Izvor: RTS, 02.Feb.2016, 13:43 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Kakvi su stavovi građana o sivoj ekonomiji
Čak 89 odsto građana Srbije podržava napore Vlade na suzbijanju sive ekonomije. Oni smatraju da je za rešavanje tog problema najvažnije unapređenje inspekcijske kontrole i sistema kažnjavanja, pokazuje istraživanje stavova građana o sivoj ekonomiji, koje je za potrebe Nacionalne alijanse za lokalni ekonomski razvoj sproveo Ipsos stratedžik marketing.
Većina građana veruje da je obim sive ekonomije >> Pročitaj celu vest na sajtu RTS << delimično smanjen tokom 2015. godine. Uglavnom su svesni da je siva ekonomija štetna za državu i njihove živote, ali tu pojavu često relativizuju. Najčešće je shvataju kao rad na crno, a da zaradu primaju potpuno ili delimično na ruke, priznaje skoro svaki peti radnik.
"Postoje i faktori koji utiču na relativizaciju i prihvatanje sive ekonomije. Pre svega, rekao bih da je ekonomska nužda jedna od najvažnijih jer u kontekstu visoke nezaposlenosti građani prihvataju veoma često lakše da rade neformalno i da rade poslove na crno", napominje Marko Uljarević iz Ipsos stratedžik marketinga.
S druge strane, dodaje Uljarević, postoji visok stepen neobaveštenosti i nemogućnosti građana da povežu kvalitet javnih usluga koje dobiju od strane države sa poreskim prihodima.
Zabrinjava podatak da polovina građana nikada ne traži fiskalni račun, a 79 odsto ne bi prijavilo objekat koji ih ne izdaje. U Naledu smatraju da je važno otpočeti kampanju za podizanje svesti građana o važnosti suzbijanja sive ekonomije.
"Ovo je dosta dobar period s obzirom na to da istraživanje pokazuje da 89 odsto građana podržava borbu protiv sive ekonomije, te smatramo da će kampanja i nagradna igra koja će uslediti u okviru kampanje biti dobar put za podršku građana Vladi u suzbijanju ove pojave", ističe Dragana Ilić iz Naleda.
Iako mnogo građana zna da je siva ekonomija i prodaja robe na crno i utaja poreza, ipak tri četvrtine ispitanih bar povremeno kupi nešto u nelegalnim kanalima prodaje. Uglavnom odeću, obuću i kozmetiku.