
Izvor: Radio 021, 03.Apr.2021, 19:06
Okončana gužva u Sueckom kanalu, pomorski transport normalizovan
Okončana je ogromna gužva u pomorskom saobraćaju nastala na oba kraja Sueckog kanala, kada se 23. marta nasukao ogroman brod za prevoz kontejnera i skoro nedelju dana blokirao put ključan za svetski trgovinu. Pomorski transport je normalizovan, saopštila je uprava kanala.
"Prošli su svi brodovi koji su čekali u kanalu od nasukavanja panamskog broda", rekao je predsedavajući Uprave Sueckog kanala (SCA), admiral Osama Rabie.
"Ever Given", brod pod panamskom >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio 021 << zastavom, kojim upravlja tajvanski brodovlasnik "Evergreen Marine Corporation", dugačak gotovo kao četiri fudbalska terena, ponovo je zaplovio u ponedeljak, 29. marta. Remorkeri su ga odvukli na kontrolu u Velikom Gorkom jezeru – između dva dela Sueckog kanala i saobraćaj kroz kanal između Sredozemnog i Crvenog mora je počeo već iste večeri.
Nečuven po veličini nastalih problema, taj slučaj je zaustavio saobraćaj na ključnoj pomorskoj ruti koja povezuje Aziju i Evropu: 422 broda sa 26 miliona tona tereta čekala su severno i južno od kanala, stvarajući gigantska uska grla.
Poslednji 61. brod od onih koji su čekali danas je prošao kanalom, kao i još 24 broda, navodi se u saopštenju.
Gotovo 200 ljudi iz tehničkih timova Uprave kanala, kojima je posebno doprinela holandska kompanija "Smit Salvage", specijalizovana za pomoć brodovima, uspelo je u ponedeljak da pokrene ogroman brod, izvukavši ispod njega 30.000 kubnih metara peska i koristeći desetak tegljača. Među objašnjenjima uzroka nasukavanja prvo su bili jak vetar i peščana oluja, a potom je Uprava kanala progovorila o mogućnosti "grešaka – ljudskih ili tehničkih".
Insistirajući na važnosti tog plovnog puta za čitav svet, egipatski predsednik Abdel Fatah al-Sisi u utorak je obećao da će njegova zemlja nabaviti prikladniju opremu koja će biti spremna u slučaju sličnih problema. Po kompaniji za osiguranje "Allianz", svaki dan zastoja izazvao je gubitak između šest i 10 milijardi dolara.
Ukupna vrednost tereta – industrijske robe, nafte, stoke i drugog na brdovima koji su morali da plove zaobilaznim putem, oko cele Afrike, razlikuje se u procenama – od tri do više od devet milijardi dolara.
Prošle nedelje, "Ever Given" je izazvao i privremeni rast cena nafte u svetu.
Po podacima SCA, Egipat je gubio 12 do 15 miliona dolara dnevno, jer je bio zatvoren kanal kroz koji je 2020. godine prošlo 19.000 plovila, u proseku 51,5 brod dnevno. Jedan od njegovih glavnih izvora prihoda, kanal je Egiptu doneo 5,7 milijardi dolara 2019-2020.
Deo Sueckog kanala je 2014. i 2015. godine bio ogromno gradilište radi dogradnje, ali je tada predsednik Egipta odbacio ideju proširenja uskog južnog dela, gde se sada bio nasukao i preprečio veliki brod.
"Ekonomski nije korisno proširiti i taj deo Sueckog kanala", izjavio je tada predsednik, nagoveštavajući "druge projekte za povezivanja Crvenog mora sa Sredozemnim".
Autor: Beta
Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno bez ikakve naknade, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.021.rs. Preuzimanje fotografija je dozvoljeno samo uz saglasnost autora.