Ivica Ivandić za “Jutarnji List“: Hrvatski Rafali verovatno nemaju AESA radar, pokazaće se u pravom svetlu samo ako budu dovoljno finansirani

Izvor: TangoSix.rs, 21.Maj.2024, 07:01

Ivica Ivandić za “Jutarnji List“: Hrvatski Rafali verovatno nemaju AESA radar, pokazaće se u pravom svetlu samo ako budu dovoljno finansirani

Gost 59. epizode podkasta Prva linija emitovane na Jutjub kanalu Jutarnjeg lista pre dva dana, bio je penzionisani pilot hrvatskog ratnog vazduhoplovstva Ivica Ivandić. Tema emisije bila francuski borbeni avion Rafal koga je gost, odgovarajući na pitanja, u potpunosti opisao, počevši od razvoja, preko taktičko-tehničkih karakteristika, opremljenosti, njegovih verzija, operativne i borbene upotrebe, pa sve do njegovog viđenja hrvatske nabavke ovog tipa aviona.
Ivandić >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << je bio stručni član komisije koja je birala letelicu na prvom neuspelom odabiru novog aviona za HRZ.
Ivandić je Rafal veoma realno opisao informacijama koje su opšte poznate, ali bez novih i nepoznatih podataka. Mnogo interesantniji je bio deo emisije u kome je bilo priče o avionima koje je nabavila Hrvatska.
Gost je na osnovu njegovih saznanja, ali i onome što je za sada javno poznato, govorio o opremi, mogućnostima, naoružanju i nameni Rafala u hrvatskom ratnom vazduhopostvu, kao i o obuci hrvatskih pilota i pripadnika tehničke službe.
Ivandić tvrdi da hrvatski avioni imaju sistem samozaštite SPECTRA / Foto: Dimitrije Ostojić Pre nego što će Ivandić pričati o hrvatskim Rafalima, autor emisije je podsetio na neke dostupne informacije. Da su hrvatski avioni na nivou F3R (dakle isti kao francuski), da će sa PDV-om biti plaćeni 1,13 milijardi evra (to uključuje avione, simulator, obuku, naoružanje), kao i da je na avionima ostalo oko 3.800 sati naleta.
Autor je odmah na početku postavio pitanje o opremi, konkretno da li hrvatski avioni imaju PESA ili AESA verziju radara, na šta je Ivandić odgovorio da „koliko ja znam, po onim materijalima koji su dostupni, radi se o radarima PESA“. On je takođe napomenuo da je AESA radara u francuskom vazduhoplovstvu jako malo, rekavši da misli da još jedna trećina Rafala nema takav radar (možda je ipak mislio obrnuto, da samo jedna trećina ima).
Govoreći o životnom veku i starosti hrvatskih aviona, Ivandić je rekao da su proizvedeni ‘‘od 2007. pa na ovamo‘‘ (kasnije spomenuvši 2010. godinu), i da ispunjavaju zahteve koji su traženi a to je da preostali minimalni raspoloživi resurs mora biti minimum 3.000 sati. Za sve sisteme koji se nalaze u avionu, navodi da su manje-više isti kao kada su avioni bili u Francuskoj, s tim da avioni nemaju sposobnost nošenja nuklearnog oružija.
To je, kako Ivandić tvrdi jedina razlika u odnosu na francuske avione, a potvrdno je odgovorio na pitanje da li se sistem samozaštite aviona SPECTRA nalazi u hrvatskim avionima, uz napomenu da će se „banka podataka“ ovog sistema nadograđivati tokom upotrebe u HRZ-u. 
Početni paket sadrži rakete vazduh-vazduh Mika i vođene bombe? / Foto: Dimitrije Ostojić Na pitanje o naoružanju, Ivandić je odgovorio da su stigle rakete vazduh-vazduh, i da su ‘‘verovatno‘‘ isporučena vođena ubojna sredstva vazduh-zemlja. Za rakete vazduh-vazduh je rekao da će ‘‘biti raketa MICA‘‘ u obe varijante, IC i radarski vođena, dok se za sredstva vazduh-zemlja, kako je rekao ‘‘verovatno radi o vođenim bombama‘‘.
On je dodao da su to sredstva koja su Hrvatskoj potrebna za početnu upotrebu Rafala, odnosno za zadatke koje avioni trebaju da izvršavaju. Ivandić smatra da kako avion bude uvođen u naoružanje, kako se bude proširivao spektar misija, kako se budu obučavale posade, u zavisnosti od potreba, biti nabavljeno i ‘‘bilo koje drugo naoružanje‘‘ i da će to zavisiti od ‘‘situacije u okruženju‘‘.
