Zaštititi klijente od banaka

Izvor: B92, 08.Jun.2009, 20:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

"Zaštititi klijente od banaka"

Beograd -- Iako je Monetarni odbor centralne banke smanjio referentnu kamatnu stopu od početka godine za 3,5 odsto, krediti u Srbiji nisu pojeftinili.

Naprotiv, pojedine poslovne banke podigle su marže zbog navodnog rizika poslovanja, čak i na kredite koji su ranije podignuti. Referentna kamatna stopa u Srbiji je snižena za jedan procenat, pa će referentna kamata, od koje zavisi i cena kredita, ubuduće iznositi 13 procenata.

Iz Narodne banke je zbog toga >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << najavljeno da će u cilju zaštite građana uskoro objaviti propise koje će svi morati da poštuju. Narodna banka Srbije usvojila je u poslednjih nekoliko meseci tri preporuke kojima se bankama savetuje da građane dobro informišu o svim uslovima kredita, bez takozvanih „sitnih slova".

Takođe je preporučeno da klijente obaveštavaju i o svim izmenama koje su usledile zbog promene poslovne politike i da dobiju saglasnost od klijenta da prihvata promene uslova kreditiranje. Te preporuke uskoro će postati obavezujući propisi, jer je analizom utvrđeno da su poslovne banke promenile kreditnu politiku bez prethodnog razgovora sa klijentima, kao i da su povećane marže na kredite iako je u ugovoru navedeno da se to neće raditi.

Zbog čestih pritužbi građana, u celu priču se uključio i ombudsman Saša Janković. On kaže da će Narodnoj banci uputiti predloge kako da se propisi o zaštiti klijenata unaprede i tako obezbedi korektan odnos između dve strane.

„Uputićemo NBS inicijativu da pokrene izmenu propisa pa, ukoliko je potrebno, i da se donesu i određeni novi zakoni. Centralna banka ima mehanizme kako da klijente zaštiti od samovolje banaka da menjaju kreditne uslove kod kredita u otplati, ili da zaračunavaju prevelike troškove. Mora da postoji pravični odnos, kao i da se zaštite građani kada potpisuju ugovor sa nekim sa kim nisu u ravnopravnom položaju, a to je u ovom slučaju banka”, ističe Janković.

Ipak, zaštitnik građana upozorava i da su klijenti banaka u obavezi da dobro pročitaju ugovor, pre nego što ga potpišu.

Obrazlažući razloge rasta marži, i do 2,5 odsto, bankari su se pravdali da je veći rizik zemlje i da su njihovi izvori kreditiranja poskupeli. Predstavnici banka sa kojima smo danas razgovarali nisu želeli da komentarišu najave iz Narodne banke, dok propisi ne budu usvojeni.

Ekonomski analitičar Aleksandar Stevanović kaže da koliko su krive banke, toliko i njihovi klijenti koji potpisuju ugovore, a da prethodno ih nisu ni pročitali.

"Narodna banka će verovatno doneti neku odluku, pojašnjenje ili neki pravni akt koji je iz njene nadležnosti, kojim će biti regulisano pitanje kada banke mogu da menjaju marže i na koji način”, kaže Stevanović.

"Rezultat cele te priče je da ćete imati nove tipske ugovore, u kojima će sve banke zadržavati pravo da promene maržu u skladu sa svojom poslovnom politikom, uslovima na tržištu, steprnom rizika zemlje i slično, a da će tipski ugovori sa maržom koja je fiksna za ceo period otplate kredita postati prošlost”, smatra on.

Inače, Monetarni odbor Narodne banke ukinuo je danas ograničenje bankama za odobravanje iznosa ukupnih kredita, kao i roka otplate gotovinskih kredita. Maksimalan rok za otplatu gotovinskih kredita, 2006. bio je skraćen na dve godine, tog ograničenja sada nema.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.