Sajber napadi koji zloupotrebljavaju omiljene porodične brendove porasli za 38% tokom protekle godine

Izvor: Advertiser-Serbia.com, 13.Maj.2025, 11:36

Sajber napadi koji zloupotrebljavaju omiljene porodične brendove porasli za 38% tokom protekle godine

Ovo istraživanje zasnovano na praćenju odabranih ključnih reči otkrilo je postojan rast pokušaja napada, koji su porasli za 38% od drugog kvartala 2024. do prvog kvartala 2025. godine.

Telemetrija kompanije Kaspersky pokazuje stalan rast broja pokušaja napada koji eksploatišu dečije i porodične brendove. Počevši od samo 89.000 u drugom kvartalu 2024. godine, broj napada se povećavao iz kvartala u kvartal, dostigavši skoro 123.000 u prvom kvartalu 2025. godine. Tokom >> Pročitaj celu vest na sajtu Advertiser-Serbia.com << izveštajnog perioda, kompanija Kaspersky je detektovala više od 432.000 takvih pokušaja.

Broj pokušaja napada na decu od drugog kvartala 2024. do prvog kvartala 2025. godine

Među najčešće zloupotrebljivanim brendovima tokom izveštajnog perioda bili su LEGO, Disney i Toca Boca — svi široko prepoznatljivi i omiljeni među decom i roditeljima. Sadržaj inspirisan kompanijom LEGO činio je ogromnu većinu napada, sa više od 306.000 pokušaja, a slede Disney (62.000) i Toca Boca (45.000). Patrolne šape i Pepa Prase takođe su korišćeni kao popularni mamci, ali u manjoj meri — 12.500 i 4.900 pokušaja napada. Sajber kriminalci iskorišćavaju popularnost i emotivnu povezanost sa ovim brendovima kako bi prevarili korisnike da preuzmu zlonamerne fajlove, često sakrievene iza crtanih filmova ili igara. Što je brend popularniji, to postaje privlačniji sajber prevarantima kao mamac.

Analiza kompanije Kaspersky pokazuje da najčešće pretnje usmerene na decu i porodice nisu uvek one najočiglednije. Tokom izveštajnog perioda, skoro 400.000 pokušaja napada bilo je povezano sa takozvanim preuzimačima, tj. softverom koji može delovati bezopasno, ali se često koristi za prikriveno instaliranje drugih potencijalno opasnih aplikacija. Ovaj softver je često prerušen u igre, video snimke ili instalacione fajlove povezane sa popularnim brendovima, što ga čini posebno efikasnim u obmanjivanju korisnika.

Pored toga, više od 7.800 slučajeva uključivalo je trojance, koji mogu da ukradu osetljive podatke, prate aktivnost ili omoguće napadačima daljinski pristup. Oni su posebno opasni kada su skriveni unutar naizgled bezazlenih fajlova, poput šifri za igre ili aplikacija koje su napravili fanovi. Takođe, adver je činio preko 6.400 pokušaja napada, obično se pojavljujući kao upadljive igre ili video aplikacije koje zatrpavaju korisnike neželjenim reklamama, usporavaju uređaje i potencijalno otvaraju vrata dodatnim pretnjama.

U okviru analize, istraživači kompanije Kaspersky identifikovali su više prevarantskih i fišing sajtova koji oponašaju izgled i brendiranje popularnih porodičnih kompanija. Jedan upečatljiv primer bila je fišing stranica napravljena tako da liči na zvanični sajt Tokyo Disney Resort parka. Takve prevare su često na prvi pogled neprepoznatljive u odnosu na legitimne stranice, a jedina razlika je u URL adresi sajta. Lažni sajt je korisnicima nudio mogućnost da “kupe” karte za park i tražio im da unesu lične i podatke o plaćanju. Međutim, umesto da obezbede čaroban dan u zabavnom parku, žrtve su mogle ostati bez podataka sa svojih platnih kartica.

Istraživači kompanije Kaspersky su takođe otkrili prevare koje zloupotrebljavaju poznatog YouTube influensera MrBeast koga prate deca i tinejdžeri, a koji je poznat po tome što deli skupe nagrade poput gedžeta, novca, pa čak i kuća. Sajber kriminalci su napravili fišing stranice koje su obećavale „besplatne poklone koje dodeljuje MrBeast“, uključujući digitalne poklon kartice za platforme kao što su Roblox, Xbox i PlayStation. Sajt je od korisnika tražio da izaberu nagradu i obave naizgled bezopasan zadatak kako bi je preuzeli. Da bi pojačali osećaj hitnosti, prikazivali su odbrojavanje i pozivali posetioce da „završe sponzorisanu aktivnost“ u ograničenom vremenu kako bi otključali kod za nagradu.

Ceo proces je taktika osmišljena da preusmeri žrtve na obmanjujuće stranice sa prevarama koje su sve prisutnije. Na kraju se od korisnika traži da plate malu proviziju kako bi preuzeli svoj „poklon“. Međutim, nakon uplate, žrtva može ostati bez nagrade i izgubiti novac.

„Sajber kriminalci su majstori emocionalne manipulacije — a teško da postoji nešto što bolje pravi emocionalni naboj od sadržaja kojem deca veruju i koji vole. Oponašajući popularne brendove ili influensere kao što je MrBeast, napadači stvaraju osećaj bliskosti i uzbuđenja koji korisnicima spušta gard. Zato je važno da roditelji budu informisani i da nauče decu kako da preispitaju ponude koje deluju ‘previše dobro da bi bile istinite’ pre nego što kliknu,“ komentariše Evgenij Kuskov, stručnjak za bezbednost u kompaniji Kaspersky.

Da biste zaštitili svoju decu na internetu, kompanija Kaspersky preporučuje sledeće:

Image by Gerd Altmann, Pixabay

Prijavite se za Advertiser Serbia Daily Newsletter
Pogledaj vesti o: Kaspersky

Nastavak na Advertiser-Serbia.com...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Advertiser-Serbia.com. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Advertiser-Serbia.com. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.