
Izvor: KreditniCentar.rs, 07.Jan.2013, 18:50 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Srpski potrošač: Keš ima prioritet
Kako danas izgleda prosečan srpski potrošač? Dovoljno je da se zagleda u novčanik kada dobije platu i da shvati da danas gotovo polovinu mesečnih primanja, tačnije 43 odsto, izdvaja na hranu. Cena mu postaje sve važnija odrednica i zato smanjuje kupovine. Ali, iako je prinuđen da štedi, ipak se ne odriče blagodeti moderne tehnologije – mobilnog telefona i interneta.
Ovakvu sliku našeg prosečnog potrošača pokazalo je istraživanje agencije GFK. Većina domaćih potrošača sada >> Pročitaj celu vest na sajtu KreditniCentar.rs << se drži devize “triput meri, jednom seci” i stručnjaci GFK ukazuju da je pad standarda i porast troškova naterao kupce na racionalno ponašanje i planiranje. To je i očekivano, ako se zna da je pre deset godina prosečna plata iznosila oko 215 evra, a sada oko 370 evra, ali i da je evropska valuta tada vredela 65 dinara, a danas premašila 113 dinara. U međuvremenu, višestruko su poskupele i osnovne namirnice i kućna hemija, ali i usluge.
Prema istraživanjima GFK, sve manji i nesigurni mesečni prihodi teraju potrošače da zaobilaze poznate brendove i da potraže jeftiniju alternativu. Ipak, koliko je moguće trude se da za izdvojen novac dobiju najbolji odnos cene i kvaliteta.
ŠTA SE PROMENILO
NAČIN kupovine se poslednjih godina mnogo promenio. Građani mogu da kupuju i rano ujutru i kasno uveče, tokom noći, “on lajn” iz fotelje. Povećana je znatno ponuda pojedinih proizvoda – postoji recimo nova segmentacija jogurta i mleka, integralnih proizvoda, “organik” i “premijum” sokova i namaza, zatim deterdženata u obliku gelova i tableta…
Proizvođači i trgovci se trude da izađu u susret kupcima, prilagode ponudu, organizuju sve više promocija – dnevnih, nedeljnih, mesečnih, jer osetno pada prodaja.
- U poređenju s vremenom od pre dve, tri godine, značajno se povećao broj kupaca koji idu u velike kupovine, međutim godine krize su učinile da se veoma proredio broj odlazaka u toku meseca – objašnjavaju u agenciji GFK. – Dok je 2009. jednom nedeljno u velike kupovine odlazilo 24 odsto srpskih kupaca, sada samo njih sedam odsto to čini sa ovom učestalošću. Nasuprot tome, nešto manje od polovine domaće populacije danas odlazi u velike kupovine jednom mesečno.
Odlaskom u veliku kupovinu može da se uštedi, jer je veliki broj artikala na akciji. S druge strane, svi smo kao kupci svesni koliko je velika impulsivnost u takvim kupovinama – kupimo i ono što nas u datom momentu privuče, bilo da je na sniženju, bilo zbog promocije i poklona.
Vremena su takva da ljudi raspolažu sa smanjenom količinom novca i ne mogu da odvoje više na potrepštine, nego što stvarno mogu. Kriza je duboka i neizvesna i kupci između ostalog idu u potragu za sniženjima. Njih 24 odsto je istaklo da bar jednom mesečno juri sniženja, a 37 odsto traži robu na sniženjima još češće.
- Što se tiče načina plaćanja, velika većina plaća robu široke potrošnje u gotovini, čak njih 84 odsto – kažu u agenciji GFK, koja je sprovela studije o kupovnim navikama.
- Ljudi ipak više vole da se “prostru koliki je guber”, mada bi se moglo očekivati da se zbog odloženog plaćanja više koriste drugi načini, poput čekova. Moguće je da plaćanjem u gotovini, postoji i psihološki osećaj kontrole novca.
Tročlano domaćinstvo u Srbiji na kupovinu hrane mesečno potroši u proseku oko 21.000 dinara. Od navedenog iznosa, više od polovine odlazi na sveže namirnice – sveže voće i povrće, sveže meso, hleb.
Izvor: novosti
Nastavak na KreditniCentar.rs...
Kako danas izgleda prosečan potrošač
Izvor: Kamatica.com, 08.Jan.2013, 12:01
Kako danas izgleda prosečan srpski potrošač? Dovoljno je da se zagleda u novčanik kada dobije platu i da shvati da danas gotovo polovinu mesečnih primanja, tačnije 43 odsto, izdvaja na hranu. Cena mu postaje sve važnija odrednica i zato smanjuje kupovine..