Autobusi, ipak, idu u Moskvu

Izvor: Politika, 12.Sep.2006, 12:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Autobusi, ipak, idu u Moskvu

Iz "Tošina", partnerske firme "Ikarbusa", objasnili da sporazum o slobodnoj trgovini sa Rusijom ipak važi

Autobusi proizvedeni u Srbiji, ipak će preći rusku granicu i naći svoje kupce na tržištu od oko 150 miliona stanovnika, rekao je juče Srećko Njemčević, direktor "Ikarbusa". Planirani izvoz doveden je u pitanje kada je na ime prvog čoveka ovog domaćeg proizvođača autobusa početkom avgusta stiglo pismo iz partnerske moskovske kompanije "Tušino". U obrazloženju >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << se navodi da izlaskom Crne Gore iz državne zajednice prestaje da važi sporazum o slobodnoj trgovini između Srbije i Rusije. To je za Njemčevića značilo da će svoj proizvod, sa carinom, morati da prodaje po 20 odsto većoj ceni, i istovremeno navodilo na zaključak da do potpisivanja ugovora neće ni doći, jer su beloruski, ukrajinski, kineski pa čak i ruski autobusi jevtiniji od srpskih.

Na sreću, još jedna pismena depeša iz "Tošina", koja je juče stigla u "Ikarbus", potpuno je promenila epilog ove priče, pa razlaz dve dojučerašnje bratske države neće skupo koštati ovo beogradsko preduzeće.

– Izgleda da je došlo do nesporazuma između ruske državne administracije i carinskih službi na terenu – rekao nam je Njemčević i napomenuo da je na Međunarodnom sajmu automobila i komercijalnih vozila u Moskvi "Ikarbus" dobio nagradu specijalnog žirija. – Obradovalo nas je to što smo iz "Tošina" sada dobili informaciju da sporazum ipak važi i da se ova kategorija autobusa izvozi bez carina. Takođe, naš strateški partner je u pismu najavio i to da će u četvrtak doći u Beograd. Ne smem ni da pomislim šta bi se desilo da ovaj nesporazum nije rešen. Već dve godine radimo na ovom projektu, poštujući sve zahteve ruskog partnera. Trudili smo se da po kvalitetu naši autobusi u potpunosti mogu da konkurišu proizvođačima iz Istočne Evrope i Azije

Panika koja je trajala mesec i po dana, prema direktorovim rečima, bila je izazvana činjenicom da bi, za slučaj da trgovinski sporazum ne važi, cena njegovih proizvoda morala da "skoči" za 20 do 50 hiljada evra. Zbog svega toga, naveo je Njemčević, pomenuti ugovor nije smeo da potpiše, jer Rusima nije mogao da ponudi obećanu – dvadeset odsto nižu cenu vozila.

Prema njegovoj kalkulaciji, godišnje bi u Rusiju, s obzirom na to da postoji interesovanje, moglo da se izveze oko 1.000 "Ikarbusovih" autobusa, sa prosečnom cenom od oko 100.000 evra. Do kraja ove godine 40 autobusa trebalo bi da pređe rusku granicu.

U Privrednoj komori Srbije ističu da do zabune ne bi ni došlo da se domaći proizvođač na vreme javio i zatražio stručno mišljenje o tome, jer ni jednog trenutka, posle raspada državne zajednice, pomenuti sporazum nije doveden u pitanje. Prema rečima Dragane Muzalo, samostalnog savetnika u Privrednoj komori, primena sporazuma potpuno neometano teče.

– Panika je bespotrebno podignuta, jer problem nije ni postojao. Verovatno je neko nešto pogrešno protumačio. Čak ćemo uskoro moći i da najavimo neke novine, koje će takođe pogodovati razvoju izvoza. Najvažnije je da smo i posle razlaza sa Crnom Gorom mi ostali pravni sledbenici sporazuma koji je potpisan još 2000. godine – objasnila je Muzalo.

A. Nikolić

[objavljeno: 12.09.2006.]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.