češće se drži po strani i ponaša kao gost, nego kao domaćin. Prema nekim nagoveštajima, polako se povlači iz upravljanja kompanijom. Vođenje MPC propertisa, građevinskog ogranka holdinga, prepustio je Meril Linču, američkoj banci koja je pre više od godinu dana kupila 25 odsto njegove firme.

Matićeva biografija ne može se naći na zvaničnoj internet-stranici MPC-a. Ipak, detalje iz njegove karijere i privatnog života mediji su otkrivali godinama. Tako se zna da je rođen u Mariboru, da potiče iz ugledne porodice stomatologa, da navija za Crvenu zvezdu i da mu je u mladosti hobi bio vožnja motora. MPC je osnovao 1989. godine u Hrvatskoj, a prvi posao mu je bio snabdevanje tamošnjeg tržišta italijanskom obućom. Neposredno pred početak rata sedište kompanije seli u Beograd. Priča se da se obogatio trgujući akciznom robom (cigaretama i alkoholnim pićima), pošto je bio blizak s Markom Miloševićem, ali i sa tadašnjim premijerom Mirkom Marjanovićem. S promenom vlasti, 2000. godine, neometano je nastavio da pliva u svetu biznisa. Razvio je trgovinu, sportskom opremom, garderobom i igračkama, o čemu svedoče njegove firme MPC holding Iksel, MPC holding Entriks i Merkata.

Sa novosadskim biznismenom Miodragom Kostićem i slovenačkim magnatom Mirkom Tušom, kako se nezvanično šuškalo, kupio je za deset miliona nemačkih maraka bivšu zgradu Centralnog komiteta, da bi je na kraju otkupio od partnera. Ova trgovina je označila njegov ulazak u unosan posao sa nekretninama, a „Ušće” je postalo obeležje njegove imperije. Pored trgovinskog centra, na kome su se smenjivali najbolji svetski arhitektonski biroi i na kome se novac nije štedeo, kao i obnovljene poslovne zgrade treba da nikne i njena bliznakinja. Taj kompleks će Matića koštati 230 miliona evra.

On javnosti nije mnogo poznat po kupovinama u procesu privatizacije. Kada se upuštao, radio je to isključivo zbog nekretnina, odnosno zemljišta. Dokaz su fabrika čarapa „Partizanka”, na čijem mestu je sagradio luksuzni stambeni kompleks „Oaza”, bivša robna kuća „Elektrotehna” u Knez Mihailovoj ulici u koju je smestio brendove koje zastupa – „Springfild” i „Kortefijel”, a bivši „Bigz” je viđen kao moderna poslovna zgrada. Za oko mu je zapala i fabrika IMT, takođe zbog lokacije, a njegovo povlačenje iz trke za kupovinu pripisano je poslovično opreznom Meril Linču.

Iz istog razloga je krajem prošle godine kupio Hipo konsultante, kćerku firmu Hipo Alpe-Adrija banke. Primamljiva su mu bila njena dva atraktivna placa u strogom centru Beograda – „Tri lista duvana”, gde završava poslovnu zgradu i plac preko puta Kalemegdana na kojem gradi luksuzne „Park apartmane". Manje ekskluzivan poslovni prostor trenutno zida kod Buvljaka i Kvantaške pijace. U planu mu je i da glavni grad premreži manjim Imo centrima, koje je već otvorio u Novom Beogradu i na Vidikovcu, ali bi i da se proširi na teritoriju bivše Jugoslavije. Već je kupio sarajevski hotel „Holidej in” i dve lokacije u regionu za izgradnju šoping-molova. Namera mu je da u svim glavnim gradovima bivše SFRJ izgradi po jedan veliki trgovinski centar, a u narednih pet godina u zemlji i regionu planira da uloži milijardu evra. Pod uslovom da ga svetska kriza u tome ne spreči.

Najveći rival na tom putu mu je „Delta ril estejt”, Miroslava Miškovića. Uostalom i sam Robert Švajcer, direktor MPC propertisa, priznao je da će „Delta siti” u narednih pet godina biti najveća konkurencija šoping-molu na Ušću. Zato Matić nije propustio priliku da na nedavnom tenderu za zakup zemljišta na Autokomandi osigura pobedu dostavivši dve ponude. Tako je otkinuo deo prostora na kome je „Delta” razmišljala da gradi poslovnu zgradu, uz šoping mol na placu koji joj već pripada.