Sledeće što je autoru emisije bilo interesantno je obuka hrvatskih pilota Rafala. Ivandić je odgovorio da je ‘‘uvek cilj bilo kojeg ratnog vazduhoplovstva da ima minimum 1,5 posada po kabini aviona‘‘. To bi, kako kaže Ivandić, za 12 odnosno 14 kabina hrvatskih aviona iznosilo ‘‘20 pilota stalno raspoloživih za taj avion da bi se on mogao koristiti u obimu za koji je planiran‘‘. On je izrazio očekivanje da će se to ostvariti u naredne 3-4 godine.
Kada je u pitanju sposobnost HRZ da trenutno koristi Rafale, rečeno je da su i piloti i avioni sposobni za zadatke koji su namenjeni. Međutim, Ivandić nije mogao da kaže kada se očekuje puna operativna sposobnost eskadrile sa 12 aviona, pri tom je dodao da MiG-ovi 21 još uvek imaju resursa da rade ‘‘air policing‘‘, potom da deo pilota eskadrile neće preći na Rafal, kao i da će se u jednom trenutku doneti odluka da dežurstvo dežurne pare preuzmu novi francuski avioni.
Sagovornici su se dotakli i teme silmulatora, pojašnjeno je da Hrvatska dobija „Full Mission“ simulator, što je bio i zahtev. Na njemu se mogu izvršavati skoro sve radnje uvežbavanja koje verno prikazuju i simuliraju operacije na pravom avionu, a Ivandić je izrazio mišljenje da će hrvatski piloti u simulatoru provesti četrdesetak posto od ‘‘ukupnog naleta koji će piloti imati toku godine‘‘. Malo kasnije je navedeno i da bi godišnji nalet hrvatskih pilota na Rafalu trebao biti oko 150 sati (po pilotu), u šta Ivandić veruje da će biti ostvareno, pri tom navodeći da je to do 100-150 letova godišnje.
Borbena avijacija se “ne može razviti ispočetka ako je ugasite“ – Ivandić / Foto: Dimitrije Ostojić Ivandićeva procena je da će se HRZ Rafali koristiti u narednih 25 godina, najverovatnije i preko 30 godina. Kazao je i da će se oni tokom operativne upotrebe moći nadograditi. Kako je rekao, avioni koji su na F3 standardu moguće je dovesti na nivo F4 ali ‘‘ako imate potrebu i ako to možete platiti‘‘.
Još jedna od interesantnih tema je moguća buduća upotreba hrvatskih Rafala u izvršavanju zadataka u inostranstvu, konkretno je spomenut Baltic Air Policing. Uz ocenu da su posade i tehničari sposobni za tako nešto, Ivandić je rekao da premali broj aviona kao i hrvatska doktrina upotrebe Rafala ‘‘ne predviđa takvu mogućnost‘‘.
Ivica Ivandić se na kraju emisije ogradio da ‘‘još uvek nemamo dovoljno podataka da bi mogli sa nekim kredibilitetom o raznim temama u vezi hrvatskih Rafala pričati‘‘. Pritom nije precizirao o čemu se radi, ali je naveo: ‘‘Ne volim reći za šta nisam siguran, i ne volim govoriti stvari za koje znam da ne trebam reći‘‘.
Na samom kraju emisije gost je odgovorio na jedno od najvažnijih pitanja – o njegovoj oceni i utisku o hrvatskoj nabavci Rafala. Ivandić je napomenuo da je nabavka aviona dobra, da će se time zameniti MiG-ovi 21 i zadržati ta komponenta oružanih snaga koja se ‘‘ne može razviti ispočetka ako je ugasite‘‘. Međutim, on je rekao i da će vreme pokazati ‘‘da li je to dobra odluka i koliko je dobra‘‘.
Izrazio je mišljenje da ako se osiguraju sredstva u budžetu, ako se isfinansira sve ono što zahteva taj avion, i sve oko njega, da će se on ‘‘pokazati u pravom svetlu‘‘.
– Ako se dovedemo u situaciju da ne možemo taj avion, da li redovno održavati, da li finansirati sate leta, i samog aviona, i pilota i posada, onda taj avion može biti veliki teret za čitave oružane snage – poentirao je Ivandić.

The post Ivica Ivandić za “Jutarnji List“: Hrvatski Rafali verovatno nemaju AESA radar, pokazaće se u pravom svetlu samo ako budu dovoljno finansirani appeared first on Tango Six.
Pogledaj vesti o: Jutjub

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.