Vagoni za nemačke železnice

Izvor: Politika, 12.Jul.2007, 12:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Vagoni za nemačke železnice

Prvi put posle dve decenije kraljevačka Fabrika vagona proizvodi za evropsko tržište. – Zašto nije u konkurenciji za domaće poslove?

Kraljevo – Potpuna zaposlenost kapaciteta, povećanje broja radnika i otvoren konkurs za još dve stotine inženjera, ekonomista i majstora, a uz to redovne plate, pa još da su malo veće... i bila bi to neobično lepa vest za kraljevačku Fabriku vagona. Više od deceniju je, naime, taj kolektiv tavorio, bio na ivici propasti, a >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << pre dve godine je privatizovan tako da je sada u vlasništvu ukrajinske firme čiji je naziv Industrijski savez Dombasa.

Generalni direktor Boško Slavković kaže za "Politiku" da će najveći pogon, tamo gde se proizvode teretni vagoni, biti potpuno zaposlen narednih godinu i po dana samo zbog obaveza prema jednom poslovnom ugovoru – proizvodnji 915 takozvanih plato-vagona za nemačke železnice.

– Posao vredi oko 45 miliona evra – objašnjava Slavković – a sklopljen je još krajem prošle godine, posredstvom francuske firme "Tuaks". Do pre nekoliko dana čekali smo na sertifikate da možemo proizvoditi za evropsko tržište, posebno za zavarivačke poslove i to smo nedavno dobili. Vagon je sada na takozvanom superveštačenju u Češkoj tako da proizvodnja kreće uskoro, u obavezi smo da posao okončamo do kraja 2008. godine. Inače, trenutno proizvodimo drugi deo od ukupno 20 ugovorenih vagona za prevoz automobila za kupca iz Irana.

Slavković nam je još objasnio da je najveća nevolja obezbeđenje radnika. Proteklih nekoliko meseci povećan je broj zaposlenih sa oko 800 na 1020, a sada je raspisan konkurs za još dve stotine. Pored inženjera i ekonomista, ovoj fabrici je potreban veći broj zavarivača, bravara, glodača i metalostrugara te zato, u saradnji sa opštinskom službom zapošljavanja, organizuju obuke i prekvalifikacije nezaposlenih koji žele da rade ove poslove.

Od radnika u proizvodnim halama doznajemo da su plate redovne, ali radnici tvrde da su još uvek niske. Recimo, proizvodni radnik mesečno može da zaradi oko 25.000 dinara. Rukovodstvo, međutim, tvrdi da ova fabrika još ne ostvaruje dohodak koji bi omogućio odmah veći porast zarada.

Direktor pogona "Vagonogradnje" Svjetoslav Serjuk tvrdi da su u planu ulaganja u ubrzanu modernizaciju pogona livnice koja će proizvoditi čelični liv za vagone, kao i opremanje trećeg proizvodnog dela, to jest "Termoplastike". Sve je bilo u funkciji povećanja proizvodnje vagona od sadašnjih četrdeset na stotinu mesečno i to od naredne godine.

– Vagone ćemo proizvoditi za evropsko i svetsko tržište – dodaje Serjuk – jer za domaće železnice ne ispunjavamo tenderske uslove. Recimo, iako smo otkupili dokumentaciju, na poslednjem konkursu nismo učestvovali nakon što smo procenili da posao ne možemo dobiti. Postavljeni su tako visoki kriterijumi u pogledu iskustva u proizvodnji konkretnih vagona, visini ranije ostvarenog prihoda i bakarskih garancija. Te zahteve nismo ispunjavali. I to ne samo mi nego nijedna fabrika u Srbiji.

M. Dugalić

[objavljeno: 12.07.2007.]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.