Izvor: B92, 25.Apr.2018, 16:53 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Evo šta je građanima najvažnije u radu javne uprave
Beograd -- Za više od polovine građana u radu javne uprave najvažnija je delotvornost i efikasnost, odnos zaposlenih je na drugom mestu.
Svaki drugi građanin ne zna kome da se obrati u slučaju da su mu prava uskraćena.
To su samo neki od parametara iz Sive knjige javnih usluga koja je objavljena danas, a nastala je kao rezultat dvogodinjeg projekta "Partnerstvom do javne uprave" u organizaciji Evropskog pokreta u Srbiji i Centra za evropske politike uz saradnju >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << sa dvanaest partnera, i podrku Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID).
Projekat je obuhvatio oblasti zdravstva, tačnije pruanja usluga u zdravstvenim institucijama, unutranjih poslova i obrazovanja, a njegov cilj je da prui preporuke za unapređenje pruanja javnih usluga, kao i da dravne institucije kroz civilno drutvo čuju stavove građana o radu ustanova čije usluge svakodnevno koriste.
Predstavljanju Sive knjige prisustvovao je ministar dravne uprave i lokalne samouprave Branko Ruić, koji je istakao da će to ministarstvo nastojati da saslua svaki komentar i sugestiju knjige, jer je, između ostalog, reforma javne uprave jedan od tri stuba za članstvo Srbije u EU.
Poručio je da je jedan od ciljeva da se upravljačka odgovornost javne uprave spusti na nie nivoe, a da su unapređenju javne uprave znatno pomogli proces digitalizacije i razvoja eUprave.
Takođe, ministar je rekao da očekuje da će Akcioni plan za sprovođenje strategije reforme javne uprave biti spreman za usvajanje u maju, kao i da su u izradi učestovale organizacije civilnog drutva. Reforma javne uprave je dug i zahtevan proces, ali mi kao ministarstvo stojimo svim organizacijama na raspolaganju za dijalog", poručio je ministar.
Ministarstvo je od početka radilo sa USAID na reformi inspekcijskog nadzora kako bi rad inspektora učinio transparentnim, a u isto vreme utedeo novac, vreme i energija i privrede i drave, rekao je Ruić zahvalivi se ovoj organizaciji na podrci. "Do kraja godine sve inspekcije će koristiti elektronsku platforme eInspektor.
Direktorka misije USAID-a za Srbiju Aza El-Abd kazala je da je reforma javne administracije u Srbiji ključ u pristupanju EU i preduslov za poboljanje ivota svih građana.
"To je primaran način komunikacije sa građanima i zato je vano da slubenici komuniciraju na pravi način. A prostora za unapređenje uvek ima, i zato je potrebno da se kroz civilni sektor građani uključe u menjanje oblasti zdravstva, aministracije i obrazovanja", navela je.
Direktorka misije USAID-a u Srbiji nada se da će dravne institucije Sivu knjigu javnih usluga naći relevantnom u poboljanju usluga administracije i javne uprave, jer je tu neophodno partnerstvo institucija, građana i nevladinih organizacija.
Programska direktorka Centra za evropske politike Milena Lazarević objasnila je da je knjiga javnih usluga vana jer, ne samo da popisuje probleme građana već i daje konkretne preporuke resornim ministarstvima za poboljanje usluga.
"Ono to smo ustanovili jeste da su građani, pre svega, nezadovoljni loim odnosom slubenika, organizacijom u ustanovama i čekanjem u redovima, kao i da su malo informisani o svojim pravima", podvukla je Lazarević.
Generalna sekretarka Evropskog pokreta u Srbiji Suzana Grubjeić ponovila je da je reforma javne uprave jedna od tri najvanije oblasti za članstvo Srbije u EU i dodala da reforma nije događaj već proces, te da je za nju potrebno vreme.
"Utisak građana je neto čime se projekat najvie bavio, prikupljeno je oko 4.000 svedočenja građana o tome kako su zadovoljni izdavanjem ličnih dokumenata, upisu u predkolske ustanove i uslugama u domovima zdravlja. Ministarstvo je knjigu dobilo i nadamo se da će u narednom periodu po njenim preporukama postupati kako bi građani bili zadovoljniji", ukazala je Grubjeić.