Izvor: B92, 18.Feb.2007, 13:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Štedeti pri kupovini

Beograd -- Nije redak slučaj da se cene proizvoda koji potiču od istih proizvođača ili uvoznika u prodavnicima razlikuju po više stotina dinara.

Potrošači često, ne znajući tačno šta koliko košta, uđu u prvi supermarket i kupe potrebne proizvode, što utiče na njihov kućni budžet. Iako u krajnju cenu robe ulaze troškovi proizvodnje, transporta, carine, skladištenja, kao i porez na dodatu vrednost, pojedini trgovci kao da nemaju mere u određivanju svoje zarade, >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << jer su razlike u cenama drastične.

Da bi potrošači uvek mogli da se informišu o tome koliko u kojoj prodavnici košta neki proizvod, Nacionalna organizacija potrošača Srbije pripremila je SMS i internet-projekat koji bi trebalo da počne u martu.

"Kada neko želi saznati cenu u veleprodajnim marketima Tempo, Merkator..., pošto nećemo imati evidenciju za maloprodaje, potrošač će moći da sms-om vidi koliko košta jogurt, viršla u kom marketu. Ako vidi da je 100 dinara u jednom, a 200 u drugom, niko neće ulaziti u skuplji market", kaže Goran Papović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije.

Većina građana je svesna da se cene dosta razlikuju, pa zato kada imaju vremena gledaju kako da uštede koliko mogu. "Napišem spisak pa vidim šta u marketima koliko košta", rekao je jedan sagovornik, dok drugi kaže da zavisi od vremena i posla: "Kad imam vremena kupujem gde je jeftinije, a kad nemam ne."

Na primer: litar sredstva za pranje sudova "Feri" u Merkatoru košta 143, a u Tempu 129,5 dinara. 300 grama bombonjere iz Kraša u Merkatoru košta 584,63 dok je cena iste u Tempu 478,50 dinara. A za kilogram goveđe pršute "Zlatiborac" u Merkatoru ćete platiti 1905,23, a u Tempu 1537,5 dinara, što znači da je u ovom slučaju ušteda "teška" oko 230 grama pršute.

Slovenački hipermarket "Merkator", koji u svom asortimanu ima 32.000 artikala, poznat je po luksuznim proizvodima. U menadžmentu ovog lanca smatraju da i oni sa dubljim, ali i oni sa plićim džepom kod njih mogu da nađu sve što im je potrebno, jer su cene prilagođene svim kupcima.

"Naravno da smo pristupačni, imamo profilisane potrošače na Novom Beogradu, gde mogu da kupe sve na jednom mestu. Imamo širok asortiman proizvoda od najjeftinijih za prosečne potrošače, do onih luksuznih, skupih za one sa dubljim džepom", kaže Dušica Radukić, direktorka marketinga Merkatora S.

Razlike u cenama nisu uočljive samo u beogradskim hipermarketima, već se događa da od Niša do Novog Sada "proizvod poskupi" za više od hiljadu dinara.

Stručnjaci, zbog velikih razlika u cenama, smatraju da trgovci nemaju mere u određivanju svoje zarade. U stranim zemljama trgovačke marže se kreću od 10-20 odsto, dok u Srbiji statistike pokazuju da su one više i od 30 odsto.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.