[SEAS 2024]: Erbas Srbiji predstavio teški transportni avion A400M

Izvor: TangoSix.rs, 27.Maj.2024, 07:22

[SEAS 2024]: Erbas Srbiji predstavio teški transportni avion A400M

Prvog dana 4. vazduhoplovnog samita jugoistočne Evrope SEAS 2024, tradicionalno (već četvrti put za redom) svoju prezentaciju imao je evropski konzorcijum Erbas. Prezentacija se sastojala iz tri dela, predstavljene su sve tri divizije ove kompanije, kao i njihova saradnja i poslovanje sa Srbijom. O Erbas divizijama „Comercial Aircraft“, „Defence and Space“, i „Helicopters“ govorili su viši direktor poslovnog razvoja Luka Bruneleski, regionalni direktor prodaje >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << za istočnu Evropu Aleksandar Bojanić i područni menadžer prodaje Loren Viza.
Predstavnici Erbasa su ovom prezentacijom, sa nekim veoma interesantnim grafičkim i foto slajdovima, Srbiji redstavili A400M, uslugu satelitskog nadzora i potencijalni nastavak industrijske saradnje.
Interesantno je i da je jedan od predstavnika Erbasa neposredno pred prezentaciju koja je održana na početku prvog dana SEAS-a imao sastanak sa ministrom finansija Srbije Sinišom Malim u okviru najavljene mogućnosti za upotrebu „letećih taksija“ tokom EXPO 2027 događaja u Beogradu.
Dobar deo prezentacije bio je posvećen vojnoj Defence and Space diviziji, sa posebnim akcentom na odnose Erbasa i Srbije. Delatnosti Erbas „Defence and Space“ su predstavljene kroz tri oblasti, prva je Air Power u kojoj su najznačajniji proizvodi transportni avioni A400M, A330 MRTT i C295, višenamenski borbeni avion Eurofighter EF-2000, kao i različiti tipovi besposadnih letelica.
A400M za Srbiju? Najinteresantniji deo prezentacije svakako je bio trenutak kada je Aleksandar Bojanić (Erbasov inženjer, sada direktor, poreklom iz Srbije), na srpskom jeziku, prezentovao teški transportni avion A400M, nosivosti do 37 tona tereta. Ono što je još zanimljivije je da se u prikazu taktičko-tehničkih karakteristika aviona, iznad informacije da je poprečni presek zadnjeg ulaza u avion dimenzija 4 x 4 m, nalazila fotografija helikoptera H145M u VIP verziji koji je RV i PVO Vojske Srbije isporučen 12. februara ove godine.
Miloši u A400M, slajd iz Erbas prezentacije Dolet letelice iz Beograda Takođe, u grafičkom prikazu preseka aviona A400M korišćeni su crteži srpskih oklopnih vozila BOV M-16 Miloš i Lazar-3. Za Miloša je navedeno da po dimenzijama mogu da stanu dva, što odgovara i njihovoj masi od 15,5 tona po vozilu (ukupno 31 tona u odnosu na maksimalnu nosivost A400M od 37 tona), za Lazar 3 se navodi da može jedno vozilo jer postoji ograničenje što se tiče mase pošto je maksimalna masa ovog vozila 26 tona.
Kako Tango Six saznaje, jedan od aduta ovog aviona u ponudi Srbiji biće i potreba naše zemlje za autonomnim prevozom proizvoda namenske industrije širom sveta. Ta uloga se može ispuniti dodatnim kupovinama C295M ili A400M.
Sateliti Pored A400M, još jedan od artikala koji nikada do sada nije bio dovođen u vezu sa Srbijom su Erbasovi sateliti za civilne i vojne primene.
Erbas je tako Srbiji predstavio i svoj portfolio telekomunikacionih, osmatračkih i navigacijskih satelita ali i njihove infrastrukture. Brendirana kao Conected Intelligence“, radi se o rešenjima za komunikaciju, komandovanje i upravljanje, satelitskoj opremi za prikupljanje informacija, sajber sigurnost, kao i pružanje različitih rešenja iz oblasti bezbednosti.
Industrijska saradnja Prezentacija Erbasovih delatnosti obuhvatala je i prikaz nove besposadne letelice SIRTAP u čijem razviju bi, kako je Tango Six već prenosio, u jednom trenutku mogla učestvovati i Srbija. Osim namena koje su višestruke, kao i planiranih taktičko-tehničkih karakteristika, iznesena je informacija da se u opciji za ugovaranje nalaze i mogućnosti naoružavanja, upravo procesa u kome bi srpska vojna industrija mogla da bude angažovana.
