Velika trojka u retrovizoru Tojote

Izvor: Politika, 13.Feb.2007, 13:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Velika trojka u retrovizoru Tojote

Prestrojavanje u globalnoj auto-industriji: produbljuje se kriza Dženeral motorsa, Forda i Krajslera, ambiciozni planovi saveza Reno-Nisan

U globalnoj auto-industriji, gde su ulozi veliki, profiti mukotrpni, a gubici znaju da budu traumatični, u toku je veliko prestrojavanje: upravo obelodanjeni bilansi za prošlu i planovi najvećih proizvođača za ovu godinu, potvrdili su duboku krizu američke "velike trojke", Dženeral motorsa, Forda i Krajslera, najavili nov trijumf Tojote, >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << i, generalno, zaoštrili utakmicu u produktivnosti, inovacijama i dodvoravanju kupcima.

TOJOTA će u 2007, na 70-godišnjicu postojanja, preteći Dženeral motors (GM) koji je broj jedan bio punu 81 godinu. Japanski proizvođač je saopštio da je završni kvartal 2006. bio izuzetno uspešan (rast prodaje od 7,3 odsto, profit od 3,6 milijardi dolara), da je u celoj godini prodato 8,8 miliona, a da je plan da se u 2007. proda 9,34 miliona vozila (znači 125.000 svakog dana, ili 1066 svakog sata), što će za ishod imati uspon na svetski automobilski tron.

Tojota je prošlog novembra pretekla Forda i zauzela drugo mesto na automobilskom tržištu SAD, odakle dolazi 60 odsto njenog profita. Najava novih rekorda prodaje, praćena je, kao u sličnim prilikama dosad, i najavom novih fabrika: tri nova proizvodna pogona treba da povećaju kapacitet za oko pola miliona automobila.

Preticanje GM-a, povećaće prednost Tojote i u odnosu na ostale proizvođače, jer povećavanje profita podrazumeva dodatna ulaganja u istraživanja i razvoj, novu tehnologiju i nove modele. Tojota je već znatno odmakla u odnosu na konkurente u hibridima (kombinovani pogon na benzin i struju), kao i u "gorivnim ćelijama" (dobijanje struje iz vodonika).

Formula njene uspešnosti je u jedinstvenoj korporativnoj kulturi i organizaciji, poznatoj kao "Tojotin put" (Toyota Way), čije su osnove stalno unapređivanje proizvoda i načina na koji oni nastaju, uključujući tu i pionirski sistem "baš na vreme" (Just in Time) isporuke komponenti za ugradnju, direktno od kooperanata, bez zadržavanja u magacinima.

Izlazak na prvo mesto za Tojotu će biti i od simbolične i od praktične važnosti: sa tog mesta se uspostavljaju standardi koje drugi slede. Sa tog mesta nema, takođe, drugog puta, nego nizbrdo, što rečito potvrđuje primer Dženeral motorsa. Tojota je, naime, već počela da pokazuje izvesne znake prenapregnutosti izazvane brzim rastom: ne uspeva da reši hroničnu nestašicu inženjera, što ugrožava kontrolu kvaliteta. Opomena u tom pogledu bilo je prošlogodišnje povlačenje 1,2 miliona vozila na domaćem tržištu, zbog naknadno uočenog fabričkog defekta.

DŽENERAL MOTORS jedini je od velikih proizvođača koji ima problema u sastavljanju bilansa za završni kvartal prošle godine, kao i za celu 2006. Na veb-sajtu ove korporacije pre četiri dana je izašla druga objava da se saopštenje o tome odlaže na neodređeno vreme.

Nezvanične procene su, međutim, da je GM lane uspeo da proda 9,2 miliona vozila, za šest odsto manje nego 2005, u kojoj je zabeležen gubitak od 10,6 milijardi dolara. Kompanija prolazi kroz veliku reorganizaciju, koja podrazumeva zatvaranje 12 fabrika do 2008, kao i otpremnine za 34.000 radnika u istom periodu, što sve treba da donese uštede od devet milijardi dolara godišnje.

Jedan od glavnih problema Dženeral motorsa, i donekle razlog za zaostajanje u odnosu na Tojotu, upravo su troškovi radne snage, opterećeni veoma darežljivim penzionim i zdravstvenim osiguranjima, koji svaki proizvedeni automobil opterećuju sa 1.500 dolara. Tojota, dotle, svojim radnicima plaća slične plate kao i konkurencija, ali sa mnogo skromnijim socijalnim beneficijama.

FORD, kompanija koja je ostavila najveći trag u istoriji automobilizma, prošle godine je ostvario katastrofalan gubitak od 12,7 milijardi dolara, najveći u svojoj 103 godine dugoj istoriji. To znači da je na svakom prodatom (6,3 miliona), u proseku izgubio više od 2.000 dolara.

I Ford je, kao i GM, na korporativnom hirurškom stolu, na kome se veliki rezovi prave bez anestezije. Do 2008. treba da zatvori 16 fabrika u Severnoj Americi, isplati otpremnine za 36.000 proizvodnih radnika i 14.000 činovnika. Glavni hirurg u toj operaciji je Alen Mulali, doveden iz Boinga prošlog septembra. Mulali, koji je kormilo jednog od simbola američkog kapitalizma preuzeo od praunuka osnivača, Bila Forda, najavljuje da će kompanija iz gubitaka izaći 2009, a da će u međuvremenu, postati znatno manja nego danas.

KRAJSLER takođe otpušta naveliko: od 2001. otpremnine je dobilo 42.000 zaposlenih, a njime se uskoro pridružuje još 10.000. Prošlogodišnji gubitak je veći od milijardu dolara, a jedan od elemenata strategija za izlazak iz krize, svakako manje kriza u GM-u i Fordu, jeste veće povezivanje za Dajmler-Krajslerom: više "mercedesovih" komponenti u C-300 ili "krosfajeru"...

RENO-NISAN, neobična alijansa stvorena 1999, u kojoj Francuzi i Japanci imaju odvojene račune, uprave i brendove, ali zajedničku strategiju i razvoj (i zajedničkog prvog čoveka, Francuza Karla Gosna), prošle godine je prodala 5,9 miliona vozila (Reno 2,43, Nisan 3,47) za 3,6 odsto manje nego 2005, ali za ovu godinu najavljuje ukupno 6,4 miliona – i preticanje Forda na četvrtom mestu svetske lige. Jedna od uzdanica je Logan, svojevremeno dočekan sa ciničnim osmesima, da bi se pokazalo da je koncept jeftinog a kvalitetnog auta za mase više nego isplativ. Logan, pošto je trijumfovao na istoku Evrope, nastavlja put ka Kini i Indiji.

Trka se nastavlja...

Milan Mišić

[objavljeno: 13.02.2007.]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.