Izvor: Politika, 29.Maj.2008, 23:37 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Saobraćaj koči skupa nafta
„Železnice Srbije”, koje uglavnom koriste električnu energiju, još odolevaju, ali drumski prevoznici i Jat sve teže podnose rast cena goriva
Prošlog meseca „Železnice Srbije” su za devet odsto prebacile planirane poslovne rezultate u putničkom i robnom saobraćaju. Tom uspehu je, kako kaže Dragan Grujić, direktor Direkcije za prevoz „Železnice”, znatno doprineo i trend poskupljenja goriva. Naime, vozove na gotovo svim glavnim saobraćajnim >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << pravcima u Srbiji, kako putničkim tako i robnim, pokreće struja. Železnica je zbog toga u velikoj meri rasterećena od problema sa kojima se zbog sve učestalijeg rasta cena goriva susreće njena konkurencija – drumski prevoznici.
Zbog sve skuplje nafte, oni učestalije moraju da dižu cene karata i uslugaiako se takva praksa nastavi njihovi klijenti će se u sve većoj meri okretati ka železnici.
– Železnica dnevno troši 40.000 litara nafte. Lokomotive su stare i veliki su potrošač. Najviše nevolja zbog toga imamo na pružnom pravcu između Niša i Dimitrovgrada. On nije elektrifikovan, a preko njega vode međunarodni tokovi ka Bugarskoj i Turskoj – objašnjava Grujić.
Bez obzira na rast troškova zbog sve skuplje nafte za dizel lokomotive, železnica kao budžetski korisnik u domaćem saobraćaju ne može samostalno da koriguje cene. Za to je potrebna saglasnost vlade, koja zbog činjenice da je železnički saobraćaj svojevrsna socijalna kategorija nerado pristaje na takve predloge. O tome svedoči činjenica da je železnica tek proletos, nakon pune dve i po godine, dobila saglasnost za poskupljenje usluga.
– Moguća je korekcija u međunarodnom saobraćaju, i tu prvenstveno mislim na robni prevoz koji donosi značajne prihode. Ugovori za prevoz robe obnavljaju se svake godine i cene će biti uvećavane kada dođe vreme za njihovo produžavanje. Tako, na primer, u junu stiže obnova ugovora sa „Ju-Es stilom”, u koji će biti unete promenecena – kaže Dragan Grujić.
Rast cena goriva direktno pogađa „Lastu”, koja pokriva trećinudomaćeg autobuskog saobraćaja. Kako su nam rekli u tom preduzeću, „Lasta” će nastojati da do poskupljenja karata ne dođe.
I „Jat ervejz” se suočava sa sve većom brigom zbog rasta cena goriva. Poput svetskih avio-kompanija, rast troškovaJat može da kompenzuje isključivo uvećanjem takse za gorivo, čija se visina prilagođava cenama na svetskim berzama.
M. Lakić
[objavljeno: 30/05/2008.]