Novi pretraživač - Blekko

Izvor: B92, 03.Nov.2010, 13:05   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Novi pretraživač - Blekko

Mnoge kompanije već su pokušale da savladaju Google tako što će napraviti bolju pretraživačku mašinu, ali to što nisu uspele ne sprečava neke hrabre novajlije da pokušaju to isto.

Izvor: Mikro




Jedna mala kompanija iz Silicijumske doline čije su osnivanje pomogla neka poznata imena, pustila je u ponedeljak u probni rad novi pretraživač čiji je ključni sastojak nešto što Google nema – ljudski faktor.

Rič Skrenta koji >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << je 2007. pomogao da se osnuje kompanija Blekko, odmah po osnivanju krenuo je da radi kako bi korisnicima pomogao da pronađu rezultate samo sa onih mesta u koja imaju poverenja. Rezultat je istoimeni pretraživač Blekko.

Skrenta koji je ne samo suosnivač već i izvršni direktor kompanije, kaže da je veb od trenutka kad je Google počeo da radi, pretrpan mnoštvom beskorisnih lokacija punih linkova i ključnih reči koje ih guraju na vrh njegove liste rezultata pretraživanja, iako nude malo relevantnih informacija. Blekko zato ima za cilj da pokaže samo rezultate lokacija koje su korisne i kojima se može verovati.

"Naš cilje je da očistimo pretraživanje weba i izbacimo iz njega sav nepotreban višak”, kaže Skrenta. "Recept koji koristimo je sužavanje pretraživanja na grupe lokacija koje su ljudi, a ne računari, ocenili kao najbolje izvore informacija o datoj temi.”

Ovaj pristup nesumnjivo pripada staroj školi u industriji u kojoj se algoritmi koje su Googleovi inženjeri razvijali godinama smatraju idealnim načinom za pronalaženje infomacija u moru podataka.

Blekko pregleda oko tri miljarde web strana koje smatra vrednim, ali za svaku datu temu pokazuje samo nekoliko najboljih rezultata. Te svoje skraćene spiskove web strana naziva "slashtags”, jer se dobijaju navođenjem kriterijuma za sužavanje izbora (tag) iza kose crte (slash).

Blekko se prema tome najviše oslanja na unosnu kategoriju koja se zove vertikalno pretraživanje, jer nudi rezultate samo na određene teme, pošto su mnogi pre njega već zaključili da je Google pobedio u takmičenju za pretraživanje celog weba (Microsoftov Bing, na primer, nudi specijalizovano pretraživanje u domenima putovanja i zabave, a Yelp je popularan izbor kad treba pronaći lokalne kompanije).

Korisnici koji nešto traže u jednoj od sedam kategorija za koje Blekko smatra da su preplavljene bezvrednim rezultatima – zdravlje, recepti, tekstovi pesama, hoteli, automobili, koledži i lične finansije – automatski vide skraćene spiskove rezultata bez suvišnih i nepotrebnih sadržaja. Pored toga, omogućeno im je da naprave i sopstvene upite na bilo koju temu, tako da pretraživač traži informacije samo iz izvora koje smatraju relevantnim i poverljivim.

Korisnici mogu da traže rezultate pretraživanja samo sa jedne lokacije („iPad/Amazon" pretražuje samo Amazon.com tražeći informacije o iPadu), sužavaju oblast pretraživanja po tipu („June/people" pokazuje ljude koji se zovu June) ili po temi („Climate change/conservative" pokazuje šta o klimi misle konzervativci, a „Obama/humor" humorističke lokacije na kojima se pominje američki predsednik). Blekko je napravo na stotine takvih primera, a korisnici mogu da prave svoje i revidiraju tuđe.

U nekim slučajevima, Blekko daje rezultate koji su drugačiji i korisniji od onih koje nudi Google pošto Google ne može lako da odredi da li je neki članak poturio Demand Media plativši nekom 50 centi da ga napiše ili je autor doktor nauka. Ljudi to bolje uviđaju. Međutim, u mnogim slučajevima rezultati su slični, a Google takođe omogućava da se pretražuju samo pojedine strane (na nešto komplikovaniji način) i da se biraju teme (dok se upisuje upit). Zato Blekko računa i na neprozirnost Googleovih algoritama pa nudi podatke o broju linkova koje vode do strane, odakle veze dolaze i kad je poslednji put pretraživao stranu.

Da bi zaradio novac Blekko planira da kao i Google prodaje reklame povezane s ključnim rečima ali i sa svojim izumom za sužavanje izbora (slashtag) koji će štititi od zloupotrebe tako što će pratiti ko ga menja na sličan način kako to radi Wikipedia.

U protekle tri godine razvoja Blekko je prikupio 24 miliona dolara, zahvaljujući investitorima kao što su Mark Andrisen i Ron Konvej, čovek koji je ulagao u Twitter, Foursquare pa čak i Google. Sam Skrenta je celu svoju karijeru proveo u nastojanjima da unapredi pretraživanje weba oslanjajući se na njegove korisnike. Osnovao je Open Directory Project, web imenik koji su uređivali ljudi i koji se devedesetih godina takmičio sa kompanijom Yahoo dok ga 1998. nije kupio Netscape, rukovodio je pretraživanjem u kompaniji AOL i pomogao da se osnuje Topix, lokacija sa vestima koje biraju ljudi i koju su 2005. kupili Gannett, Tribune Company i Knight-Ridder.

Blekko se pridružio dugom spisku pretraživača koji su nastojali da unaprede ono što radi Google, ali tek će se videti da li ga čeka neslavna sudbina većine. Na primer, pretraživač Cuil koji su 2008. godine pokrenuli bivši Googleovi inženjeri, tiho se ugasio u septembru, a Powerset, koji je omogućavao da mu se postavljaju pitanja na govornom engleskom, završio je tako što ga je 2008. kupio Microsoft.

Analitičari smatraju da Blekko neće pomeriti Google u skorije vreme, ali priznaju da je razvio kreativan pristup pretraživanju i da bi mogao postati popularan kao sekundarni pretraživač za izvesnu vrstu upita.

Google je pozdravio pojavu novog konkurenta, jer smatra da nadmetanje pomaže da se korisnicima ponude korisne informacije i veći izbor.

Analitičari ocenjuju da fokusiraje na kvalitet web lokacija umesto na njihov kvantitet ima svojih dobrih strana, jer smatraju da nije bitno da za dati upit postoji 30 ili 40 miliona rezultata, već da se informacija koja je potrebna ponudi na efikasan način, tako da ne mora da se prebira kroz gomilu besmislica.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.