Lou kost i vize oterale Britiš

Izvor: B92, 23.Sep.2010, 01:50   (ažurirano 02.Apr.2020.)

"Lou kost" i vize "oterale" Britiš

Beograd -- Odluka Britiš ervejza da od zimske sezone zbog neisplativosti rute prestane da leti na liniji Beograd - London, došla je kao iznenađenje za mnoge.

Iako je moguće da je na odluku najvećeg britanskog operatera uticala i konkurencija niskotarifnog prevoznika Vizera, koji je nedavno veoma uspešno počeo da saobraća do aerodroma London - Luton, podaci pokazuju da "Britiš ervejzu" ni pre dolaska novog igrača nije išlo dobro na ovoj liniji.

Dolazak >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << niskotarifnih aviokompanija i nacionalnih prevoznika koji do sada nisu leteli iz Beograda, značajan je i za Aerodrom Nikola Tesla, koji je u prvom kvartalu ove godine zabeležio rast od pet odsto, u drugom 10 odsto, a u julu i avgustu broj prevezenih putnika je rastao čak po 14 i 19 procenata.

Prema zvaničnim podacima, u prvih šest meseci 2010. ova kompanija je zabeležila pad broja prevezenih putnika sa aerodroma Nikola Tesla do Hitroua za čak 6,8 odsto, dok je Jat ervejz upisao još veći pad od 9,6 procenata u odnosu na isti period prethodne godine.

Prema ocenama stručnjaka, glavni krivac je činjenica da građanima Srbije za ulazak u Veliku Britaniju još uvek treba viza, što London stavlja u podređen položaj u odnosu na gotovo sve druge evropske zemlje u koje Srbi sada mogu slobodno da putuju.

To bi samo po sebi smanjilo broj putnika u Veliku Britaniju, ali kada se zna da je veliki broj građana zapravo koristio London samo kao tranzitnu luku za nastavak putovanja preko okeana, a da Hitrou gubi dominaciju u tranzitnom saobraćaju s obzirom da se recimo iz Nemačke sada može putovati na praktično bilo koju destinaciju, jasno je da putnici iz Srbije imaju sve manje razloga da kupuju karte za London.

S druge strane, uticaj dolaska niskotarifnih operatera na situaciju na tržištu teško se može poreći. Kada je Vizer najavio dolazak, "Britiš ervejz" je reagovao povećanjem broja letova. Slična situacija bila je i na liniji za Beč, na kojoj su tradicionalno saobraćali Jat i "Ostrijan erlajns". Po najavi dolaska niskotarifnog operatera Niki, Ostrijan je takođe povećao broj letova, uspevši da podigne broj svojih putnika za 24,9 odsto.

Generalni direktor Aerodroma Nikola Tesla Velimir Radosavljević kaže da sudeći po statistici, niskotarifne kompanije samo povećavaju broj putnika, ali ih ne preuzimaju od redovnih kompanija, s tim što su putnici zadovoljni njihovim „blagotvornim uticajem na cene karata nacionalnih aviokompanija".

"Moramo, nažalost, priznati da je kupovna moć našeg stanovništva mala. Neko ko do sada nije putovao avionom ili je koristio druga prevozna sredstva, odlučiće se za avio-prevoz samo ako je putovanje dvostruko ili trostruko jeftinije", kaže Radosavljević.

Da su niskotarifne aviokompanije i u Srbiji našle plodno tle pokazuje podatak da je na liniji za London ukupni broj prevezenih putnika povećan za 27,1 odsto dolaskom Vizera (koji na toj ruti već drži 27,8 odsto putnika), dok je od početka rada Nikija, na liniji za Beč došlo do rasta od čak 42 odsto.

Ukupan tržišni udeo „jeftinih" avioprevoznika koji saobraćaju sa beogradskog aerodroma prošle godine je bio 4,56 odsto, do 20. septembra ove godine dostigao je 7,02 odsto, a očekuje se da će se do kraja decembra popeti na osam do devet procenata, što bi bilo duplo više nego u 2009.

Iako nacionalni i „loukost" operateri računaju na različite kategorije klijenata, evidentno je da dolazak jeftinije konkurencije zaista obara cene etabliranih aviokompanija. Tako je, primera radi, na liniji za Beč najjeftinija karta pre dolaska Nikija bila 217 evra, a sada i Jat i Ostrijan u ponudi imaju i karte po ceni od 99 evra. Sam Niki naravno drži najnižu cenu od 58 evra.

Pratite specijal: NIS na berzi

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.