Izvor: B92, 23.Nov.2006, 13:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Sudbina niskotarifnih aviokompanija

Beograd -- Za sad građani u Srbiji mogu da koriste usluge samo jedne niskotarifne aviokompanije - Džermanvingsa, drugima se ne isplati.

Osnovna poslovna logika aviokompanija koje nude jeftine karte za letove do evropskih destinacija jeste da im avioni budu puni i da na jednoj liniji imaju što više letova dnevno. Novinar Ekonomista Vojislav Stevanović za B92 kaže da za sada ne postoji isplativa ekonomska računica za takve kompanije koje bi radile u Srbiji.

"Kompanija >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << koja bi došla u Srbiju mora da računa da će barem jednom dnevno imati pun avion, to je oko 150 ljudi u jednom pravcu, 150 u drugom, negde oko 2.000 nedeljno", kaže on.

"To znači da bi godišnje jedno 50.000 ljudi iz Beograda i Niša trebalo da odleti u jedan grad u Evropi da bi takva kompanija mogla da opravda postojanje pred svojim akcionarima."

"Da bi toliki broj putnika postojao, Beograd odnosno Srbija moraju biti turistički dovoljno privlačno odredište, ali takođe i ljudi odavde moraju biti dovoljno bogati i da imaju liberalizovan vizni režim da bi mogli da putuju negde. Konkretno Rajan er ne dolazi u zemlje koje nisu na beloj šengen listi", kaže on.

"Srbija u zapećku"

Aerodrom u Nišu često se pominjao kao moguća stanica za letove niskobudžetnih kompanija, pre svih britanskog Rajan era. Međutim, ta ideja nikako ne uspeva da zaživi.

Prema rečima zamenika generalnog direktora niškog aerodoroma Aleksandra Nikolajevića, problem je u odlukama Direktorata civilnog vazduhoplovstva Srbije.

"Oni koji odlučuju o dozvolama, dakle Direktorat, više brine o tome da li će neka lou-kost kompanija propasti ili ne, zbog viznog režima i slično. To nije njihov posao, njima je posao da izdaju dozvole za rad ili ne", kaže on.

"Ja mislim da će se nama, nažalost, desiti da niskotarifne kompanije počnu da saobraćaju iz Sofije, kao što su već počele u nekoj meri, iz Rumunije, već idu iz Mađarske, doći će u Makedoniju, doći će u Crnu Goru, u Bosnu, a mi ćemo ostati ovde u nekom zapećku i voziti se za 200, 300, 400 evra do svojih krajnjih destinacija".

Ko koči Srbiju

Domaća aviokompanija Centavia ugašena je pre nego što je uopšte počela da funkcioniše kao kompanija koja putnicima nudi karte po ceni od nekoliko desetina evra.

Lou-kost kompanije uglavnom koriste turisti, mladi, takozvani bekpekeri, ljudi kojima nije toliko bitan komfor ni poštovanje tačnog vremena polaska i dolaska aviona.

Iz Beograda danas postoji samo jedna kompanija koja nudi jeftine karte. Džermanvings leti tri puta nedeljno do Kelna, cena karte bez aerdoromskih taksi je 19 evra i može se kupiti samo preko interneta.

"Ta kompanija je jedna od hrabrijih. Ona je, inače, prva došla i u Zagreb. Kompanije poput 'Džermanvingsa' imaju manji obim poslovanja od Rajan era ili Izi džeta i oni preuzimaju veći rizik kako bi zauzeli novo tržište", objašnjava Vojislav Stevanović.

"Lou-kost kompanije nisu konkurencija nacionalnim avioprevoznicima jer posluju po potpuno drugim principima. Nijedan poslovni čovek neće koristiti njihove usluge jer mu ne odgovara vreme kao ni mogućnost da možda u avionu nema mesta i da neće stići u predviđeno vreme", kaže on.

Međutim, Aleksandar Nikolajević smatra da je politika zaštite Jata ta koja koči dolazak aviokompanija koje nude jeftine karte.

Iako je Srbija potpisala sporazum o takozvanom zajedničkom i slobodnom evropskom nebu, koji u Evropi stupa na snagu od Nove godine, taj sporazum čeka da ga ratifikuje parlament Srbije.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.