Štrajkači traže novog vlasnika

Izvor: Politika, 05.Avg.2009, 23:20   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Štrajkači traže novog vlasnika

U „Ikarbusu” se s nestrpljenjem očekuje odgovor ruskih vlasnika kojima treba osam dana da ga saopšte. Štrajkači pisali ruskom ambasadoru u Beogradu, a on pismo prosledio srpskom premijeru i predsedniku

Radnici „Ikarbusa” s nestrpljenjem očekuju sutrašnji dan, tačno 14 časova, kada bi predstavnik ruskog menadžmenta Aleksandar Imidijev trebalo da im saopšti šta je Upravni odbor „Avtodetala” u Uljanovsku prošlog četvrtka odlučio o njihovoj >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << sudbini. Kako je radnicima saopšteno, potrebno je čak osam dana da ova informacija „doputuje” iz Rusije.

– Ukoliko ne budemo zadovoljni protestovaćemo – kaže Velimir Gligorić, predsednik Štrajkačkog odbora.

Štrajkački odbor je, inače, pre dva dana zbog situacije u kojoj su se našli uputili otvoreno pismo predsedniku i premijeru Rusije Dmitriju Medvedevu i Vladimiru Putinu i srpskim državnim zvaničnicima.

Štrajkači su nedavno pisali i ruskom ambasadoru u Srbiji Aleksandru Konuzinu, a nadu za firmu vide u tome što se on posle njihovog pisma obratio predsedniku i premijeru Srbije s molbom da se ovom preduzeću pruži pomoć. Takođe, nadaju se i da će imati neke koristi od kredita u vrednosti milijardu evra koje je Rusija obećala Srbiji.

– Od države koja nam je našla ovakvog vlasnika tražimo pomoć. I to ne bilo kakvu. Ne novac za plate ili onih 5.000 dinara za preduzeća koja su u štrajku. Mi tražimo da država vrati svoje akcije, raspiše novi tender, odblokira firmu, reši problem nameta i dugoročnih kredita – kaže Gligorić.

Oko 700 radnika „Ikarbusa” stupilo je u generalni štrajk 1. jula zahtevajući da im se isplate zaostale zarade i uplate svi doprinosi. Oni su od početka godine primili samo dve zarade i, kako tvrde, ugrožena im je egzistencija.

U otvorenom pismu predsedniku i premijeru Rusije štrajkači su naveli da su pored niza svakodnevnih pregovora, ovlašćeni predstavnici „Avtodetal-servisa” nerazumni, beskrupulozni, nemaju razumevanje za prezadužene i gladne zaposlene u „Ikarbusu”, a svojim postupcima dovode u pitanje poslovni ugled, reputaciju ruskih partnera i želju za saradnjom u oblasti industrije.

Odbor navodi i da novi vlasnik ostaje pri stavu da „dugovanja zaposleni zaborave na duži period” i da „treba da bez lične zarade završavaju proizvodnju autobusa” za kupce – „Lastu”, „Veoliju” i grad Sarajevo, „u koju nisu uložili i nemaju nameru da ulože sredstva za završetak proizvodnje”.

„Uspeli su da bukvalno izbace nezavršenu proizvodnju poručenih autobusa dugogodišnjeg italijanskog poslovnog partnera iz Bolonje za italijansko tržište i onemogućavaju njegovo dalje prisustvo kao poslovnog partnera sa planom saradnje u narednim godinama”, navodi se u pismu Štrajkačkog odbora.

Ni Agencija za privatizaciju nema sluha za radnike, smatraju radnici, „jer ne sprečava špekulaciju i ne raskida štetne ugovore po privredu zemlje”.

„Štiteći se zakonskim rokovima, ne osvrće se na biološki opstanak zaposlenih, njihove članove porodice i obećanu proizvodnju. Ne vrši kontrolu da li kupac ispunjava obaveze prema ugovoru od samog početka primene i ne preispituje opravdanost kupovine akcija iz portfelja Akcijskog fonda”, navodi Štrajkački odbor.

Agencija, inače, u kontrolu dolazi 17. avgusta.

„Vlada Srbije dobro zna da svuda u svetu, pa i kod nas ima mnogo pojedinaca koji dobro razumeju probleme kroz koje prolazimo, a čiji je interes da profitiraju na nesreći naroda, da maksimalno iskoriste njegovo znanje i imovinu koju nisu kupili. Dozvoljava im se da da nesavesno investiraju špekulišući ekonomskom krizom i da ulažu kapital u privredu, samo sa ciljem da izvuku maksimalni profit...”, ocenjeno je u otvorenom pismu Štrajkačkog odbora.

Ugovorom o prodaji „Ikarbusa” koji je sklopljen sredinom prošle godine sa ruskom kompanijom „Avotodetal-servis” bilo je predviđeno da Rusi za paket akcija ove beogradske fabrike autobusa i specijalnih vozila izdvoje 7,2 miliona evra i da u prvoj godini investiraju 1,4 miliona evra. „Ikarbus” je akcionarsko društvo sa 730 zaposlenih i do sada je bio lider u proizvodnji autobusa u jugoistočnoj Evropi.

J. Rabrenović

[objavljeno: 06/08/2009]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.