Izvor: JužneVesti.com, 12.Jan.2024, 13:18
Zapuštena pruga, opustela sela, treća godina bez vozova i jeftinog prevoza u Toplici
Putnički voz od Niša do Prokuplja, Kuršumlije i dalje ka Merdaru i Kosovu Polju ni ove godine nije u planu voznog reda Železnice Srbije, treću godinu od kako je rečeno da će zbog rekonstrukcije taj pravac biti privremeno obustavljen. Time je građanima Topličkog okruga, a posebno selima duž 88 kilometara pruge od Niša do Merdara onemogućen najjeftiniji >> Pročitaj celu vest na sajtu JužneVesti.com << prevoz do većih centara u Topličkom okrugu i dalje ka ostatku Srbije.
U ŽelezniciSrbijenismo uspeli da dobijemo odgovor da li će i kada biti ponovo uspostavljen železnički saobraćaj, ali sudeći po stanju i izgledu pruge koja na pojedinim mestima i fizički nedostaje, mala je verovatnoća da će to biti uskoro, a pitanje je i da li je država “digla ruke” od Topličkog okruga gašenjem železnice.Pruga zarasla u korov, pragovi truli; foto: JV/D. M.
Većina sela duž pruge do Merdara su opustela, a železnica je za meštane bila stub opstanka na svojim ognjištima jer su dok je voz prolazio imali kakvu-takvu vezu do veće centre. Posebno je važan deo oko Administrativnog prelaza sa Kosovom i Metohijom od Kuršumlije ka Merdaru gde je ljudima to bio jedini vid prevoza. Ovo je samo još jedan od nebrojenih primera nebrige države za čitav ovaj kraj i Toplicu - kažu žitelji sela duž ugašene pruge.
Najava i početak radova na izgradnji auto-puta od Niša do Merdara većini građana Topličkog okruga neće pomoći da brže i jednostavnije stignu do svojih odredišta.Pruga nebezbedna za železnički saobraćaj; foto: čitalac
Osim što je pitanje kada će taj put biti napravljen, njega će koristiti uglavnom ljudi u tranzitu koji će brže i lakše stići ka Kosovu i Metohiji i dalje ka Albaniji. Ovde je narod siromašan i jedva preživljava, malo ko gde putuje, za većinu je i autobuski saobraćaj preskup, a ne prevoz sopstvenim automobilima. Železnica je bila najjeftiniji prevoz i nije nam smetalo što su vozovi išli polako, često kasnili, ali smo ipak stizali gde smo krenuli. Sada je sve to nedostupno običnim građanima, voz je spajao ljude i sela koja gravitiraju duž pruge, sada je sve zapušteno, vozne stanice su urušene, pruga zarasla u korov i nebezbedna - kažu meštani.
Problemi sa železničkim saobraćajem u Toplici počeli su još 2000-ih godina kada je država predlagala da se ukine putnički saobraćaj, ali su se tadašnji predstavnici lokalne vlasti u Doljevcu, Žitorađi, Prokuplju i Kuršumliji pobunili i uspeli da stopiraju taj predlog.I ove godine bez voznog reda u Toplici; Foto: Lj. M.
Voz je, uz kraće prekide ipak saobraćao do pre tri godine, a lokalni funkcioneri u svim gradovima i opštinama nisu se prethodnih godina zapitali zašto je i do kada će biti obustavljen železnički saobraćaj.
Iz Železnice Srbije nisu odgovarali na pozive novinara Južnih vesti, a ranije je rečeno da se saobraćaj na toj relaciji ne odvija zbog radova na pruzi od Niša ka Doljevcu koji će, kako saznajemo, trajati više godina.
Prvi voz u Toplici krenuo je decembra sada već davne 1925. godine, kada je od Doljevca do Prokuplja pruga svečano puštena u saobraćaj.
Četiri i po godine kasnije izgrađen je i ostatak do Kuršumlije, a sredinom 1930. prvi voz je stigao i u to mesto.
Povodom puštanja u saobraćaj pruge Pločnik - Kuršumlija 6. juna 1930. godine, iz Niša su put Toplice krenula dva specijalna voza.
U prvom su se nalazile visoke zvanice, a u drugom su bili članovi kulturnih, sportskih i humanitarnih društava. Oba voza veličanstveno su dočekana u Prokuplju, gde je goste pozdravio komandant Topličkog vojnog okruga tadašnji general Aćim Todorović.
Pogledaj vesti o: Autonomna pokrajina Kosovo i Metohija