Severni morski put - zlatna žila za Rusiju

Izvor: Vostok.rs, 01.Mar.2013, 12:40   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Severni morski put - zlatna žila za Rusiju

01.03.2013. -

Rusija aktivno radi na razvoju Arktika i najvažniji korak u ovom pravcu bi mogao biti razvoj severnog morksog puta. Realizacija ovog krupnog projekta odgovara ekonomskim, političkim i vojnim interesima zemlje. Početni koraci su već preduzeti - radi se na izgradnji tri velika i moćna atomska ledolomca, koji će pratiti trgovačke brodove tokom čitavog njihovog putovanja.

Za osvajanje Severa, u prvom redu je neophodan put, jednoglasno su izjavili eksperti na >> Pročitaj celu vest na sajtu Vostok.rs << konferenciji „Nafta i Arktik“ u norveškom gradu Stavangeru. Severni morski put je zlatna žila Rusije i važan je za sve. Njegove prednosti su jasne i očigledne. Severni morski put značajno smanjuje troškove. Ono što je možda još važnije je činjenica da kretanje ovim putem isključuje mogućnost napada na trgovačke brodove od strane pirata, govori za „Glas Rusije“ šef Ruske atomske flote Vjačeslav Rukša:

- Dve glavne mogućnosti, koje postoje - to je spajanje Tihog i Atlantskog okeana sa krupnim projektima u vezi sa ugljovodonicima. I drugo - deo tranzitnih puteva za velike teretne brodove, možemo „popeti“ na severni put, umesto da idu oko Afrike. A preći na sezonsku upotrebu ovog puta, to je već sledeći korak. Naši novi atomski ledolomci, LK-60 po prvi put će lomiti led debljine 3 metra. Ova je karakteristika važna, zato što je na ovom potezu, stari, mnogogodišnji led preko 2 metra debljine. Sa pojavom ovih ledolomaca videćemo u praksi efektivnost tranzitne linije koja je otvorena za put čitave godine.

Rusija je namerila da izgradi 3 takva ledolomca, od kojih svaki vredi oko 1 milijarde dolara. Prema rečima Vjačeslava Rukšija, prvi će se pojaviti u decembru 2017.godine, a sledeći 2019.i 2021.godine.

Kako bi razvoj Severnog morskog puta bio efikasan, neophodno je izgraditi ne samo ledolomce, već i čitavu infrastrukturu- modernizovati luke, spremati specijaliste za rad u složenim arktičkim uslovima- kaže rukovodilac projekta za međunarodne poslove Ruskog državnog univerziteta nafte i gasa po imenu Gupkina- Anatolij Zolotuhin:

- Klima je veoma nestabilna. Iznenadni pad pritiska izaziva oluje, uragane. Vlažni i jaki vetrovi nanose led na brodove, koji tada postaju neoperativni, a to sve uzrokuje opasnost ne samo za posadu, već i za sam brod. Mora se to imati u vidu, moraju se izgraditi putevi za evakuaciju, odgovarajuće baze, gde bi brodovi mogli da se zaklone. I neophodna je polarna avijacija, koja bi stalno nadgledala šta se dešava, a ne samo meteorološka služba. Mora postojati koordinacija među različitim sektorima delatnosti. Nužna je priprema stručnjaka za rad na Arktiku. Ako mi govorimo da je nafta sa Arktika- energetska budućnost Rusije, za to bi se trebalo pripremati.

Ideja Severnog morskog puta, kao potencijalna alternativa južnim morskim maršrutama, pojavila se još u 16.veku. U 20.veku, do raspada SSSR, ta je transportna magistrala bilaaktivno. Sada je došlo vreme da Rusija obnovi ovu stratešku maršrutu.

Margarita Bogatova,

Izvor: Glas Rusije, foto: RIA Novosti    

Nastavak na Vostok.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Vostok.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Vostok.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.