Evropljani ogorčeni zbog skupog goriva

Izvor: Politika, 30.Maj.2008, 23:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Evropljani ogorčeni zbog skupog goriva

Protesta je ove sedmice bilo širom Starog kontinenta

Parižanka Mari Šenberže uvek ještedela nabenzinu. Zbog visoke cene punog rezervoara mogla je da vozi samoFijatov „subkompakt”. Međutim,kada je cena litra premašila 1,40 evra, njena stara teorija štednje nije bila dovoljna, tako da odnedavno na posao ide metroom, a troškove povremenog korišćenja automobila deli sa još dve žene.

Dok je gunđanje mušterija na benzinskim pumpama relativno nova >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << pojava u Americi, rastuće cene goriva odavno su naterale Evropljane da smanje potrošnju, piše dopisnik „Njujork tajmsa” iz Pariza.

Autoputevi su puni automobila koji malo troše, većina gradova ima odlično razvijen sistem javnog prevoza, a ekološki svesni političari su uveli specijalne trake za bicikliste.

„Ovo je problem svih koji voze, a to znači da ima mnogo besnih ljudi” objašnjava Mari Šenberže.

I zaista, protesta je ove sedmice bilo širom Starog kontinenta. Lučki radnici su se sukobili s policijom u Marseju, a kamiondžije su blokirale saobraćaj u Londonu tražeći od vlade nižu cenu goriva. U četvrtak su se protesti proširili na holandske kamiondžije, dok su francuski farmeri blokirali pristup naftnim skladištima. Italijanski i španski ribari su planirali štrajk za petak.

Manje su bučne, ali ne i manje ljute, francuske medicinske sestre koje obavljaju kućne posete. Italijanske turističke agencije brinu o gorivu za autobuse, a porodice od Madrida do Moskve ostavljaju automobile kod kuće ili smanjuju druge troškove.

Evropske vlade, ionako pod pritiskom zbog usporenog ekonomskog rasta, sada brinu da će nezadovoljstvo ljudi biti sve veće. Suočen sa gnevnim kamiondžijama, francuski predsednik Nikola Sarkozi je pozvao Evropsku uniju da utvrdi maksimalnu cenu goriva – što su odmah odbacile druge zemlje koje računajuna taj dodatak budžetu.

Problem u Evropi je u tome što su poskupljenja bila viša i učestalija nego ranije. Na primer, cena litra bezolovnog benzina skočila je za poslednjih godinu dana za 17 odsto u Britaniji, 15 odsto u Austriji i osam odsto u Francuskoj.

Britanski premijer Gordon Braun, glavni protivnik Sarkozijevog predloga, upozorio je da se svet suočava sa naftnim šokom. Njegov predlog je bio da se vlade širom sveta dogovore da zajedničkom globalnom akcijom zaustave poskupljenje.

Britanija, koja ima najveće akcize nagorivo, dala je ove sedmice dozvolu za dva nova naftna polja u Severnom moru.

I dok ljuti građani i pojedine delatnosti traže smanjenje akciza, dotle analitičari, evropski zvaničnici i grupe potrošača brinu da će se veštačkim sniženjem cena samo ukoreniti praksa koja nije održiva. Političari umesto toga treba da predstave dugoročne mere za smanjenje potrošnje goriva i povećanje energetske efikasnosti, smatraju oni.

Razne mere za smanjenje potrošnje imale su efekta u prošlosti. Takse uvedene posle naftnog šoka osamdesetih godina glavni su razlog zašto Evropa danas ima energetski štedljiviji vozni park u odnosu na SAD, kaže za „Njujork tajms” Lorens Igls, glavni analitičar u Međunarodnoj agenciji za energetiku.

Međutim, upravo zbog veće energetske efikasnosti Evropljanima je teže da nađu prostora za dalje smanjenje potrošnje, kažu analitičari.

Mošur Rahman, londonski prodavac novina, kaže da zbog visokih cena goriva više ne može da dolazi automobilom na posao, pa se svakodnevno vozi vozom duže od sat, a jedno vreme delio je troškove goriva sa drugom, dok i to nije postalo nedostupno.

U Varšavi je litar goriva gotovo pet zlota (1,49 evra). Ljudi sve češće ostavljaju svoje četvorotočkaše kod kuće i trude se da zavole gradski prevoz. Vozači iz Severne Irske idu južno da napune rezervoar, jer su u Republici Irskoj akcize znatno niže.U Španiji, gde litar benzina košta do 1,25 evra, mnogi više gunđaju zbog pratećih poskupljenja, na primer namirnica u supermarketima.Čak i u Rusiji, koja je među najvećim svetskim proizvođačima nafte, cene na pumpama su za godinu dana porasle više od sedam procenata.

„Cene su pravi košmar”, kaže juvelir Arutsun Hačaturjan, koji u svoj „rendžrover” mesečno sipa goriva u vrednosti od 1.200 dolara.

I pošto je briga zbog visokih cena goriva udružena sa širom strahom od pada životnog standarda, sve su glasniji pozivi da se smanje porezi, pa će farmeri, kamiondžije i ribari možda ipak dobiti podršku šire javnosti.

U Londonu su, na primer, velika očekivanja da će vlada sniziti akcize. Zbog toga neki prodavci još nisu povećali cene, jer čekaju „da vlada nešto preduzme”.

J. K.

[objavljeno: 31/05/2008.]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.