Za prazan džep nema ponude

Izvor: Večernje novosti, 24.Feb.2013, 23:58   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Za prazan džep nema ponude

DOLAZAK više stranih velikih trgovaca u Srbiju, koji se očekuje narednih godina, slaba su uteha za poluprazan džep domaćeg kupca. Stručnjaci tvrde da će moćni trgovinski lanci u našoj zemlji ojačati konkurenciju, a tako i spustiti cene. S druge strane, potrošači ističu da je iskustvo pokazalo da nijedna strana kuća koja je došla u Srbiju nije doprinela da cene krenu „nizbrdo“. Život u Srbije danas je skuplji barem 30 odsto nego pre godinu dana, ako je suditi prema trenutno važećim >> Pročitaj celu vest na sajtu Večernje novosti << cenovnicima iz supermarketa. Nema namirnice koja u poređenju sa februarom prošle godine nije ponela više cene, a nevolja je utoliko veća što je uglavnom reč o proizvodima na kojima je nemoguće štedeti. - Ukupno gledano, promet robe u maloprodaji u 2012. u odnosu na prethodnu godinu beleži pad po stopi od 6,2 odsto, kao posledica pada kupovne moći stanovništva - kaže Saša Đogović, saradnik Instituta za tržišna istraživanja. - Na mesečnom nivou taj pad je još oštriji i gledano decembar 2012. na isti mesec prethodne godine smanjenje je čak 11,9 odsto, što ukazuje na šokantno nizak obim maloprodajnog prometa. Tako drastičan rez, jasno ukazuje koliko smo osiromašili i da potrošači u šoping odlaze sa spiskom i troše prema mogućnostima. Prema rečima Vere Vide, predsednica Centra potrošača Srbije, dolazak trgovinskih lanaca u Srbiju uticaće na povećanje konkurencije među trgovinskim centrima, doprineće upotpunjavanju ponude, ali i pooštravanju konkurencije, STALNO U MINUSU Ni u jednom gradu u Srbiji plata ne pokriva troškove prosečne potrošačke korpe. Čak i građanima sa primanjima „iznad proseka“, poput onih u Novom Sadu, Beogradu i Pančevu nedostaje od 5.000 do 10.000 dinara da podmire „korpu“. Za kupovinu namirnica i plaćanje računa mesečno je u Srbiji, prema poslednjim podacima, potrebno oko 64.000 dinara, odnosno 1,3 prosečne zarade. To znači da prosečnoj porodici sa jednom platom u „startu“ nedostaje dvadesetak hiljada dinara kako bi „pregurala“ mesec.- To će dovesti do pada cena određenih proizvoda - smatra Vida. - Dolazak trgovinskih lanaca posebno nemačkog diskontnog lanca „Lidl“ na tržište Srbije, koji ima manji asortiman proizvoda, ali u kojem preovladavaju njegove trgovačke marke biće na tržištu Srbije bolji od bilo kakve socijalne potrošačke korpe. Srbija je jedna od malobrojnih zemalja u Evropi u kojoj nema diskontnih trgovinskih lanaca. Sigurna sam da je ovo dobar potez, pre svega za potrošače. Ono što mene brine je to da upravo zbog male kupovne moći potrošača ovi lanci ne podignu cene svojih proizvoda i na izvestan način svoje cene usaglase sa cenama već postojećih trgovinskih lanaca, jer nijedan trgovac ne dolazi u Srbiju zato što nas voli, već da bi ostvario profit. IMA PREDNOSTI - Nema sumnje da li su nam potrebni strani trgovci - kaže Dragan Milićević, državni sekretar u Ministarstvu trgovine. - Njihova je poslovna odluka da dođu u Srbiju proistekla iz analize našeg tržišta da ovde mogu održati rentabilno poslovanje. Svakako da će tržište dobiti značajniju konkurenciju s obzirom na veliko ukrupnjavanje postojećih lanaca. Inače, 25 velikih trgovinskih lanaca u Srbiji „drže“ 86 odsto tržišta maloprodaje u delu trgovina nespecijalizovanim proizvodima. Svakako će obogatiti ponudu, a očekuje se je da će veliki broj prodajnog asortimana nabavljati sa domaćeg tržišta i tako će prestati uslovljavanje 10 najvećih proizvođača.

Nastavak na Večernje novosti...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Večernje novosti. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Večernje novosti. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.