Matić je u poslovne pohode do dolaska Meril Linč i nemačkog ECE, koji će rukovoditi trgovinskim centrima, uglavnom išao sam. Izuzetak je Milija Babović, nekadašnji suvlasnik „Verano motorsa”, sa kojim vodi „Vitro grupu”, odnosno „Sitroenov” servis na Čukarici. Sa Predragom Rankovićem Peconijem je takođe u dobrim odnosima, ali je MPC opovrgao da sa Rankovićevim „Invejom" zajednički ulaže u nekretnine.

Matićevog imena nema ni u jednom spisku udruženja privrednika, a upadljivo je i njegovo odsustvo iz dijaloga biznismena i vlade povodom mera za prevazilaženje krize. To, međutim, ne znači da izbegava kontakte sa predstavnicima stranaka.

M. Avakumović

----------------------------------------------------

Novi šoping-moluz CK

Cene će biti niže za 10 do 30 odsto, a otvaranje će obeležiti akcije i iznenađenja

Kupci će danas u tržnom centru na Ušću moći da pazare od 8 do 22 časa, a neke od oko 150 radnji sniziće cene i za 10 do 30 odsto. Osim već uobičajenih „Zare”, „Bate”, „Todora”, „Tajmauta”, „Manga” „Komtrejda”, prvi put na našem tržištu biće otvorena i prodavnica „Epl”, firme koja proizvodi mekintoš kompjutere i ajpod. Potom austrijska „Stifelkonig”, američka „Braun šuz”, kao i prodavnica nemačkih muških odela „Roj Robinson”, turski „Koton” i kompletna linija italijanskog „Gesa”. Ridiger Dani, predstavnik nemačke kompanije ECE koja upravlja prodajnim prostorom „Ušće”, uz još 112 sličnih šoping-centara u Evropi, obećao je juče na konferenciji za medije da će u maju dovesti Formulu 1, a da će već od septembra početi da organizuje i modne revije.

Kada je reč o zabavi, posetiocima je na raspolaganju multifunkcionalni bioskop, sa 11 sala na 4.000 kvadratnih metara, šest kafića, sedam restorana među kojima je i zanimljivi „Vapijano” u kome će gosti biti u prilici da sa kuvarima spremaju paste, a sve će funkcionisati po principu samoposluživanja. U nivou podzemne garaže, u kojoj ima 1.300 mesta za parkiranje, smešten je i megamarket „Idea” na 4.000 kvadratnih metara, koji za danas sprema akcije i niz iznenađenja.

Ovaj tržni centar je prva okončana zajednička investicija kompanije MPC propertis, u vlasništvu Petra Matića, i američke investicione banke Meril Linč, koja je ulaže u nekretnine u Americi, Aziji i Evropi.

– Za partnera smo odabrali MPC zato što je to najjača kompanija u ovom delu Evrope – rekao je juče novinarima predstavnik Meril Linča Robert Švajcer, odnedavno izvršni direktor MPC propertisa. On uverava da je otvaranje šoping-mola odlična platforma za dalje investicije kompanije u regionu, ali i da je dobar signal za strane investitore koji planiraju da ulažu u Srbiji.

Šoping-mol u obliku kutije svojim izgledom svakako privlači pažnju. Nekima se dopada, a nekima ne. Arhitekte biroa „Čapman Tejlor” iz Milana, angažovanog za uređenje fasade i enterijera, upravo su i želeli da izazovu kontroverzu.

– Trgovinski centri u svetu uglavnom idu u visinu kako bi dominirali u gradu. Na Ušću za tim nije bilo potrebe jer na ovom mestu već postoji markantna poslovna zgrada. Zato smo odlučili da napravimo objekat koji ima život jedne skulpture. Odabrali smo neobičan oblik kutije, modernog dizajna sa hrabrom kombinacijom jakih boja. Želeli smo da pobegnemo od dosade i Beogradu darujemo atraktivan i drugačiji šoping-mol. Što se unutrašnjosti tiče, išli smo u drugom smeru igrajući se sa jednostavnom geometrijom i ne tako jakim bojama – objasnio je Đenardo Saneli, arhitekta „Čapman Tejlora”.

M. U. A.

[objavljeno: 31/03/2009]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.