Jat leti novom jatu

Izvor: Politika, 17.Avg.2007, 12:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Jat leti novom jatu

Strateško partnerstvo omogućava našem avio-prevozniku znatno veće mogućnosti da opstane na evropskom nebu

Izjava premijera Vojislava Koštunice generalnom direktoru "Aeroflota" Valeriju Okulovu da je i ta kompanija dobrodošla u konkurenciji za izbor strateškog partnera "Jat ervejza" kao da je otvorila mogućnost da se za našeg nacionalnog avio-prevoznika pojavi još najmanje jedna svetski poznata avio-kompanija – "Er Indija". To je, inače, stari interesent, koji je >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << sa Jatom prošle zime već vodio razgovore o mogućem strateškom partnerstvu.

"Er Indija" je tada Jatu predložila da osnuju zajedničko preduzeće. Razgovori su prekinuti pošto su naši državni zvaničnici u više navrata govorili o prodaji Jata, dok najveću indijsku avio-kompaniju nije interesovala kupovina našeg nacionalnog avio-prevoznika, već zajedničko preduzeće u koje bi ona kao kapital unela više aviona tipa "boing-737" – novije generacije od onih koje koristi Jat.

Prema nezvaničnim informacijama "Er Indija" je i dalje zainteresovana za strateško partnerstvo sa "Jat ervejzom". U tom slučaju, menadžment te kompanije će do poziva za "udaju" Jata sigurno nastojati da svoju ponudu učini još atraktivnijom. Jer nije sasvim svejedno kojem će se jatu privoleti naš avio-prevoznik. Prosto zbog toga što je od proletošnjeg povlačenja "Er Indije" vodeću ulogu u trci za Jat preuzeo "Aeroflot".

Ruski nacionalni avio-prevoznik, koji je polovinom maja sa "Jat ervejzom" potpisao pismo o namerama, već je pripremio model saradnje, koji između ostalog, predviđa i nabavku manjih aviona za regionalni saobraćaj. Prema tom planu, avioni sa po sedamdeset sedišta prevozili bi putnike i do aerodroma Lađevci, između Kraljeva i Čačka, do Ponikava ili na Zlatibor.

Šta će sve i eventualno još ponuditi interesenti za Jat, znaće se po otvaranju karata. Međutim, u ovom trenutku je znatno važnija činjenica da je država raščistila sa tim šta hoće sa Jatom. Model strateškog partnerstva, za razliku od klasične prodaje, ne iziskuje veliko inicijalno finansijsko naprezanje. To znači da bi pobednik nadmetanja deo sredstava mogao odmah da uloži u razvoj našeg nacionalnog avio-prevoznika. Interesenti bi, takođe, u neizvesnosti šta pripremaju suparnici, trebalo da budu znatno izdašniji, pogotovo u planovima i ulaganjima.

Takođe, poziv za strateško partnerstvo, koje bi logično, trebalo da podrazumeva saradnika iz sveta avio-biznisa, destimulisaće eventualne autsajdere u svetu avio-saobraćaja da konkurišu za Jat. To znači da na izboru neće moći da učestvuju igrači iz investicionih fondova, koji često raspolažu značajnim finansijskim sredstvima od avio-kompanija, ali je logika njihovog ulaganja sasvim drugačija. Jatu treba kompanija koja ga neće ugasiti ili svesti na malog regionalnog prevoznika, već ona koja će sveži novac ulagati u dalji i razvoj i nabavku novih aviona.

Zašto je to važno možda najbolje govori primer švajcarskog "Svisera". Ta kompanija je propala pošto su njegovi suvlasnici – investicioni fondovi iz Amerike, posle terorističkih napada na Njujork i Vašington, svoj kapital prodali na brzinu i tako oborili vrednost akcija kompanije. Još se nije valjano oporavio bez obzira na sve pokušaje Švajcaraca da mu se pomogne.

M. Lakić

[objavljeno: 17.08.2007.]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.