Trgovinska knjiga od dva slova

Izvor: Politika, 20.Jun.2013, 16:04   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Trgovinska knjiga od dva slova

Hrvatski „Agrokor” („Idea) preuzeo slovenački „Merkator” („Roda”) pa će u Srbiji uz „Delez” („Maksi”) biti samo dva velika trgovca

Nakon što je hrvatski „Agrokor” preuzeo većinu akcija „Merkatora” i time postao većinski vlasnik slovenačkog trgovinskog lanca, postavlja se pitanje kakve će to posledice imati po tržište Srbije. Kako će spajanje „Idee”, „Merkatora” i „Rode” >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << u jedan lanac uticati na naše tržište, odnosno na dobavljače i proizvođače, ali i na potrošače?

Najpre, treba reći da postoji bitna razlika između srpskog i tržišta Hrvatske ili Slovenije. Za razliku od njih, kod nas nije došao nijedan od velikih stranih trgovinskih lanaca i otvorio supermarkete. „Lidl” se čeka godinama, a „Delez” je samo od „Delte” kupio „Maksi”. Zato će udruživanje drugog i trećeg trgovca u Srbiji (najveći je „Delez”) imati veliki posledice po naše tržište. Kako bi se videlo kako će to tačno izgledati, dovoljno je uporediti broj objekata svakog od najvećih trgovaca – najveći „Delez” („Maksi” i „Tempo”) ima 365 prodajnih objekata, „Idea” ima 170 prodavnica, a „Merkator S”, zajedno sa „Rodom” nešto manje od 130.

Iako formalno o spajanju „Idee” i „Merkatora S” („Roda” i „Merkator”) treba da se izjasni Komisija za zaštitu konkurencije, osim eventualnog narušavanja konkurentnosti postoji još nekoliko važnih činjenica. Jedna od njih je da su obe firme u Srbiji, i „Merkator S” i „Idea” u minusu. Prema podacima Agencije za privredne registre, oba trgovinska lanca su 2012. godinu završili sa gubicima – neto gubitak „Merkatora S” iznosio je nešto više od 382 miliona dinara, dok je neto gubitak „Idee” dostigao gotovo četiri milijarde dinara.

– Kako su obe kompanije prošle godine na tržištu Srbije poslovale sa gubitkom, ne možemo da očekujemo ništa dobro. Najverovatnije će njihovu snagu prvo osetiti domaći proizvođači, nakon njih manji trgovci, a kada dođe vreme da se podmire gubici verovatno i potrošači – smatra Goran Kovačević, predsednik Sektora za trgovinu Unije poslodavaca Srbije i vlasnik „Gomeksa”, strahujući od toga da bi novi gigant mogao da kroz nelojalnu konkurenciju ukloni manje, domaće trgovce.

Goran Papović, predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije, ne očekuje nikakve brze promene, ali ističe da bi država trebalo da bude oprezna.

– Prisustvujemo stvaranju duopola. Sa jedne strane „Delez”, sa druge udruženi „Idea”, „Merkator” i „Roda”. Taj duopol će imati ogroman uticaj na našem tržištu i nadam se da će nadležni voditi računa da neko od njih ne zloupotrebi dominantan položaj. Osim toga, treba podsetiti da u dva lanca koji se udružuju 70 odsto artikala privatne robne marke čine proizvodi napravljeni u Hrvatskoj ili Sloveniji – podseća Papović.

Aleksandar Stevanović, ekonomista Centra za slobodno tržište, međutim, smatra da koncentracija ova dva lanca sama po sebi ne mora da znači da će potrošačima u Srbiji biti lošije.

– Sada sve zavisi od naše države i od toga da li će da podstiče velike svetske lance da ovde dođu umesto da ih obeshrabruje u tome. Jednostavno, ne treba nama Komisije za zaštitu konkurencije da motri i brine, već nam treba jača konkurencija – zaključuje on.

Ono što sada sledi je da se Komisija za zaštitu konkurencije u narednom periodu kada joj koncentracije bude prijavljena, o njoj i izjasni, ali kako kaže Stevanović ni negativan odgovor ovog tela ne bi mogao da promeni odluku Ivice Todorića, vlasnika „Agrokora” da preuzme „Merkator”.

– Ukoliko naša Komisija to ne odobri, onda će verovatno u Srbiji novi lanac morati da posluje kroz dva pravna lica. Ali, to u suštini ništa ne menja – kaže Stevanović.

U Ministarstvu trgovine su, ipak, zabrinuti. Dragovan Milićević, državni sekretar u ovom ministarstvu, strahuje da će u Srbiji u trgovinama hrvatskog „Agrokora”, pošto preuzme slovenački „Merkator”, biti manje robe domaćih dobavljača.

– Spajanjem trgovina u vlasništvu „Agrokora” i „Merkatora” u Srbiji biće zatvorena vrata domaćim proizvođačima. Veliki deo proizvoda dolaziće iz matičnih zemalja, što je normalno, jer oni nisu tu da razviju srpsku privredu nego svoju – rekao je Milićević za Betu, dodajući da moraju da budu preduzete mere za dolazak drugih trgovinskih lanaca u Srbiju.

– Jedini lek je da dođe nekoliko moćnih lanaca koji bi razbili sadašnje stanje – rekao je Milićević.

S. Despotović

objavljeno: 20.06.2013

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.