Izvor: Politika, 22.Sep.2007, 12:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Sumnje u širi konzorcijum

Namera konzorcijuma građevinskih firmi "FCC konstrakšn"–"Alpine Mejreder" da na izgradnji autoputa Horgoš – Požega, kao pridruženog člana konzorcijuma, angažuje i austrijsku firmu "Por" nije sporna. Takva mogućnost predviđena je i koncesionim ugovorom u kojem se navodi da sastav konzorcijuma, uz saglasnost države, može biti izmenjen i nakon zaključenja ugovora.

Vlada Srbije će na narednoj sednici razmotriti nameru koncesionara koji, prema rečima ministra za infrastrukturu >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << Velimira Ilića, za cilj ima da "Por" obezbedi brže i povoljnije kredite.

Međutim, ukoliko vlada odobri ulazak "Pora" u graditeljski konzorcijum, nagoveštava se mogućnost da ostali učesnici tendera, koji nisu dobili posao, uđu u sudski spor sa Srbijom.

"Štrabag" i "Bjuig" već su najavili tužbe, dok najveći evropski koncesionar, francuska kompanija "Vansi", poručuje da takođe neće sedeti skrštenih ruku. Oni smatraju da je problematična namera pobednika konkursa konzorcijuma "FCC konstrakšn" – "Alpine Mejreder" da "Poru", drugoplasiranom na tenderu, ustupi 45 odsto kapitala u koncesionom preduzeću.

– Ugovor koji je Vlada Srbije potpisala sa pobednikom tendera nema veze sa pozivom na konkurs za dodelu koncesije. Dosta toga je naknadno izmenjeno. To je velika manipulacija koja nije svojstvena čak ni afričkim zemljama – kaže naš sagovornik iz jedne od građevinskih firmi koje na tenderu nisu uspele da dobiju koncesionu izgradnju autoputa.

On insistira na anonimnosti do odluke vlade o nameri pobedničkog konzorcijuma da proširi sastav koncesionog preduzeća. Kako pri tom ukazuje, menadžment njegove kompanije budno prati razvoj događaja.

Kada je reč o proširenju sastava koncesionog preduzeća, dr Milan Kovačević, konsultant za strana ulaganja, ukazuje da bi država, pre nego što eventualno da saglasnost, prethodno morala da definiše odgovornosti, odnosno da ustanovi ko i u kojoj meri preuzima odgovornost za realizaciju projekta.

– Suština problema sa koncesijom jeste da se država njom bavi formalno, a ne suštinski. Zato i imamo tolike nepoznanice i sumnje, počev od navodne tajnosti sadržine ugovora, čiji najvažniji delovi i dalje nisu dostupni, pa do aktuelnog proširenja konzorcijuma – kaže Kovačević.

U slučaju proširenja koncesionog konzorcijuma, "FCC konstrakšn" – "Alpine Mejreder" zadržaće 55 odsto udela u izgradnji autoputa. U kojoj meri će biti podeljeni odnosi između tih firmi, nije bitno, jer je "FCC konstrakšn" nedavnom kupovinom 60 odsto akcionog kapitala "Alpine Mejreder" postao većinski vlasnik te austrijske građevinske kompanije. Taj podatak opovrgava sumnje da se FCC povlači iz koncesije, jer će ta firma preko "Alpine", makar posredno, i dalje biti prisutna u izgradnji autoputa Horgoš – Požega.

Izgradnja te saobraćajnice trebalo bi da krene odmah nakon zatvaranja finansijske konstrukcije, predviđene najkasnije za 31. mart naredne godine. Očekuje se da će trajati do 31. marta 2012. godine, uz mogućnost produženja tog roka.

[objavljeno: ]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.