Više obaveza za trgovce i bankare

Izvor: Politika, Beta, 31.Avg.2009, 23:10   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Više obaveza za trgovce i bankare

U Nacrt zakona ugrađeno 15 ključnih evropskih direktiva o zaštiti kupaca, što bi trebalo da poboljša položaj potrošača. – Potrošačke organizacije sumnjaju da će biti stvarnog boljitka

Da li će kupci u Srbiji konačno dobiti zakon sličan onome koji štiti milione potrošača širom Evropske unije, biće poznato u naredna dva meseca. Ministarstvo trgovine i usluga najavilo je da javna rasprava počinje danas, predstavljanjem Nacrta zakona o zaštiti potrošača. Raspravi >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << će prisustvovati i Meglena Kuneva, evropski komesar za zaštitu potrošača, koja će se potom sastati i sa predstavnicima najuticajnijih potrošačkih organizacija u Srbiji.

– Usvajanjem novog zakona, zaštita potrošača će dobiti strateški značaj u državi, a njihov položaj biće uređen u skladu sa evropskim standardima – rekao je Slobodan Milosavljević, ministar trgovine na nedavnom sastanku Saveta ministra za zaštitu potrošača.

Prema informacijama iz Ministarstva trgovine, u nacrt zakona ugrađeno je 15 ključnih evropskih direktiva o zaštiti kupaca, što bi, bar na papiru, trebalo da poboljša njihov položaj u Srbiji. Predlog zakonskog rešenja pripremljen je u saradnji radne grupe Ministarstva trgovine i usluga i projekta ZAP, koji je finansirala Evropska unija. Istu preporuku EU, što je inače obaveza svih budućih članica, prihvatila je i Hrvatska još 2007. godine, usvojivši novi zakon o zaštiti potrošača.

Šta će konkretno novi propisi značiti za kupce još nije do kraja precizirano. Kao najznačajniji napredak navode se rigoroznije obaveze trgovaca prema kupcima, ali i bankara (uopšte finansijskog sektora) prema klijentima, posebno prilikom potpisivanja ugovora o kreditiranju. Nezvanično, troškovi spora sa potrošačima ubuduće će snositi trgovci. Prodavci će, takođe, biti dužni da pre kupovine informišu građane o robi koju kupuju i da jasno, bez prećutkivanja skrivenih troškova, istaknu cenu proizvoda. Oni će morati da na razumljiv, čitljiv i lako uočljiv način obaveste potrošače o cenama koje uključuju PDV i ostale poreze. Isto će važiti i za one koji isporučuju struju, gas, centralno grejanje i vodu. Ovakva obaveza neće zaobići ni vlasnike benzinskih stanica, parkirališta i ugostiteljskih objekata.

Zakonskim rešenjem preslikanim iz EU uređuju se i prava potrošača prilikom naručivanja robe. Trgovac će ubuduće morati da isporuči robu u roku od četrnaest dana od dana zaključenja ugovora, ili da vrati potrošaču novac ako nije bio u stanju da to ispoštuje. Predloženim zakonskim rešenjem uređuju se i ovlašćenja i finansiranje nevladinih potrošačkih organizacija. Definiše se šta se smatra organizacijom za zaštitu potrošača i na kom nivou mogu da se osnivaju, što je jedan od boljih poteza, budući da najveći broj domaćih udruženja postoji samo formalno.

I pored toga što zakon, naizgled, pokušava da reši nagomilane probleme na relaciji prodavac – kupac, pojedini predstavnici potrošačkih organizacija sumnjaju da će se u praksi bilo šta promeniti. Goran Papović, potpredsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije, smatra da je nacrt ovog zakona „još jedan od marketinških poteza aktuelne vlasti” i da se njime suštinski ništa ne menja u korist prilično obespravljenih potrošača.

– Podsetiću da je 2005. godine, kada je usvojen aktuelni zakon o zaštiti potrošača, predlog zakona bio odličan, ali je kasnije potpuno ogoljen zbog prilagođavanja drugim propisima. Plašimo se da će se to i sada dogoditi, jer su neka od rešenja prilično rigorozna, što trgovinskom lobiju neće odgovarati – istakao je Papović.

Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta potrošača Beograda, ističe da je mnogo toga urađeno na usaglašavanju sa direktivama EU, ali da će takva rešenja morati da budu usaglašena sa realnim potrebama i mogućnostima Srbije.

– Tek treba da vidimo da li će potrošači ubuduće imati bolji tretman. Za sada smo upoznati samo sa okvirima predloga zakona. I dalje smatram da će se značajniji pomak dogoditi kada država konačno prizna podređen položaj kupaca u odnosu na trgovce. Monopol postoji na mnogim nivoima i obaveza vlasti je da se to objektivno sagleda i pronađe način da se ti problemi prevaziđu – istakao je Bogosavljević.

-----------------------------------------------------------

Prvi test

Ministarstvo trgovine najavilo je da će 8. septembra biti raspisan konkurs za ovogodišnje finansiranje projekata potrošačkih organizacija. U Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS), međutim, ističu da će zbog uslova konkursa tek predstavljeni nacrt zakona „pasti” već na prvom ispitu.

– Prema standardima Evropske asocijacije potrošača (BEUC), pravo da konkurišu u raspodeli novca za projekte imaju samo organizacije koje rade najmanje tri godine. Iako se nacrtom novog zakona naglašava da će se ovakvi kriterijumi poštovati, Ministarstvo najavljuje da će na konkursu moći da učestvuju sva udruženja bez obzira na staž – kaže Goran Papović.

On ističe da Ministarstvu trgovine ne odgovara jačanje jednog, nacionalnog udruženja, već da ovakvim potezima samo podgreva gomilanje udruženja, čiji je jedini cilj da na lak način dođu do novca.

I. Albunović

[objavljeno: 01/09/2009]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.