U delu prezentacije pod nazivom ‘‘Erbas i Srbija – Partnerstvo ka budućnosti‘‘, prikazani su i predstavljeni Erbasovi proizvodi koje Srbija već koristi, a to su avioni C295 i helikopteri H145. Podsetimo, u periodu od 2016. do 2022. za RV i PVO su naručena dva taktička vojna transportna aviona C295MW, kao i 15 lakih višenamenskih helikoptera H145M od kojih 5 u verziji BK.117D2m i 10 u varijanti BK.117D3m. Osim toga Helikopterska jedinica MUP-a Srbije dobila je 4 BK.117D2m, ali i tri srednja višenamenska transportna helikoptera H215 Super Puma.
Za transportni avion C295 je istaknuta njegova svestranost kao transportnog aviona, osim prevoza vojnih trupa i putnika, raznog tereta pa i onog na paletama, kao i manjih vozila, moguće je izvesti i medicinsku evakuaciju (na 24 nosila), prevoz teško povređenih sa medicinskom opremom za intenzivnu negu, prevoz dodatnog goriva (dizela) u posebnim montažnim rezervoarima, a tu su i mogućnosti korišćenja u protivpožarnoj borbi.
Napomenuto je da C295 koristi 41 korisnik u 37 zemalja od kojih je 19 naručivalo dodatne avione. Do sada je ukupno naručeno 300 aviona, a postojeća flota je naletela više od 600 hiljada sati. Ističu se i dodatne mogućnosti nadogradnje, tu je novi sistem samozaštite aviona kompanije Collins Avionics, kao i naoružavanje sa dva mitraljeza kalibra 12,7 mm koji se montiraju na zadnjim bočnim padobranskim vratima.
Prikaz vojnih proizvoda kompanije Erbas Helikopteri bio je takođe interesantan. Erbas je u lake višenamenske vojne helikoptere uvrstio modele H125M, H135M i H145M, u srednje H160M, srednje do teške helikoptere tipa H175M, H215M i H225M, a specijalizovane letelice su srednji višenamenski NH90, borbeni Tiger, i besposadni helikopter VSR-700.
H215 u floti Helikopterske jedinice MUP-a Srbije / Foto: Ivan Urošević, Tango Six Kada su u pitanju poslovni rezultati Erbas Helikoptera navedeno je da je za 11 godina, u periodu od 2013. do 2023. samo u Evropi isporučeno 1.997 vojnih helikoptera svih tipova i namena, dok je istovremeno, takođe samo u Evropi, isporučeno i 2.700 civilnih helikoptera.
Iz Erbas Helikoptera smatraju da postoji novi trend, a to su višenamenski helikopteri. Za nas posebno zanimljivo da je kao primer za takvu letelicu naveden laki dvomotorni višenamenski helikopter H145 koga koriste Vojska i MUP Srbije. U prezetntaciji se navodi da se ovaj model može koristiti za obuku, kako osnovnu tako i naprednu, potom u vojnoj primeni kao transportni helikopter, za prevoz, zatim kao naoružana ili izviđačka letelica, za podršku specijalnim snagama, dok se za civilne potrebe može upotrebljavati za traganje i spasavanje, hitnu medicinsku evakuaciju, protivpožarnu borbu, razne policijske zadatke.
U navođenju mogućnosti Erbasovih vojnih helikoptera, naveden je i sistem za upravljanje vatrom HForce  koga mogu imati, i koji se za sada nudi uz lake višenamenske helikoptere H125M i H145M, kao i srednji transportni višenamenski helikopter H225M. HForce je sistem koji omogućuje borbena dejstva na ciljeve u vazduhu, na kopnu i moru. Postoje tri osnovna nivoa: kod HForce 1 su integrisani samo kontejneri sa mitraljezima i topovima, kao i lanseri nevođenih raketnih zrna, HForce 2 obuhvata i optoelektroniku, dok treći nivo podrazumeva integraciju vođenih vazduhoplovnih ubojnih sredstava.
Pomenuta je i saradnja sa Srbijom u integraciji srpskog naoružanja na helikopter H145M koje obuhvata gondolu sa mitraljezom kalibra 12,7 mm kao i lansere nevođenih raketnih zrna kalibra 80 mm.
Kao što je Tango Six u više navrata već prenosio, Srbija bi mogla postati novi korisnik lakog višenamenskog helikoptera H125M.
Pogledajte Erbasovu prezentaciju na SEAS-u u integralnoj formi:

 
The post [SEAS 2024]: Erbas Srbiji predstavio teški transportni avion A400M appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.